wanneer vertellen

Wij hebben het ook al vanaf het begin verteld, zowel vorig jaar toen de zwangerschap uiteindelijk op een miskraam uitliep als dit keer (nu iedereen toch wist dat we het graag wilden).

Met de miskraam hebben we veel steun ondervonden van iedereen dus we waren blij dat ze allemaal op de hoogte waren. Ik heb toen wel iedereen in 1 x een mailtje gestuurd toen we wisten dat het niet goed was. Het leek me heel vervelend om in de weken erna allemaal vrolijke telefoontjes te krijgen met vragen over de babykamer etc om vervolgens te moeten zeggen dat die niet nodig was.

En nu gaat alles goed (29 weken inmiddels) en ik vond het fijn (en leuk) om het weer snel te vertellen, zelfs aan naaste collega's. Konden ze ook een beetje rekening met me houden toen ik in de eerste 3 maanden af en toe misselijk en heel moe was!

Kortom, zoals uit alle reacties al blijkt: je moet het gewoon echt zelf weten maar het is natuurlijk wel handig als je samen beslist wat je wel en niet vertelt.
 
Wij hebben het meteen rondbazuind uit enthousiasme. Alleen kennissen en buren hebben we tot 3 maanden laten wachten, maar familie en vrienden waren direct op de hoogte. Ik heb daar wel spijt van. Ik ben nu 34 weken zwanger en alles is goedgegaan, maar als het een miskraam was geworden,had ik dat ook moeten delen, terwijl ik er niet van houdt om anderen met mijn problemen op te zadelen. Ik verwerk zoiets liever met mijn partner. Volgende keer neem ik dus 12 weken in acht!
 
Hoi Greta,

Wij hebben voor deze zwangerschap 2X een miskraam gehad en ik ben zo blij geweest dat de meeste mensen al wisten dat ik zwanger was.

Ik kreeg heel veel steun uit mijn omgeveing en het was een hele troost dat de kindjes er ook voor andere mensen echt geweest zijn.

Alsof ze toch een beetje geleefd hebben. Mensen hebben kaarsjes opgestoken voor ze en daar had ik veel aan. Ik kan dan ook niet begrijpen dat iemand tot 12 weken wil wachten, en als het dan fout gaat: doen alsof er niks gebeurd is?! Gewoon naar je werk en geboortefeestjes na de currettage?

Nee, ik vond het zo ingrijpend dat ik echt de steun en het begrip van de omgeving nodig had. Echt niet dat ik overal heb lopen janken, maar mensen kunnen rekening houden met je situatie en je hoeft het meer uit te leggen,

groetjes Eva
 
12 WEKEN IS LEUK, MAAR ALS JE DAN BIJ 13 WEKEN EEN MISKRAAM KRIJGT MOET JE ALSNOG HET VERDRIETIGE NIEUWS VERTELLEN, TERWIJL JE EEN WEEK ERVOOR NOG ZO BLIJ WAS. DIT IS MIJ OVERKOMEN EN DAT IS OOK NIET ECHT FIJN, ALHOEWEL JE WEL VEEL STEUN KRIJGT.'
HET BESTE IS DENK IK OM JE ECHO AF TE WACHTEN BIJ 10-12 WEKEN OF BIJ DE VLK TE ZIJN GEWEEST EN HET HARTJE TE HEBBEN GEHOORD IN DE 11DE WEEK, OMDAT DAN HET RISICO OP EEN MISKRAAM MINDER IS. DE MEESTE VRUCHTJES STERVEN BIJ 8 WEKEN, VANDAAR
 
Je moet natuurlijk helemaal zelf bepalen wanneer je het aan mensen gaat vertellen. Ik kan me voorstellen dat als het mis zou gaan, je ook wel wat steun kan gebruiken. Maar als je het al aan veel mensen hebt verteld, en het gaat mis, moet je dat ook z.s.m. aan iedereen vertellen. Het is natuurlijk niet leuk als je net een miskraam hebt gehad en iedereen vraagt aan je hoe het met je zwangerschap is...
 
Bij mij is het ook fout gegaan toen iedereen het al wist. Mijn ervaring is dat het zich vanzelf wel verspreidt.

Ik heb gevraagd aan mijn moeder of ze het aan de familie wilde vertellen en heb 1 mail verstuurd naar iedereen in mn mailbox. iedereen wist het dus in 1 dag en ik heb daar dan ook geen energie aan hoeven te besteden.

Het is inderdaad persoonlijk, maar ik had het toch zo naar gevonden als ik had moeten doen alsof het nooit gebeurd was, het is toch geen taboe als het fout gaat.
 
Wij hebben het ook pas verteld nadat we de 1e echo hadden gezien (10,5 week). Wij vonden allebei dat we hier goed aan deden, want we hadden zoiets van 'dan vertel je eerst superblij nieuws aan iedereen, en daarna moet je dan ineens minder blij nieuws vertellen' (zeker gezien het feit dat die eerste 12 weken vaak het spannendst zijn). We vonden het heel moeilijk, maar zijn blij dat we het nu zo gedaan hebben. Tuurlijk, er kan nog van alles fout gaan, maar de cruciale tijd zijn we nu gepasseerd !
 
Wij hebben hwt bij de 1e met 5,5 weken verteld, dit omdat we met hulp zwanger waren geworden en iedereen erg met ons meeleefde. Nu ben ik 6 weken zwanger van de 2e en we gaan het dit weekend vertellen, omdat we het niet langer geheim kunnen houden.
 
Terug
Bovenaan