Wat begrijpt een baby van 10 maanden?

Hallo,

Kan een baby van 10 maanden oud al begrijpen dat hij of zij iets niet mag doen? Zoals bijvoorbeeld c.d's uit het rek pakken of zand uit de plantenbak graaien.
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn want ik kan m,n dochter honderd keer laten weten dat iets niet mag maar het lijkt net of het dan juist een uitdaging is om het toch te doen!
Of begrijpt ze me gewoonweg nog niet?

Groetjes Peer
 
zw begrijpen het op het moment dat je het zegt, maar zijn het zodra ze zich omdraaien weer vergeten!
volgens mij rond 12 maandne hebben ze het beter door, dan gaan ze ook nee zeggen voor ze iets stout doen DAN weet je dat je in de maling wordt genomen, haha ik wordt er nu ek van ant dat ze het weten is dus geen garantie dat het niet meer gebeurd.....
sterkte brenda
 
Hoi ,

Ze begrijpen het inderdaad wel en ik merk wij zijn heel consequent met onze zoon nee is nee en soms tikken we hem dan op zijn vingers en ik moet zeggen dat hij overal toch wel van afblijft met uitzondering van uitproberen. En ik merk ook dat we niets hoeven weg te zetten omdat hij weet wat hij niet mag hij zal het nog wel proberen maar over het algemeen gaat het heel goed.

Succes
 
en heeft het tikken op de vinger dan meer effect dan zeggen? ik begrijp dat hij het toch og wel af en toe doet, met 14 maanden ongeveer krijgen ze pas het besef en nu echt nog niet!
en pas wel op want tikken op de vinger wordt hel snel harder en gaat dan over op slaan en het is met 10 maanden zeker nog te vroeg, en wil je dat je kind iets niet doet omdat het bang voor je is of omdat hij het begrijpt?
 
Kinderen snappen het op het moment en leren door herhaling. Dus als je consequent blijft herhalen dat hij iets niet mag blijft dat wel hangen op den duur. Maar dan moet je ook echt consquent zijn en niet denken ach nu heb ik ff geen zin of zit aan de foon en kan er niet bij.

Hier is het iets verbieden en dan afleiden bv aan de andere kant bij haar eigen speelgoed zetten of iets geven.

Persoonlijk ben ik tegen slaan en zeker als ze zo jong zijn.
Want idd doen ze het niet omdat ze bang zijn of omdat hij het begrijpt wat anoniem hier boven zegt.
Vind ook dat je door een tik een verkeerd voorbeeld geeft. Omdat je je kind ook leert dat slaan niet mag maar zelf geef je hem wel een tik. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Groetjes
 
Hoi Peer

Mijn dochter is 10,5 maand. En ze begrijpt al best veel. Het is wel zo dat ze de dingen niet lang kan onthouden. Maar we zijn heel consequent geweest dat ze niet aan de stereo mag komen. En nu komt ze er niet meer aan. Met veel andere dingen begrijpt ze het echt wel als ik nee zeg. Als ze een ondeugende bui heeft, gaat ze juist door ja. Maar vaak ook luisterd ze en klaagt wat en kruipt dan weg.

Groetjes Ria
 
Ze begrijpen het soms wel en soms niet. En net wat de 1e anoniem zegt, als ze het al begrijpen zijn ze het daarna ook meteen weer vergeten. Daarnaast kan de uitdaging van bijvoorbeeld de stereo zo groot zijn dat dat het wint van jouw "nee". Kinderen van deze leefijd hebben nog een besef van goed en kwaad of van stout en lief zeg maar. Dus echt straffen heeft geen zin. Je kunt rustig nee blijven zeggen en hiermee blijven oefenen. Het is namelijk wel de bedoeling dat ze dat gaat begrijpen. Maar als je ziet dat je dochter er toch steeds naartoe blijft gaan, zet het dan maar even buiten haar bereik of leid haar even af met iets anders. En tikken op de vingers bij kinderen van deze leeftijd vind ik werkelijk absurd. Straffen heeft niet zoveel zin aangezien kinderen niet moedwillig iets verkeerd doen, ze hebben namelijk nog geen besef van verkeerd en worden vooral gedreven door wat zij graag willen zien/aanraken.
 
Tikken op de vinger absurd??? Nou sorry hoor, dat is dus weer dat superzielige moderne gedoe.

Zeg nou zelf hoe zijn de meesten vroeger opgegroeid? Een tik op de vingers bij het niet mogen van iets en zijn we daar slechter door geworden of is dat uigemond in echt slaan. Kom op zeg, je kan het ook overdrijven hoor.

en heb je wel eens erg goed op kinderen van die leeftijd gelet? Ze weten heel goed dat ze iets doen wat niet mag hoor, dagen je zelfs regelmatig uit door je schuin aan te blijven kijken, vaak zelfs met een glimlach op de mond, terwijl ze toch nogmaals proberen datgene te doen waarvan ze weten dat het niet mag.
 
Terug
Bovenaan