Wanneer zwanger worden van 2de kindje?

<p style="text-align: left;">Hallo, ons zoontje is nu 16 maanden en we twijfelen heel erg of we aan een 2de kindje zouden beginnen of nog even zouden wachten. Als ik meteen zwanger zou zijn dan zou mijn zoontje 2jaar en 1 maand zijn als ik moet bevallen. Als ik mijn gevoel volg, dan willen we er voor gaan maar als ik rationeel nadenk begin ik te twijfelen of het niet te snel is en of het niet beter is om nog even te wachten... Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere ouders en jullie mening over wat een 'ideaal' leeftijdsverschil is. Groetjes </p>

Dat is geheel persoonlijk! Alles heeft zn voor en nadelen. Tussen onze kindjes zit 1 jaar en 8 maanden tussen. In het begin wat drukker met twee jonge kinderen. Maar elke baby is natuurlijk in begin handen vol. Maar ik zie vooral wanneer later voordelen met samen spelen, zelfde activiteiten wat ze leuk vinden etc. Ze zitten dan wat meer in dezelfde fase zegmaar

Ik ben nu 5 weken zwanger van onze 2e. Mijn zoontje is bijna 22 maanden en zal bijna 2,5 jaar zijn als zijn broertje of zusje wordt geboren. Ik kan er dus nog niet zoveel over zeggen haha. Zelf verwacht ik dat het wel pittig gaat worden, maar ook vooral erg leuk als ze beide weer wat ouder zijn en wat meer aan elkaar gaan hebben (dat hoop ik dan haha). Elk leeftijdsverschil heeft wel zijn voor en na denk ik. 

De ideale leeftijd bestaat niet. Er zijn altijd voor- en nadelen.
Mijn dochters schelen 21 maanden. Ondertussen zijn ze bijna 3 jaar en 12.5 maand.
Ja, het is vreselijk pittig soms en ik ben blij dat de jongste nu 1 jaar is en alles alweer iets makkelijker wordt. Maar als er meer leeftijdsverschil tussen had gezeten was het óók pittig geweest,dat weet ik zeker!! Je legt je neer bij het leeftijdsverschil wat er tussen je kindjes zit, of dat nu 1 of 3 jaar is. 
Het leuke is dat ze nu echt samen gaan spelen en lol hebben, ze zijn volledig aan elkaar gewend en lachen en huilen samen. 
Maar ja, het was (en is) soms verrekte zwaar. Maar dat is het leven met 2 kindjes altijd denk ik, omdat je je aandacht moet verdelen en ze vaak allebei tegelijk aan je been hangen. 
Volg je gevoel, dit is voor iedereen anders en er zijn altijd beren op de weg!

Onze zoon is nu 13 maand en ik ben 28 weken zwanger vd 2de. Hij zal dus 1 jaar en 4 maand zijn als de 2de geboren wordt. Zwangerschap wordt wel iets zwaarder nu maar onze zoon kan ook steeds meer zelf. Tuurlijk wordt het straks echt druk maar ook wat hier boven al gezegd wordt, waarschijnlijk vinden ze straks zelfde activiteiten leuk.
onze keus om zo snel voor een 2de te gaan kwam ook voort uit dat we beiden al midden 30 zijn?

Mijn dochter is nu 11 maand en willen ook gaan voor een 2e. Soms denk ik ook is dat te snel? Dan heb je 2 van die kleintjes. Denk dat het begin pittig en druk is maar groei je denk ik zo in.

Ik ben nu in verwachting van de 2e, heel pril nog. Maar onze dochter is straks 22 maanden oud als ik ben uitgeteld. Ging vrij vlot deze keer.

Hier is mijn zoontje straks ruim 3,5 als zijj broertje zich meld. En ik begin er steeds meer voordelen van te zien.
Mijn zoontje wordt steeds zelfstandiger en kan dus al heel veel alleen. Hij slaapt overdag niet meer dus als ik de baby straks in slaap heb, heb ik ook echt even aandacht voor hem alleen. 
Hij begrijpt veel meer van wat er gebeurd en kijkt ook echt uit naar de geboorte van zijn broertje. Maar zal het ook snappen als hij straks even moet wachten als ik bezig ben met de baby.
Ook vind ik het fijn dat ik straks nog een paar maanden heb met beide heren thuis voordat de oudste naar school gaat, zodat hij niet direct het gevoel krijgt dat hij 'vervangen' wordt.
Hoe het straks is als de baby er is, kan ik je niet vertellen.

Terug
Bovenaan