Wasbare luiers

Hai,

Ik ben nu zwanger van ons eerste kindje en in mijn zoektocht naar alles was we nodig hebben stuitte ik natuurlijk op luiers. Bij mij in de buurt zijn de wasbare luiers steeds meer een ding. Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee. Zijn hier mensen die het dit gebruiken of geprobeert hebben? Wat was jullie ervaring?

Liefs

Wij hebben wasbaar gedaan tot een maand of 14. Het is zeker gewoon heel goed te doen. Wij hebben het vanaf de geboorte gedaan.
Het enige nadeel vond ik dat de kleertjes voor baby's gemaakt zijn op de slanke pasvorm van wegwerpluiers. Wij hebben een zoontje en mocht je ervoor gaan, dan adviseer ik je bij deze alvast de broekjes van Feetje met de hoge tailleband. Deze zijn en modieus en zitten goed om de luiers.
Wij zijn met 14 maanden gestopt, omdat de plasjes toen groter werden en hij dus steeds zulke grote plasjes deed, dat hij direct doorlekte. Ik heb alles nieuw gekocht voordat hij geboren werd en ik heb alles dus op Marktplaats gezet. Mocht je interesse hebben (ik heb meer advertenties staan):
https://link.marktplaats.nl/m1667080001?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons_seller

Wij hebben ze na de kraamweek een week gehuurd en grepen net iets te vaak mis omdat ze dan niet op tijd uit de was waren. De opa's en oma's zagen het ook niet zo zitten (die vangen 2 dagen op), dus toen besloten het niet te doen. Heb kennissen die er erg blij mee waren. Ik was in elk geval blij dat we ze eerst gehuurd hadden, bij ons paste het niet.

Ik heb vanaf de kraamweek wasbare luiers gebruikt. Ben heel tevreden!
Ik kan je aanraden om goed te kijken naar wat voor soort je wilt. Wij hebben 2-delig, dat is een voorgevormd onderluier  met een waterdicht overbroekje er overheen. Voordeel is dat het het meest lekvrije systeem is en je kan de overbroekjes tussendoor even luchten en dan een paar keer gebruiken. Nadeel is dat het aantrekken 2 handelingen zijn. 
Je hebt ook all-in-one luiers, dat is qua aantrekken vergelijkbaar met wegwerp maar geeft vaker lekken.
En je hebt nog meer varianten. 

Je kunt bij een consulent de verschillende soorten bekijken. Andere optie is een huurpakket om te kijken wat je fijn vindt. 
Het wassen vond ik prima te doen. Wel in de winter goed timen omdat we bamboe luiers hebben en het wat langer duurt voordat die droog zijn. 

Op Facebook zijn een aantal fijne groepen te vinden waar veel informatie instaat. Realiseer je wel dat voornamelijk mensen met problemen daar vragen stellen. 

Ja wij gebruiken ze. Heel tevreden mee. Zelfs de opvang doet mee! En opa en oma's moesten even zien dat het niet meer zoals vroeger is, maar zijn er ook enthousiast over nu. 
Wij hebben een vouwluier. Dus overbroekje met rechthoekige lap (bamboe) die je in 3en vouwt. Inlegvel voor de poep erop (spoiler alert, in de kraamweken is de poep zo slap dat het wel op de vouwluier lekt). En snachts gebruiken we een voorgevormde nachtluier met 2 boosters en een ander type overbroekje. 
Wassen doen we 2 x per week. Helemaal niet veel werk. De was met kleertjes en hydrofielen kost meer tijd. Even op 60 graden met ah eco puur kleur. Velletjes waar geen poep op zat wassen we gewoon mee. Wij gebruiken wel de droger. Oh en we hebben wel een paar overbroekjes en 10 inleggers meer ivm dat we voor de opvang voor vouwen en dus elke luierwissel een schoon overbroekje meegeven.
Bij billenboetiek en luierhoek kun je goede consulten krijgen. Dan kunnen ze je verschillende systemen wat beter laten zien. Vond ik zelf heel fijn.
4 tips 
Broekjes met hoge taille en rompers een maatje groter. Het is een dikker pakketje dan wegwerp. 
Koop geen luieremmer, weken is niet nodig en zelfs slecht. Wij gebruiken van Planet Wise een waterdichte zak. De grootste hangen we aan de commode, en als die vol zit is het precies 1 was. De kleinere zijn handig voor onderweg en op de opvang 
Overweeg voor de eerste 4 maanden een newborn set te kopen of huren, want het is anders toch echt wel veel om die hele kleine billetjes heen. 
Koop niet direct een hele stapel, test eerst 1 luier een paar keer. Ben je tevreden, lekt het niet? Dan voldoende kopen. 

Wij hebben, in tegenstelling tot veel vrienden met babies in wegwerp, geen idee hoe het is om poepexplosies tot in de nek op te hoeven ruimen. Nog nooit een lek van poep of plas gehad.

Wij zijn heel erg blij met de wasbare luiers. In de kraamweek hebben we wegwerp gebruikt want dan moet ze de uraten kunnen zien. Daarna overgegaan op wasbaar en dat werkt super. Het stinkt minder dan wegwerp en inderdaad nog nooit poep op zijn rug gehad.
Wij hebben het 2 luier systeem. Met 20 luiers moeten we wel iedere dag een was draaien omdat ze, zeker in het begin, wat langzaam drogen.
Boxpakjes vond ik niet erg handig omdat de onderkant dan vaak niet goed dicht ging. Dus ik koop nu altijd losse broeken (vaak een maatje groter) en shirtjes. Voor zijn rompers heb ik verlengstukjes gekocht zodat hij die wel wat langer kan dragen.

Terug
Bovenaan