Wat doen jullie met je kind dat om 5 uur wakker is?

<p>Hallo!<br /><br />Ik ben trotse mama van een zoon van ruim 7 maanden. Hij slaapt sinds een paar weken echt goed door, dus van 19u tot de ochtend (en soms nog een keer wakker voor een speen, maar niet altijd).</p><p>Nu is hij echter de laatste tijd steeds wakker om 5(!) uur! Ik laat hem gewoon liggen, zet het muziekje van de babyfoon aan en wacht tot tenminste 6 uur (en dat vind ik al echt enorm vroeg). Alleen zei een vriendin laatst dat het niet goed is voor de hechting om je kindje een uur wakker in bed te laten liggen? Is dit waar? Hij is in principe vaak een beetje aan het brabbelen, soms begint hij wat ontevreden te mopperen omdat hij eruit wil denk ik. Maar ik wil gewoon niet dat hij eraan went om 5 uur de dag te beginnen, want dat vind ik gewoon echt geen tijd. Heb verder niet het idee dat ie er echt last van heeft dat we hem nog even laten 's ochtends, hij is altijd vrolijk als ik hem dan uit bed kom halen en een ontbijt geef.</p><p>Ik weet dat kinderen vroeg wakker zijn, maar sjee ik vind 6 uur echt vroeg genoeg! Ik wil hem heus ook niet dwingen uit te slapen of te slapen tot wij zelf wakker zouden worden, maar wil niet perse mee gaan in zijn ritme van 5 uur. Maar wil natuurlijk ook niet dat het slecht voor hem is.. Al die moeders onderling met die veroordeling, word er gek van!</p>

Pfff.... Dat is onzin hoor. Echt. Maak je daar maar geen zorgen over. Een kind raakt niet zomaar onveilig gehecht. Hij weet dat hij veilig is in zijn bedje, anders zou hij gelijk om zijn ouders huilen. 
Verder ben ik het helemaal met je eens, het is bizar vroeg. Die van mij (6maanden) wordt vaak om 05:30 wakker en ik laat haar dan ook liggen tot minstens 6:00. Ze ligt dan een beetje te brabbelen. Ik heb geen tips voor je. Ik houd me vast aan dat het over twee weken zomertijd is en dan past het iets beter in mijn eigen ritme ? Voor nu ga ik om half 10 naar bed dus dan heb ik alsnog 8 uur geslapen. En ik wissel het af met mijn man.

Ik denk niet dat het iets aan de hechting doet hoor, kindje ligt toch wel vaker alleen? In de box, bed, wipstoel, kinderwagen, Enz.
Hier is de kleine om 7 uur wakker, geen probleem natuurlijk maar vaak is ze nog wat moe en dan geef ik haar te eten en daarna terug naar bed. Meestal slaapt ze dan nog anderhalfuur.   

Hier ook opeens zo’n periode. 5 uur is echt een rottijd! Soms probeer ik een beetje water te geven omdat ik om 7uur altijd de dag start en dan is een flesje geven niet zo handig das te dicht op elkaar. (Ze is 8maanden) soms helpt het soms niet. Met hechting geloof ik niks van. Kindjes moeten ook gewoon leren zichzelf te vermaken toch, in bed of waar dan ook. Zal heus vaker gebeuren dat ze even wakker in bed liggen, kan verder niks gebeuren toch. Gewoon maar door deze periode heen? Daar heb ik me bij neergelegd in ieder geval ? succes!

Wat een feest der herkenning! Wij knijpen wel in onze handjes want sindsdien slaapt meneer ook sinds 19:00 waar hij voorheen ons de hele avond bezighield. Hij is nu bijna 6 maanden en slaapt dan van 19:00 tot 05:00/06:00 en we maken hem wel nog wakker voor een flesje om 23:00. Komend weekend eens proberen of die uberhaupt wel nodig is.
Wij laten hem in bedje liggen en geven hem nog een speentje. Meestal plopt hoj die eruit en gaat ie lekker brabbelen. Uiteindelijk wordt hij wel ongeduldig, dan staan we sowieso op. Vandag ook om 7 uur opgestaan en hij lachte nog steeds hoor ;)
Men mag wel wat minder lopen mekkeren over die hechting, want daar was ik op het begin ook mega gestresst om. Die hechting gaat pas mis als je je kind dag in dag uit negeert en niet reageert op zn signalen.

Nee hoor, zolang ze niet huilen! 

Geef je genoeg vaste hap of flesvoeding het kan ook zijn dat je kleintje honger heeft. Of evt een sprongetje? Onze dochter slaapt ook echt super door van 20:00-7:00u maar als ze in een sprongetje zit is ze altijd vroeger wakker en slaapt ze veel slechter dan normaal

Als hij niet hard huilt voelt hij zich blijkbaar fijn in zijn bedje! Dat lijkt me juist goed! Het bedje hoort een fijne veilige plek te zijn waar ze zich ook wakker op hun gemak voelen. Lekker laten doen hoor!
En mocht hij nou hard gaan huilen dan kun je idd even laten weten dat je in de buurt bent. Komt helemaal goed met die hechting.

Terug
Bovenaan