wanneer zelf eten met een lepeltje?

mijn dochter is nu bijna 11 maanden oud, als ik haar zo een lepel geef gaat hij wel richting mond maar de coordinatie is nog zo ver te zoeken dat he volgens mij geen zin heeft om haar zelf de yoghurt op te laten eten.
wie heeft hier ervaring mee, hoe oud was je kindje ongeveer voor ze zelf bestek gingen gebruiken?
gr miranda
 
Hoi Miranda,

mijn dochter is nu bijna 13 maanden en die laat ik echt niet zelf met een lepeltje yoghurt eten hoor. Dat wordt een grote klieder-bende. Als ik er een beetje yoghurt op doe, dan gaat het meeste wel naar binnen, maar ook een deel richting haar haar, kin en neus. Zelf scheppen lukt helemaal nog niet.
Ik laat haar nu wel stukjes groente / fruit aan een vorkje zelf opeten om te oefenen. Dat geeft wat minder rotzooi.
 
Hoi,

Mijn zoontje is nu 18mnd en eet sinds een maand of wat zelf, hij is vrij goed in zijn motoriek dus het gaat best goed, maar soms gaat hij met zijn handen eten, dan help ik hem wat op zijn lepeltje te doen, ik zou voorlopig nog eten geven en pas echt zelf laten doen als ze dat duidelijk aangeven, hier was het zo dat ze gewoon weigerde te eten als wij het wilde doen!

Gr MJ
 
Mijn dochtertje is nu 15 maanden en wil sinds een klein maandje zelf eten. Kinderen geven dat heel erg duidelijk aan, heb ik wel gemerkt. Op een dag ging ze keihard krijsen als wij haar eten wilden geven, dus nu zit ze gewoon heerlijk zelf te smullen van haar bordje eten of haar boterham. Tussendoor geven we nog af en toe een hap, maar dat wil ze lang niet altijd. Met 11 maanden was zelf eten nog geen optie. Ze had er geen interesse in, en motorisch gezien was ze er niet echt toe in staat.

Groetjes!
 
Onze knul is nu 18 maanden en eet sinds een paar weken de pap zelf. Het warme eten wil hij niet. Boterhammen at hij al rond 1 jaar zelf met een vork. Dat ging prima, maar dingen zijn toch een stuk moeilijker. En ik wil dus echt geen super knoeiboel van het eten maken.
 
dank jullie wel!
ze eet wel zelf haar boterham in stukjes en haar warme maaltijd als dit geen prakje is maar met de rest kan ik dus gewoon afwachten tot ze het zelf aangeeft, het gaat allemaal ook al hard genoeg!
bedankt!
miranda
 
Wat zijn jullie netjes,
Onze beide kinderen hebben vanaf het moment dat ze bijvoeding kregen zelf gegeten. Alles ook een toetje, fruit en avond eten. En dat gaat eerst met de handen, en nu gaat het bij de jongste ook geleidelijk richting eten met een vork en lepeltje.

Maar ik vind het belangrijk dat ze goed leert eten, weet wat ze eet, het kan voelen, ruiken, proeven in en uit de mond kan halen en zelf kan bepalen. kan volgnes mij alleen maar goed zijn voor de motorische ontwikkeling en de smaak ontwikkeling.

Groetjes
 
Hier hebben ze ook vanaf het begin zoveel mogelijk zelluf gedaan, yoghurt is misschien een beetje knoeiboel om mee te beginnen, maar laat dan eerst even oefenen met geprakte aardappel.
Hier hebben ze heel lang geoefend met een lege lepel trouwens.
 
Terug
Bovenaan