Wasbare luiers

Hier ook wasbare luiers. Zelf erg blij met de little lamb, tweedelig van bamboe. 
Mijn zoontje was met 2 jaar en 2 maanden overdag zindelijk, tot die tijd wasbaar gebruikt. Sindsdien zijn we snachts naar de wegwerp gegaan. Hij kon niet meer normaal lopen van alle extra boosters die we erin moesten doen. 
Mijn dochter is nu bijna 5 maanden ook voor haar wasbare luiers. Wel nieuwe overbroekjes gekocht omdat de oude sneller doorlekte. Ik merk dat bij haar de kleding veel beter over de luiers heen gaan, leve de legging. Mijn zoontje droeg alleen maar joggingbroekjes. 
Het wassen is prima te doen. Ik was om de dag vanwege de stank. 
Ook fijn, wij hebben enkel rode billen gehad in de uitzonderingsgevallen dat ze wegwerp droegen. En overbroekjes zijn ook zoo leuk. Vooral in de zomer kreeg ik er veel complimenten over. 
Succes met de keuze maken. 

Hier ook wasbare luiers. Wij zijn voor vouwbare luiers gegaan, in eerste instantie met gelanoliseerde wolbroekjes, maar op de opvang verschonen ze zijn luier niet zo vaak (op de klok ipv op de signalen die hij geeft), en dan konden de wolbroekjes nog wel eens doorlekken. Daarom zijn we nu overgestapt op pul-broekjes eroverheen. Het fijna aan vouwbare luiers is dat ze de hele luiertijd blijven passen, je moet ze alleen anders vouwen (dus geen andere maten nodig als je kindje groeit) en ze drogen net zo snel als een theedoek.
Overigens snap ik wel totaal niet waarom het advies is dat je maar 8 luiers per dag nodig zou hebben, de meeste babies plassen immers 15-20 keer per dag (wordt minder naarmate ze meer vaste voeding gaan eten), dus wij hebben ook geregeld zo vaak luiers moeten verschonen en een stuk of 55 luiers in gebruik. Vanaf dat ons zoontje vaste voeding is gaan eten hebben we er inlegvellen bij gebruikt, dan vang je de poep daarmee op. Zo'n vel kan je dan heel eenvoudig boven de wc omdraaien om de poep eraf te laten vallen en het vel zelf kan gewoon gewassen worden en opnieuw gebruikt, net als de luiers, maar het scheelt werk in het omspoelen van de luiers.  Sommige inlegvellen claimen (gedeeltelijk) biologisch afbreekbaar te zijn, die moet je dan dus juist niet hebben, want die gaan kapot in de wasmachine en kun je dus wel maar 1x gebruiken voordat je ze weg moet gooien, terwijl de 'minder milieuvriendelijke' makkelijk een paar maanden mee gaan.
We gebruiken snappi's (hebben ook boingo's geprobeerd maar beviel minder goed) om de luiers dicht te maken. Daarvan zou ik wel aanraden om er meteen een paar reserve te kopen (als je voor een systeem met snappi gaat), want je kan ze best wel kapot trekken (vooral het lipje waar je ze aan vasthoud, het functionele deel is bij ons nog nooit stuk gegaan). 
Wij zijn zelf wel iets minder luiers gaan gebruiken toen we ook begonnen zijn ons zoontje op het potje te zetten (vanaf 5 maanden) bij bepaalde signalen dat hij moet plassen. Daarvoor heb ik me ingelezen op elimination communication.

En verder hoorden we van de week dat ouders zoveel aan het klagen waren omdat de belasting op vuilnis flink gestegen is in de gemeente. Dat was totaal aan ons voorbij gegaan, want wij gooien dus maar zelden een luier weg (een enkele keer krijgt hij op de opvang toch een wegwerpluier om als ze niet goed in de luiertas kijken en de wasbare luiers niet kunnen vinden). 

Terug
Bovenaan