Wasbare luiers

<p>Is er iemand die ervaring heeft met wasbare luiers ? Ik zie door het bos de bomen niet meer.</p><p>- 1 maat of verstelbaar?</p><p>- hoeveelheid?</p><p> </p><p>Alvast bedankt.</p>

Ik gebruik nu 1,5 jaar (sinds geboorte) wasbare luiers. Gekozen voor een 2-delig systeem omdat dat het meest lekvrij is. Daarnaast heb ik gekozen voor meerdere maten. De verstelbare luiers zijn voor een pasgeboren kindje echt nog heel erg groot. Ik heb 2 maten gebruikt. Van iedere maat had ik 20 luiers en een stuk of 6 overbroekjes. Meestal was dat genoeg, maar soms duurde het lang voor de was droog was en dan was het krap aan. 
Je kunt er ook voor kiezen om eerst een tijdje te huren, je kunt dan proberen wat je het fijnste vindt voordat je alles aanschaft. Of een paar maanden een kleine maat huren en daarna verstelbare luiers kopen. 

Wij hebben een dame van Kaatje Katoen thuis gehad om uitleg te geven. Die heeft allerlei soorten laten zien zodat we zelf ook konden kijken wat ons wel en niet zou bevallen.
Uiteindelijk voor zo ongeveer de duurste optie gekozen. Bamboozle stretch luiers maat 2, 24 stuks. (geschikt vanaf 4 kg tot 15 kg, daarvoor hebben we wegwerp gebruikt, denk dat we met 6 weken ofzo zijn overgestapt) Daarbij eerst maat 1 overbroekjes. Later maat 2 overbroekjes 6 stuks en voor de nacht een wolbroekje. Daar was een peanutwrap overbroekje met extra boosters niet meer goed genoeg met hoeveel hij nu snachts plast.

Hier super tevreden over wasbare luiers. Initieel een en ander geprobeerd en uiteindelijk gekozen voor prefolds met overbroekjes. Nooit meer lekkage of ontlasting buiten de luier. Wel pas bij twee maanden begonnen. Op de Facebook groep ‘wasbare luiers’ is bizar veel informatie en ervaringen te vinden mocht je Facebook hebben. Hier heb ik vrij veel aan gehad. 

Ook hier aan de wasbare luiers gegaan en direct vanaf de geboorte. We hebben voor newborn luiers van milovia gekozen met een vouwluier erin. Dat werkte heel fijn en was helemaal niet te groot. 
We hebben voor de meegroeiluier 4 verschillende systemen getest, maar de enige die lekvrij bleef was nog steeds milovia, met een niet voorgevormde vouwluier van lulu nature. Nu is dat voldoende. We verschonen nog 1 x snachts, maar als we die overslaan moet er wel een nachtluier bij komen denk. En straks als ze groter wordt gebruiken we de newborn vouwluiers weer als booster. 
Vanaf 3 maanden/6 kg draagt ze de meegroeiluiers.
Ik gebruik inlegvellen om poep op te vangen, bij plas was ik die nog een aantal keer voor hergebruik.
1 tip: voor mij was 24 vouwluiers en 6 overbroekjes niet voldoende. Ik heb 9 overbroekjes en 30 vouwluiers. Ik was elke 3e dag. Vooral in het begin heb je veel poepluiers en dat blijft nog niet keurig op de inlegger liggen. Dus toen gingen overbroekjes ook hard en moest ik soms om de dag wassen. 

Terug
Bovenaan