Wat doe ik verkeerd, baby wil niet doorslapen

<p>Hoi hoi, </p><p>mijn dochter van 7 maanden kan niet doorslapen. Ik hou van niemand meer dan van haar. Maar werken met zo weinig slaap. Is best wel lastig. Ik heb al veel dingen geprobeerd. Zoals een stoel naast bed en elke avond iets verder gaan zitten. Maar zodra ik weg ga zet ze hem op een krijsen. En blijft ze doorgaan tot ik kom. Ze slaapt meestal van 19:00 tot 23:00 dan tot 2:30 en daarna om 4:30. Met een flesje lost het ook niet op. Eigenlijk alleen spelen en aandacht lost het op. Ik ben ook al meerdere keren bij een osteopaat geweest. Maar dat is nu ook afgerond. Haar slaapschema overdag (wat wel heel goed gaat ) 6:30 flesje en opstaan. 8:15 terug naar bed 9:30 wakker en fruithapje. 11:30 flesje 12:00 naar bed. 14:00 wakker 15:30 flesje 16:00 naar bed 17:00  wakker 18:30 flesje en 19:00 naar bed. Wat kan ik nog veranderen of wie heeft er tips ? Dankjewel…</p>

Bij ons werkt het perfect om wakkertijden te hanteren van Baby in Droomritme. 
Er is ook een Facebook voor lekker slapen baby. 
Daar vind je handige tips, 

Overdag de slaapjes minderen. Ze slaapt overdag te veel waardoor er s nachts te weinig slaapdrang is. Voor 7 maanden zou ze genoeg hebben aan een slaapje van 9:00-10:00 en van 12:30-15:00. Als ze het middag slaapje korter doen evt een powernapje van 16:30-17:00 maar zeker niet langer zodat ze genoeg slaapdrang heeft voor de nacht

Ik zou ook zeker afbouwen naar 2 slaapjes per dag, dat kan vanaf 7 maanden wel. Wakkertijd ia dan gerust wel 3 uur tussen de slaapjes door. Hier gingen we met beide kinderen met 7 maanden naar 2 dutjes (9.30-11.00 en 14.00-15.30 ongeveer) Dat was soms echt wel even rekken hoor, dus 8.00 s ochtends even wandelen bijvoorbeeld. Dan was ik 8.45 weer terug, fruit eten en naar bed. Maar ze wennen er vanzelf aan. En tussen het laatste slaapje en de nacht kan wel 4 uur zitten op deze leeftijd. Lijkt lang maar dat kunnen ze echt. Dus 15.30 wakker en dan 19.00/19.30 naar bed ongeveer. Ik vind dat ze overdag ook best veel slaapt nu.

Maar als je naar 2 dutjes gaat betekent her niet dat ze direct doorslaapt s nachts, verwacht dat niet hoor. Mijn kids hadden tot 14 maanden nog geregeld een nachtvoeding nodig en werden ook gerust 3x per nacht wakker. De Jongste is nu 2.5 en nog steeds moet ik er bijna elke nacht 1-2x uit.

Je doet niks fout!!! Want er zijn nou eenmaal kindjes die vaak wakker worden en dat is gewoon dikke pech. Wel houden wij hier nacht echt 'nacht'. Dus zeker niet spelen, lampen blijven uit, we gaan echt niet naar beneden etc. We maken er geen feest van s nachts.

Sterkte ermee, besef je echt dat je niks fout doet en dat je doorslapen niet in de hand hebt! Helaas. Ouders met kindjes die altijd doorslapen hebben super geluk, want écht, na 2 kinderen en 12 jaar ervaring in de kinderopvang weet ik zeker dat je dit niet altijd kunt sturen!!

Doe wat goed voelt. Mijn dochter trok 2 slaapjes pas goed na 9 maanden. Dat het met 7 maanden moet is niet zo, maar veel kindjes zijn er dan wel aan toe. Je kan starten met ernaartoe werken. 
Verder zou ik investeren in een lieve vorm van slaaptraining (zelf uit te kiezen welke). Want spelen snachts... Daar zou ik mee stoppen. 

Fout doe je het sowieso niet. Wat Romy zegt, doorslapen is zo lastig te sturen! Sommige kindjes doen dat al snel goed en anderen hebben er meer moeite mee. Met 7 maanden nog een keer of zelfs een paar keer wakker worden is helemaal niet gek. Mijn dochter van 20 maanden heeft nog steeds regelmatig dat soort nachten. 

Ik zou wakkertijden aanhouden en geen vaste tijden. Ze slaapt misschien wel veel overdag, dus misschien kan ze al wat langer wakker blijven. Maar je moet niet perse naar 2 slaapjes hoor, mijn baby van 9 maanden kan dat nog steeds niet. Je moet wel idd genoeg slaapdrang hebben voor de nacht.

En de nacht echt behandelen als nacht. Soms is mijn baby ook een tijdje wakker in de nacht, maar als ik dan bij hem blijf, is de deur dicht dus gewoon donker, we praten niet, niet spelen etc. Ik ben gewoon stil met hem op schoot en wanneer hij weer rustig genoeg is, doe ik hem weer in bed. Gewoon saai en strak houden. Soms blijf ik een paar minuten, soms een half uur.... En als ik hem neerleg moet ik soms ook naast hem blijven zitten. Al slaapt hij en maak ik geen geluid, hij voelt het zodra ik bij de deur ben en dan is het krijsen. Dus ik wacht op die momenten gewoon dat hij weer goed slaapt.

Ik zou idd ook een vorm van slaaptraining zoeken, zodat ze je snachts niet perse nog nodig heeft om weer in slaap te vallen.

Terug
Bovenaan