Wat als baby huilt? (Voeding/troosten/speen)

Wij hebben een kersverse pasgeboren baby van 7 dagen oud. De zoektocht naar voeden is erg lastig. Ze heeft in het begin vrijwel alle (borst)voedingen overgegeven waardoor ze tegen de risicogrens afviel. Daarna gaan kolven en fles geven. Dat werkt goed en ze komt weer wat bij. Nu tweemaal dagen overdag weer de borst geprobeerd. <br />De eerste voeding van gisteren ging goed en ze dronk veel. De drie erna waren moeizaam. Het voeden duurde erg lang. Ze bleef tussendoor ook erg wakker en huilerig. Ik heb het gevoel dat de borstvoeding haar nog erg veel energie kost. Zo’n fles gaat er makkelijk en snel in. Ze is daarmee ook erg tevreden. Ik kolf ook al veel (tussen de 50 en100 ml). Dus het is niet dat ze te weinig krijgt. Boertjes proberen we tussendoor. Vannacht merkte ik dat ze na een dag borstvoeding in de avond heel veel wilde drinken. Ze hoeft maar 56 ml voeding gelet op haar gewicht. Maar uit de fles drinkt ze dan zo 80 ml op en wil ze direct erna ook nog de borst en dronk net zolang door dat er voor m’n gevoel helemaal niets meer in zat. En alle nacht voedingen erna vannacht zagen er ongeveer hetzelfde uit. Behalve dan dat ik steeds minder te kolven had omdat ze zoveel dronk. Ik had het gevoel dat wat ze overdag had gemist in de nacht ineens allemaal in moest halen. (En daardoor ook erg onrustig was in het begin van de nacht).<br /><br />Op momenten dat ze tussen de borstvoedingen door zo jengelig is zou ik haar graag willen pakken (niet direct na een paar minuutjes maar als het de hele tijd doorzet). Kijken of ze wat voeding wil, of dat ze getroost wil worden door knuffelen en daarna weer terugleggen. De kraamhulp geeft echter aan dat ik haar moet laten liggen en de hele tijd een speen erin moet doen.<br /><br />Online lees ik echter dat je pas een speen mag aanbieden als de bv goed gaat. En dat gaat het nu nog niet. Op de speen is een andere manier van zuigen die ook heel erg veel energie kost. Die energie kan ze beter bewaren voor het zuigen op mijn borst als het aan mij ligt. Daarnaast kleven er nog meer nadelen aan het gebruik van een speen zo vroeg al voordat de borstvoeding goed loopt.<br /><br />Ik ben heel erg benieuwd naar tips of advies tav hoe te handelen als ze tussen de borstvoedingen door zo onrustig huilerig is in haar wiegje. Het altijd maar laten liggen en een speen erin stoppen voelt niet goed. Sowieso wou ik zelf even contact opnemen met een lactatiekundige.<br /><br />

Of je nu bv of fv geeft, als ze zo jong zijn laat je ze niet huilen en pak je je kleine lekker bij je. Baby's hebben hun ouders nu zo hard nodig! Dus luister niet naar de kraamzorg en volg je gevoel

Nou, dat inderdaad! Lekker bij je pakken, je kunt ze echt niet verwennen. Zou niet weten waarom ze per se in haar bedje moet blijven op deze leeftijd. Lekker genieten van het vele knuffelen!

Knuffelen!!!! Uuuuuuren ☺️ ze heeft je nodig geeft ze aan.

Borstvoeding was hier ook een zoektocht. (Strijd ?)
Uiteindelijk heb ik een lactatie deskundige gebeld. Binnen een dag was de borstvoeding zonder tepelhoedjes een succes! Ze heeft zoveel goede uitleg gegeven. Ineens leek alles zo logisch en duidelijk Onze kleine hapte niet goed aan. Ik vond dat echt elke cent waard! Het gaf ons zoveel zelfvertrouwen... Misschien het proberen waard? En drinkt ze dan wel makkelijker en is de fles niet perse meer nodig ☺️

Doen wat goed voelt! Dat heb ik de afgelopen zeven maanden wel geleerd. Ons moederhart/gevoel heeft gelijk ?
en zoniet... Dan toch ?

Lekker bij je laten knuffelen. Het kan ook gewoon zijn dat ze graag bij je wil zijn. Ze heeft je gewoon hard nodig nog, ze is nog zo jong.

En als je wel het idee hebt dat het honger is, aanleggen of flesje geven. Borstvoeding mag een baby onbeperkt. Dus laat je niet onzeker maken over hoeveelheden die ze zou moeten drinken. Geven hoeveel ze wil, ook als je het uit de fles geeft. Dat vond ik altijd het voordeel van borstvoeding, geen gedoe met maximaal zoveel drinken op een dag. En Google eens op regeldag, die komt er binnenkort ook aan en dan zal ze nog vaker willen drinken.

Succes! En volg je eigen gevoel, dan kun je het niet fout doen.

wat hier boven al is gezegd: lekker bij je houden, huid op huid (ook met je partner!) vinden ze heerlijk en is ook heel goed voor de hechting.
Verder voor al je vragen of onzekerheden over borstvoeding zou ik echt een lactatiekundige bellen! Zo iemand heeft er verstand van, kijkt met je mee etc. Bij ons is iemand langs geweest en dat heeft echt het verschil gemaakt!
Succes!

Hey dus het zette toch snel door! Gefeliciteerd met jullie kindje ?
Jullie zijn ouders, dus je mag je kindje gewoon behandelen zoals je dat zelf aanvoelt. 
Ik heb me die eerste twee maanden bij de oudste ook zo laten sturen door richtlijnen en wat het cb en de huisarts zeiden. Max elke 3 uur voeden, min 2 uur slapen en anders sussen en weer opnieuw in slaap krijgen, genoeg tijd voor mezelf maken en niet zoveel toegeven aan huilen etc. Heel herkenbaar. Ik had een huilbaby die te vroeg kwam en voedingsproblemen had, en later bleek, een kma. Ze wilde alleen maar bij mij liggen en sliep superslecht, bv ging kut. 
Pas toen ik stopte met uren over een krijsende baby hangen die in bed moest slapen, en gewoon toegaf aan dat ze op mij sliep of in de draagdoek, ging het iets beter. Ik ging ook vaker kleine beetjes voeden, ook al "zou dat mn kind misselijk maken". Ze deed het er juist beter op. Gewoon veel meer mijn kindje volgen. 
Daarnaast heb ook ik veel aan de tips van een lactatiekundige gehad. Was even een uitgave, maar helemaal waard. Ik heb uiteindelijk na 2/3 mnd toch de overstap naar flesvoeding moeten maken. Maar haar tips hielpen ook mijn moederinstinct te vinden. En ik kon ook zeggen dat ik alles geprobeerd had. 

Vaak gaat slapen in een bedje rond 4 maanden vanzelf beter. Tot die tijd mag je alles doen. En inderdaad, lekker voeden als je denkt dat er behoefte aan is. Want zo vind je het snelst het meest fijne ritme van je kindje. Al wijzigen die om de haveklap die eerste 6 maanden hoor, niet van schrikken als ze het over een paar dagen alweer anders wil. 

Terug
Bovenaan