Wij hebben een kersverse pasgeboren baby van 7 dagen oud. De zoektocht naar voeden is erg lastig. Ze heeft in het begin vrijwel alle (borst)voedingen overgegeven waardoor ze tegen de risicogrens afviel. Daarna gaan kolven en fles geven. Dat werkt goed en ze komt weer wat bij. Nu tweemaal dagen overdag weer de borst geprobeerd. <br />De eerste voeding van gisteren ging goed en ze dronk veel. De drie erna waren moeizaam. Het voeden duurde erg lang. Ze bleef tussendoor ook erg wakker en huilerig. Ik heb het gevoel dat de borstvoeding haar nog erg veel energie kost. Zo’n fles gaat er makkelijk en snel in. Ze is daarmee ook erg tevreden. Ik kolf ook al veel (tussen de 50 en100 ml). Dus het is niet dat ze te weinig krijgt. Boertjes proberen we tussendoor. Vannacht merkte ik dat ze na een dag borstvoeding in de avond heel veel wilde drinken. Ze hoeft maar 56 ml voeding gelet op haar gewicht. Maar uit de fles drinkt ze dan zo 80 ml op en wil ze direct erna ook nog de borst en dronk net zolang door dat er voor m’n gevoel helemaal niets meer in zat. En alle nacht voedingen erna vannacht zagen er ongeveer hetzelfde uit. Behalve dan dat ik steeds minder te kolven had omdat ze zoveel dronk. Ik had het gevoel dat wat ze overdag had gemist in de nacht ineens allemaal in moest halen. (En daardoor ook erg onrustig was in het begin van de nacht).<br /><br />Op momenten dat ze tussen de borstvoedingen door zo jengelig is zou ik haar graag willen pakken (niet direct na een paar minuutjes maar als het de hele tijd doorzet). Kijken of ze wat voeding wil, of dat ze getroost wil worden door knuffelen en daarna weer terugleggen. De kraamhulp geeft echter aan dat ik haar moet laten liggen en de hele tijd een speen erin moet doen.<br /><br />Online lees ik echter dat je pas een speen mag aanbieden als de bv goed gaat. En dat gaat het nu nog niet. Op de speen is een andere manier van zuigen die ook heel erg veel energie kost. Die energie kan ze beter bewaren voor het zuigen op mijn borst als het aan mij ligt. Daarnaast kleven er nog meer nadelen aan het gebruik van een speen zo vroeg al voordat de borstvoeding goed loopt.<br /><br />Ik ben heel erg benieuwd naar tips of advies tav hoe te handelen als ze tussen de borstvoedingen door zo onrustig huilerig is in haar wiegje. Het altijd maar laten liggen en een speen erin stoppen voelt niet goed. Sowieso wou ik zelf even contact opnemen met een lactatiekundige.<br /><br />