hoi hoi,
mijn zoontje is nu 22 maanden en doet niet meer alle dagen een middagdutje. Hoewel ik het graag zou willen is hij soms zo energiek en hyper dat een dutje gewoon niet lukt. Ik leg hem dan wel op bed, maar dan huilt hij zo lang (soms wel een uur- met troosten tussendoor) dat ik uiteindelijk de wekker bij hem zet en zeg dat hij na de 'piep piep' ( (na 1,5 uur) uit bed mag. Sommige dagen laat ik hem daarin gewoon maar spelen en eigenlijk merk ik dat hij iets eerder dan normaal s avonds moe - en vervelend - wordt en dat leg ik hem op bed. Hij wordt dan niet eerder of later wakker s ochtends, dus ik vermoed dat hij gewoon 'over' zijn slaapje heen is.
Mijn tip dus, kijk naar je kind wat hij doet wanneer je hem wel/ niet laat slapen s middags. Wordt hij dan s avonds eerder moe, slaapt hij s nachts nog goed, wordt hij s morgens niet te vroeg wakker ....? En pas hier je strategie op aan. 1,5 jaar is wat vroeg om niet meer in de middag te slapen, maar kinderen verschillen erg in behoefte. Dus het kan best dat jouw kind z'n slaapje niet meer nodig heeft.
succes steef