Wanneer voeden op verzoek

Gister ochtend trotse ouders geworden van een dochter! Wij waren alleen benieuwd, ze slaapt al best lang alleen omdat we nog in het ziekenhuis zijn word ze wel echt wakker gemaakt voor voeding. Vanaf wanneer mag je echt voeden op verzoek? En mag er bij flesvoeding dan 4 of 6 uur tussen zitten?
 
Gefeliciteerd! Krijg je thuis nog kraamhulp? Die gaat jullie alles haarfijn uitleggen! Bij ons was het de eerste paar dagen 's nachts iedere 2,5 uur, na een paar dagen 3 uur en aan het einde van de week 4 uur. Als de kleine eerder wilde was dat ook goed, ik gaf borstvoeding ook op verzoek. Dat zijn we blijven doen tot we voor het eerst naar het consultatiebureau gingen die gaven toen advies voor hoe nu verder. 
 
Geef je borst of flesvoeding? Dat maakt wel verschil. 
En het ligt er ook aan hoeveel je kindje af gaat vallen en hoe snel het gewicht er weer bij komt. En ook hoe het drinken gaat. De kraamhulp zal je hierin sturen. 
Bij de eerste borstvoeding gegeven. Dat kindje kwam te vroeg met 35 weken. We hebben veel problemen gehad met opstarten. Dus dat was elke 2 uur dag en nacht, incl vingervoeden. Ze viel teveel af, kreeg uraatluiers en de geelzucht werd teveel. We mochten dit dus pas loslaten toen ze weer op geboortegewicht was en goed dronk. Na 3 weken. Toen was het overdag ongeveer 3 uur en snachts wanneer ze zich meldde. Maar niet veel later bleek dat ze overdag die 3 uur nog niet haalde en ben ik alles op verzoek gaan doen. 
Mijn dochter nu is 3 weken. Zij krijgt de fles, was met 38 weken geboren. Dronk meteen erg goed. Viel ook maar 7% af. We hebben een half weekje elke 3 uur gedaan. Ik heb wat langer in het ziekenhuis gelegen en daar zeiden ze al dat het snachts best een keer 4 uur mocht zijn (if only haha). Eenmaal thuis werd het snachts op verzoek (wat dus iedere 2-3 uur blijkt ?) en na de kraamweek ben ik overdag ook op verzoek gaan voeden. Zowel de hoeveelheid als de frequentie. Soms is dat elk uur 60 ml. En soms is dat na 3 uur slapen 90-100 ml. Al doet ze die laatste niet vaak nog. Babymaagjes zijn erg klein. 
 
Gefeliciteerd met jullie dochter!
dat hangt van een aantal factoren af (hoe was de start, hoe gaat het drinken überhaupt, geef je bv of kv, hoe is haar gewicht etc?). Ik zou het dus even aan je kraamzorg/cb vragen, die kunnen je dat wel vertellen. 
Onze dochter is met 41 weken geboren met een gezond geboortegewicht (3300 gr), ik heb vanaf het begin volledig borstvoeding gegeven. de eerste dagen voedden we om de 3 uur maar omdat ze te veel af viel hebben we 2 nachten om de 2 uur moeten voeden. Toen ze weer op geboortegewicht zat gingen we overdag op verzoek voeden en 's nachts 3-4 uur ertussen. Toen ze 4 kilo woog zijn we volledig op verzoek gaan voeden. Dit was allemaal op advies van de kraamzorg en in overleg met een Lactatiekundige. 
succes en geniet van je kraamweek!
 
Wij waren het na paar nachten al zat, elķe 3u voeden en haar dan wakker moeten maken. Dus deden we het al snel op verzoek en zette we voor zekerheid wel wekker op 4,5/5u later. Meestal kwam ze zelf na 3,5-4 u. Kraamverzorgster vond het prima omdat ze goed aankwam.
 
Ik heb die richtlijnen van hoe vaak voeden alleen maar als maximum tijd gehanteerd voor tussen de voeding, maar had daar eigenlijk nooit mee te maken. De eerste 4 maanden wou mijn zoontje om de 2 uur drinken (tegen de 4 maanden wel met overdag kortere tussenpozen en 's nachts ongeveer 2,5 soms 3 uur er tussen), dus dat deden we dan maar (ik ging hem echt geen uur (of langer) voeding onthouden terwijl hij wel aangaf te willen drinken, alleen maar omdat een schema zei dat hij langer zonder zou moeten kunnen). Blijft weinig tijd over voor je eigen nachtrust op die manier, maar ach, die fase is zo weer voorbij. ;) 

In het begin is hij wel erg hard afgevallen omdat mijn borstvoeding traag op gang kwam, dus in de kraamweek hebben we een paar dagen kunstvoeding bij moeten geven na de voeding tot ik genoeg kon kolven om dat extra flesje te vervangen door mijn eigen melk. Toen hij daarmee ook goed aankwam ben ik gestopt met een wekkertje zetten zodat ik niet te lang zou slapen (en dus teveel tijd tussen de voedingen zou laten), maar mijn zoontje kwam toch altijd voor de wekker ging...
 
Onze jongste is met 39.6 geboren. Grote kerel van 4 kg en die wilde de eerste 2 dagen en nachten om de 2.5 uur en dan dronk die makkelijk 30 ml weg. Die hebben we na 2 dagen opgehoogd naar 60 ml iedere 4 uur ging prima. Hij viel ook maar 1 dag af en volgende dag alweer op gewicht. Hij zat na de 1e week op 90 ml iedere 3 uur. Hij had het nodig.
 
Terug
Bovenaan