Wat doen jullie met jullie andere kind(eren) tijdens bevalling/kraamtijd?

Hoihoi! Ik ben in juni uitgerekend van ons tweede kindje. We hebben al een zoontje die tegen die tijd 1 jaar en 7 maanden is. Hij heeft nog niet echt door dat hij binnenkort een zusje krijgt.
Nu stelde mijn moeder voor dat ons zoontje tijdens de bevalling en kraamtijd een weekje of 2 bij hen komt logeren. Opzich wel een fijn voorstel, want wij wonen in een appartement en er is weinig ruimte om je even af te zonderen, een middagslaapje te doen of te concenteren op borstvoeding. Als mijn herstel zo verloopt als met mijn eerste, ben ik binnen 2 weken wel weer aardig hersteld.

Nu vroeg ik me af: heeft iemand hier ervaring mee? Hoe hebben jullie dit gedaan? Ik ben een beetje bang dat mijn zoontje zich 'ingeruild' voelt oid. Maar ik denk dat dit misschien eerder gebeurt als hij er in de kraamtijd de hele tijd bij is, dan dat hij daarna terugkomt en we weer de energie en het ritme hebben om hem alle aandacht te geven.

Ben benieuwd naar jullie advies/tips en ervaringen!

Tja, je moet doen wat voor jullie goed voelt natuurlijk. Ik heb er geen ervaring mee. Maar ik kan wel ieder moment bevallen van onze 2e. Mijn dochter is nu 2 jaar en 2 maanden. Maar ik moet er niet aan denken haar 2 weken uit logeren te doen. Tijdens de bevalling gaat ze uiteraard naar mn moeder en kan daar blijven  slapen als nodig. Maar zodra haar broertje er is en ik ben een beetje opgelapt, wil ik eigenlijk wel graag dat ze elkaar meteen ontmoeten en dat ze meegenomen wordt in het nieuwe dagelijkse ritme. Eerste dagen heb je natuurlijk nog kraamhulp (en je partner waarschijnlijk) die je daarmee kunnen helpen. En dagen dat ze opvang heeft, gaat ze gewoon naar de opvang. Dat zijn 2 dagen in de week. 
Maar zoals ik zei, jullie situatie is misschien anders omdat je klein woont, doe waar jullie denken goed aan te doen

Ik beval over een maand ofzo van nr 2 en dochter is dan 2,5. Ik ga haar niet uit logeren doen (behalve miss tijdens het bevallen) en wel met deze reden: ik denk dat zij dan het gevoel krijgt 'afgedankt' te worden ofzo. Ik moet er ook niet aan denken zolang zonder haar te moeten. Maargoed, ik woon ruim en hoewel ik opzie tegen wat praktische zaken, wil ik vooral dat er voor haar zo min mogelijk verandert (ze gaat dus gewoon naar de opvang ook). Wel moet mijn man dus de eerste periode meer doen met onze peuter, omdat ik moet herstellen..

Toen mijn bevalling begon was het de hele dag al beetje ant rommelen. Onze oudste was toen 2 en 1 maand. Hem savonds in bed gelegd. Mijn man werkt snachts. Dus die is gewoon nog na het werk gegaan. Oudste kon niet rustig slapen. Hele avond ant zeuren in bed. Manlief laten weten dat ie thuis moest komen ik ging dat niet trekken. Met een zeurend kind en ik kon niet lekker liggen in bed. Buik was onrustig. En toen braken me vliezen. Me ouders opgebeld om de honden en de oudste op te halen. Midden in de nacht met een avondklok en de 1e nacht dit jaar dat het hardstikke glad was dus alles duurde veel langer. Uiteindelijk oudste om 1 uur snachts weg en de 2e om 1.49 geboren dus ja zat midden in de weeen toen die wegging. Maar hij is de volgende middag weer thuis gekomen zodat we gelijk ons gezinnetje weer waren. Zou het op deze manier gelijk weer doen

Hoi! Spannend bijna jullie tweede kindje!

Wij hebben alleen tijdens de bevalling opvang geregeld voor ons oudste zoontje destijds, mijn moeder heeft op hem gepast bij ons thuis. Zodat alles voor hem zo normaal mogelijk bleef. Gedurende de kraamtijd hebben we zijn ritme zo normaal mogelijk gehouden. Dit is voor ons heel goed geweest. Zo heeft je jongste niet het gevoel dat hij weggestuurd wordt omdat er een nieuwe baby is. Hij is misschien nog jong, maar dat soort jaloerse gevoelens kunnen die kleintjes al echt wel hebben, maar niet goed uiten.

Opa en oma en vrienden hebben hem wel eens opgehaald om even te spelen of even naar buiten te gaan zodat wij even konden slapen.

Denk er goed over na, het is jullie start als gezin van 4.

Moet er wel bij zetten dat ik na 1 dag al afscheid hen genomen van me kraambed. Wel rustig aan doen natuurlijk maar ik kon na 3 dagen al onze bedden weer verschonen en stofzuigen enzo.

Hoi ik ben pas bevallen van nr 2. Zij werd bijna tegelijk 4 dus ze is 3 dagen met ons 4e geweest voordat ze dagen naar school ging. Ik vond het best pittig 2 kinderen in huis, ik had een keizersnede dus kon nog niet veel. Je kan bijv. ook afspreken dat hij gewoon thuis slaapt en dat je moeder of iemand hem gewoon om een bepaalde tijd haalt en hem weer rond 5 terug brengt. Dan is hij toch even met het gezin en qua avond eten en slapen veranderd er niet veel voor hem en hebben jullie ook even je rust in de tijd dat hij wat leuks met oma doet. Gewoon doen wat het beste voelt! Succes.

Tijdens de bevalling waren mijn ouders bij ons thuis. Ik ben samen met mijn man 3 dagen in het ziekenhuis geweest met de baby en mijn ouders zijn dus deze dag met onze oudste bij ons thuis geweest en hebben ons iedere dag bezocht (voor corona uiteraard).
In de kraamtijd daarna vonden wij het belangrijk dat de oudste zijn normale schema gewoon hetzelfde bleef. Dus normaal naar kdv, 1 dag naar opa&oma en op mijn mama-dagen heeft mijn man de 1e drie weken vrijgenomen om mij te helpen. Daarna voor het eerst alleen een mama-dag gehad (vond ik erg spannend) maar ging goed! De oudste kwam lekker naast me zitten met een boekje als de jongste aan de borst ging. Hij wilde altijd helpen, dingetjes voor de baby halen etc. Onze kleine sliep nog erg veel overdag dus genoeg tijd om ook de oudste volle aandacht te geven. Wat wel erg geholpen heeft dat beide kids goed sliepen en ik zelf na de borstvoeding ook snel weer in slaap viel :)
Mocht je kindje niet naar kdv gaan, zou ik ook eerder voor de optie gaan dat hij wel thuis slaapt maar dan overdag leuke dingen/uitstapjes kan doen met opa&oma. Wel superlief trouwens dat je moeder dat aanbiedt! Zeker niet vanzelfsprekend!

Terug
Bovenaan