wanneer weer ongesteld?

Hoi mama M,

Weer een weekje verder, hoe gaat het nu met je?

Wat een ontzettend schattige reactie van je zoontje. Blijft toch heel bijzonder hoe gevoelig zulke kleintjes kunnen zijn en hoe ze dingen verwerken.

Hoe ik weer verder ben gegaan? Ik ben een week thuis gebleven, heb erg veel gehuild, mijn liefste familie en vrienden gebeld en het verteld en nog meer gehuild. Na die week ben ik weer aan het werk gegaan. Merkte dat tegen de tijd dat de curettage was, ik er ook helemaal klaar voor was. Heb dat weekend daarna nog even flink de tijd genomen om ruimte te geven aan het verdriet en de teleurstelling, o.a. door alles op te schrijven.

In het begin denk je er dagelijks aan, maar met de tijd wordt dat minder. Omdat je niet wilt 'zeuren' sprak ik  na een tijdje er nog  maar met een paar mensen wel eens over. Ik heb er erg veel over kunnen praten met een lieve vriendin (zij heeft 3 maanden later een miskraam gehad) en uiteraard veel herkenning gevonden op dit forum.

Ik denk als je een nuchter persoon bent, het doorgaan vast veel gemakkelijker is dan wanneer je dat niet bent. Ik had toch vrij snel ook wel het gevoel dat hoewel heel jammer (want ik had het uiteraard liever anders gehad) en verdrietig, het niet het einde van de wereld was. Ik heb een berg hele lieve mensen (inclusief m'n lief) om me heen die me elk op hun manier goed hebben opgevangen.  Ook de gedachte dat dit best heel vaak voorkomt en niets hoeft te betekenen voor een volgende zwangerschap heeft het voor mij zeker gemakkelijker gemaakt.

Volgens mij is verwerking echt iets heel persoonlijks. Na de eerste paar weken nam bij mij het gewone leven steeds meer over. Maar af en toe (zeker als je hoort dat een vriendin zwanger of net bevallen is en rond de uitgerekende datum) borrelde het verdriet weer op en dan was dit forum toch wel een hele fijne plek om wat steun te zoeken.

Veel sterkte!
Groetjes, Em

Hoi Em,

dank voor je aardige berichtje! ik kijk nog wel vaak op dit forum maar had niet meer de behoefte er iets achter te laten.

Het gaat eigenlijk wel weer goed met me. Na nog een paar heftig sombere dagen (waarbij ik me voor het eerst kon voorstellen hoe het is om depressief te zijn), heb ik heel doelbewust een aantal nieuwe plannetjes voor mezelf gemaakt. O.a.. hardloopschoenen gekocht om nu eens echt lekker te gaan sporten, waar ik veel zin in heb nu mijn lijf weer de oude is. Ook heb ik alles van begin af aan bijgehouden op schrift.

Het verbaast me eigenlijk hoe snel ik me beter voelde, misschien ben ik, net als jjij, erg nuchter. Wat me vooral hielp waren een aantal relativerende gedachten als 'blij dat het nog niet echt een kindje was, en dat ik al met 10 wkn een echo kreeg en: wat ben ik eigenlijk gezegend met die lieve vent van mij en dat prachtige kind dat ik al heb, wat een wonder dat we hem zo probleemloos gekregen hebben en dat wij voor hem mogen zorgen'. Ik denk soms zelfs dat die miskraam om die reden gebeurd is: dat mijn man en ik zoveel dichter bij elkaar zijn gekomen, dat onze relatie er sterker van is geworden, dat ik weer even loepzuiver heb beseft hoe gelukkig ik ben met man en kind. Gedachten die houvast en kracht geven.

Maar ondertussen smacht ik naar opnieuw zwanger zijn en zwijmel ik weg bij iedere baby op tv of in het echt, bij babykleertjes in de Hema, bij babyfoto's van mijn zoontje. Ik heb zo'n waanzinnige heimwee naar het zwanger zijn, wil zooooo graag weer een dikke buik hebben en getrappel voelen. Gelukkig is het bloeden nu ook opgehouden. Dat was eigenlijk al die tijd heel licht en de curettage is nu anderhalve week geleden, dus het valt me alleszins mee.   Gelijk weer proberen !

groetjes en jij ook weer succes met zwanger worden!?
Mamma M

Hoi MammaM,

Wat erg voor je zeg. Maar wel fijn dat het nu is gestopt het bloeden.
Ik hoop dat je heel snel weer zwanger wordt.
Ik had bij de eerste mk mijn cyclus weer heel snel te pakken, na 4 weken was het er weer. Bij de tweede mk is het nog afwachten. Is net een weekje geleden dus dat moet ik nog even zien.

Heel veel sterkte met alles en op naar een goede zwangerschap.

Liefs Natasja

Hoi mama M,

Snelle reactie zeg! Blij te horen dat het weer een stuk beter met je gaat. Het heeft bij mij een tijd geduurd, maar ik ben weer zwanger en dit keer lijkt het wel goed te gaan. Het is nog te vroeg om getrappel te voelen (14 weken) maar het lijkt me een hele bijzondere ervaring en ik kijk er enorm naar uit.

Grappig, ik had precies hetzelfde als jij, na het eerste grote verdriet om de miskraam kwam bij mij ook heel sterk naar voren hoe ontzettend blij en dankbaar ik ben met/voor mijn lief. En met mijn familie en beste vrienden.  

Ennuh, ik  was begonnen met hardlooptraining, maar na 10 weken moest ik stoppen omdat de misselijkheid en vermoeidheid door de zwangerschap te veel werd. Wie weet heeft het hardlopen op jou ook een positief neveneffect!

Groetjes, Em

Hoi Em,

Ik trek me er echt aan op als ik hoor dat jij alweer 14 weken zwanger bent. En in het feit dat veel emoties zo universeel zijn schuilt ook troost vind ik.
Ik wens je veel getrappel (en dus niet van dat paard op dat dak)!

En Natasja:dank voor je medeleven! Ik wens jou net zo veel sterkte en kracht: op naar een goeie zwangerschap inderdaad!

liefs, Manja

Hoi mama M,

Laatste keer hoor, anders wordt dit zo'n lang verhaal :) Blijft lastig als anderen om je heen zwanger zijn. Soms kon  ik oprecht blij zijn voor iemand, maar soms keek ik eigenlijk gewoon scheel van jaloezie. Veel sterkte met het interview met de 4 zwangere klote zusters (relaxt als je dat achter de rug hebt) en blijf er vooral in geloven. Al is het nooit snel genoeg, maar jouw tijd komt echt wel hoor!

Liefs, Em

Terug
Bovenaan