Hoi Inge,
Ik weet een beetje in wat voor situatie jij zit. Ik zal even mijn verhaal vertellen, wellicht kun je hier wat hoop uit putten.
Toen ik 28 was, probeerde wij al twee jaar zwanger te worden, wat niet lukte. Eenmaal bij de gyn. bleken na een kijkoperatie twee dingen. Punt 1: ik was onvruchtbaar doordat mijn rechter eileider helemaal niet meer werkte, geen productie, en aan de rechterkant was het hefboompje kapot dat het bevruchte eitje van de eileider richting baarmoeder duwt. Ik heb vroeger 9 buikoperaties gehad, dus dit was niet zo'n verrassing. Punt 2: ik zat bijna in de overgang, want mijn eivoorraad was bijna op (dat kunnen ze bij een kijkoperatie zien). De kans op een natuurlijke zwangerschap was ongeveer 1%. Wij gingen vervolgens in de versnelde ivf (dus geen pil van tevoren, meteen bij menstruatie beginnen met hormonen spuiten). Ik dus wachten op mijn menstruatie, maar wat denk je, die kwam niet, ik was zwanger!!!!! Ik was dolgelukkig met de geboorte van mijn dochter. Na een jaar wilde ik ook een tweede en de gyn. vond het ondanks mijn natuurlijke zwangerschap, heel slim om toch meteen weer de verkorte ivf te doen. Nog een natuurlijke zwangerschap was niet echt te verwachten en wachtte we te lang, dan had ik geen eitjes meer. Mijn fsh was tegen die tijd zo hoog dat mijn gyn alleen nog ivf wilde proberen omdat ik die spontane zwangerschap had gehad, anders had hij het niet gedaan. Ik begon met hormonen spuiten (ne als jij de hoogst mogelijke dosis) op de dag van mijn menstruatie. Achteraf was dit een innestelingsbloeding, want tijdens de punctie kwamen ze er achter dat er iets in mijn baarmoeder zat. Dat was mijn tweede dochter.
Daarna werd mijn cyclus snel compleet onregelmatig. Ik dacht, ik zal wel in de overgang gaan. Ook veel stemmingswisselingen. Toen mijn menstruatie 7 weken uitbleef, deed ik voor de zekerheid een test: weer zwanger. En de laatste keer hebben we het eenmaal onveilig gedaan en weer zwanger.
Ik besef dat ik alle geluk van de wereld heb gehad. Het is dat mijn gyn. het hoofd van de vruchtbaarheidsafdeling is en zelfs boeken erover heeft geschreven, anders zou ik denken dat hij een kwakzalver was. Tegen mij heeft hij ooit gezegd: Dat is het leuke aan mijn vak, je kunt nog zoveel weten over vruchtbaarheid, maar toch vind de natuur soms tegen alle verwachtingen in, toch haar weg. Hij noemt mij het wandelende wonder!
Ik ben nu 36 en ben dus nog vruchtbaar ondanks de slechte voorspelling. Ik weet dat andere veel minder geluk hebben, maar ik wil je wel een hart onder de riem steken. Het kan dus ook toch goed gaan. Je moet er natuurlijk niet op vertrouwen, dus ik zou zeker snel weer proberen zwanger te worden. Ik denk dat je dat zelf het best aan kunt geven na de bevalling. De ene vrouw voelt zich heel snel weer topfit, bij de andere duurt het een jaar. Ook zal het afhankelijk zijn van je gyn. Misschien heeft die ook wel een bepaalde periode in zijn hoofd die tussen zwangerschappen in moet liggen. Hij zal dit probleem wel vaker tegenkomen.
Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt, in ieder geval succes met wat je ook doet.
Ivy