Wat als wij als ouder(s) weg komen te vallen?

A

Anoniem

Guest
Ik las dit topic bij het voorjaar 2007 forum en ik vroeg me af of jullie iets hebben geregld dan voor voogdij of wat dan ook.
Het is niet echt vet vrolijkste onderwerp maar wel goed om over na te denken toch.

Wij zijn er nog niet uit?
Tja, wie is er goed genoeg voor je eigen kind?

Ik ben benieuwd...

Hoi!

Wij hebben (nog) niks geregeld eigenlijk. Wel eens erover gehad, toen m'n neefje gedoopt werd en er ineens over peter's en meter's gesproken werd en wat dat dan vroeger en nu inhoudt. Daar kwam eigenlijk uit dat de familie van mijn man tever weg woont (Duitsland) en dat dus de meest logische oplossing zou zijn als ons kindje naar mijn zus zou gaan. We zijn het grofweg ook wel met hun manier van leven en opvoeden eens. En Lara zou gewoon in hele goede handen zijn bij hen.
Maar we hebben dit (nog) niet besproken met mijn zus en zwager. Zouden we toch eens moeten doen!

Maar wat je zegt; 't is niet echt een fijn onderwerp om over na te denken...

Wij hebben er al wel een hoop over gepraat en ik denk er toch wel regelmatig aan dat we iets op papier moeten zetten/ iets regelen maar tot op heden hebben we nog niets vastgezet...!
Het is zo moeilijk... De mensen aan wie ik onze dochter durf toe te vertrouwen om de voogdij aan te geven wonen niet echt dichtbij... En dan denk ik, als de ouders wegvallen moet je dan ook nog s je kind uit zn vertrouwde omgeving halen...? Maar er zijn geen mensen dicht in de buurt aan wie ik voogdij zou willen geven! Het is zo moeilijk....
Ook speelt in mijn hoofd, wat als bijvoorbeeld alleen mij wat overkomt!?
Ik ben zaterdag met een vriendin naar de film geweest, No reservations.... Waarin de hoofdrolspeelster de voogdij over haar nichtje krijgt, tijdens een auto ongeluk komt de moeder om het leven...
Dit zette me dus weer onwijs aan het denken! By the way... wel een ontzettend leuke film!! Aanrader!!
Maar uhh om terug te komen op t onderwerp... Ik weet het allemaal nog niet....!

Liefs L81

Hallo daar,

Nee , geen leuk onderwerp, maar wel goed om het geregeld te hebben. Mocht jullie wat gebeuren dan is dat op zich voor alle betrokkenen al triest genoeg en dan kan het maar duidelijk zijn hoe en wat met jullie kind(eren). Dan hoeft daarover niet nagedacht of gestreden te worden en hoeft daar ook geen rechter of zo aan te pas te komen.
Wij hebben het bij testament geregeld. Daarin zijn 2 namen vastgelegd. De kinderen die uit ons huwelijk geboren worden gaan allemaal naar zus x. Blijven dus bij elkaar. We hebben alleen de naam van de zus benoemd, niet van de partner, dan hoef je daarin bij evt scheidingen (ja ook daar moet je weer rekening mee houden) geen aanpassing van testament te maken (quanta costa!!!).
Mocht zus x daar om een of andere reden niet toe in staat zijn, dan gaan ze naar zus Y.
Natuurlijk zijn beide zussen en hun partners hiertoe bereid en overige familie weet dat dit zo geregeld is.

Fijn idee wel, dat dat geregeld is.

Succes!

Wél over na gedacht maar nog niets op papier

Die van ons (als beide partners iets overkomt) gaan naar mijn broer.
Als er alleen met mij of mijn partner wat overkomt, blijft het bij de andere ouder.

De kinderen van mijn broer komen naar mij, als er wat met hun beide gebeurd.

Groetjes Debby

Als er 1 van ons weg komt te vallen, blijven de kinderen uiteraard bij de ander.
Als we allebei weg komen te vallen, gaan ze in de eerste instantie naar mijn ouders, als die er nog toe in staat zijn. Anders naar mijn zus.

Je moét er natuurlijk wel iets voor regelen, maar je moet er maar niet teveel over nadenken...brrr, krijg nu al weer kippenvel.
Sil

Niet leuk om over na te denken, maar het geeft wel een fijn gevoel dat als het gebeurt, we iets geregeld hebben. Hij gaat naar mijn ouders en als die niet meer kunnen naar mijn broer. Of althans, die krijgen de voogdij en wij hebben er alle vertrouwen in dat zij beter dan wie ook in kunnen schatten waar het op dat moment het beste is voor Lukas (kan op dat moment misschien wel anders zijn dan de situatie nu, bijv bij mijn schoonbroer ofzo). We hebben daar een testament voor. Gatsie, snel door naar een ander onderwerp!

Wij zijn bezig het te regelen. Maar weten jullie wel dat een voogd niet persé zelf je
kindje(s) in huis hoeft te nemen? Hij/zij zorgt voor een goed onderdak en is verder wel verantwoordelijk. Wij willen dus iemand van onze broers of zussen kiezen die daar vooral goed in is.
Wat eigenlijk ook best belangrijk is, tenminste als je een koophuis hebt is een langstlevenden-testament. Daarin leg je vast dat als jij of je partner overlijdt, dat jullie eigendommen (dus ook het huis) van de ander blijft. pas na de dood van jullie allebei wordt het verdeeld onder je kinderen.
Niet omdat je ze nu niets gunt, maar als je in een koophuis met hypotheek woont, dan wordt een deel van dat huis van je kind en dat moet je op dat moment uitbetalen. Wat in de praktijk betekent: je huis verkopen, omdat je waarschijnlijk dat geld niet hebt...
En daar zit niemand op te wachten als je net je partner bent verloren...

(mijn schoonzusje werkt op een notariskantoor en heeft ons dit vertelt, ze hebben hier in de praktijk helaas erg veel mee te maken...)

Maarre... hopelijk hebben we dit allemaal nog lang niet nodig!

Terug
Bovenaan