wat doen jullie?ouderschapsverlof of vermindering in contract aantal uren?

Hai allemaal!!
Ik ben alweer 15weken zwanger!Ja het gaat erg goed gelukkig. je begint het steeds meer te zien!!
Ik ben bezig met wat nou het beste is om te doen straks. zal ik ouderschapsverlof opnemen of zal ik gewoon iets minder gaan werken dus van 28uur werken naar 24uur werken en dit dus in contract laten veranderen.  
wat is nou het beste om te doen? Ik denk dat 3 dg werken het max. is wat ik kan doen ook ivm met dagen creche. Ik heb nog geen levensloopregeling afgesproken binnen mijn werk maar wil dat met ingang van  volgend jaar gaan doen dan  kan ik op een ander moment ouderschapsverlof  opnemen en heb ik meer geld door de levensloopregeling kunnen sparen.
Wat ik me ook afvraag is als ik nu ouderschapsverlof opneem kan ik daarna dan alsnog contractueel minder uren gaan werken?
Ik heb de sites gelezen over ouderschapsverlof gelezen maar deze info staat er niet bij...Ik vraag me af wat  zouden jullie doen of wat hebben jullie gedaan?  
Nou groetjes Jes

Hoi,

Wat ik heb begrepen is dat je wel ouderschapsverlof kan opnemen in overleg met je werkgever, maar dat je daarna eerst een jaar lang weer je oude uren moet werken om daarna eventueel minder uren in je contract te laten zetten.
Bij mijn werkgever is ouderschapsverlof onbetaald, dus ik ben gewoon minder uren gaan werken.

Nog gefeliciteerd met je zwangerschap!

Hai,

Dit hangt van je werkgever af. Meestal is het geen probleem. Als je ouderschapsverlof onbetaald is wat bijna altijd zo is en je weet zeker dan je max. 24 uur wil werken dan kun je het net zo goed om laten zetten contractueel. Je kan je ouderschapsverlof dan bewaren voor situaties waarin je het wellicht nodig gaat hebben. (later opnemen bv als er probleempjes zijn met je kindje). Ik ben bij de komst van de eerste 24 uur gaan werken en dat bevalt prima. Ik vind het ook echt zat ondanks dat mijn man 32 uur werkt en Mette maar 2 dagen van huis is. Het is toch al best veel voor een kleintje hoor. Enne daarnaast ben je zelf ook belangrijk he! Er is meer dan heen en weer hollen tussen je werk, opvang en thuis!! Mss moet je eerder denken aan contractueel omzetten naar 24 uur en dan de 1e maand een dagje ouderschapsverlof opnemen zodat je 2 dagen je kindje weg brengt en hij of zij even kan wennen voordat het direct 3 hele dagen zijn.
Als je ouderschapsverlof wel betaald is volgens de cao van het bedrijf waar je werkt dan is het aantrekkelijk om dat eerst op te nemen en dan contractvermindering. Dit kun je dan in 1 afpraak vastleggen met je werkgever. Bv van dan en dan ouderschapsverlof voor een aantal uren per week en daarna per die en die datum contractvermindering. Spreek dit af op papier of per mail en dan staat het van tevoren gewoon al vast en maakt de ingangsdatum van je contractvermindering niet meer uit. Hou er wel rekening mee dat ouderschapsverlof officieel 4 mnd. van tevoren aangevraagd dient te worden mocht je een erg procedurele werkgever hebben...

gr.Ing

Hoi Jes,

Er zitten een aantal voordelen  in het opnemen van ouderschapsverlof:
- je pensioenopbouw loopt  gewoon door obv van je oude uren
- je kunt ouderschapsverlofkorting (fiscaal voordeel) krijgen als je meedoet aan de levensloopregeling. Hiervoor hoef je maar 1 euro per jaar in levensloop te storten, het gaat om meedoen.
- na beeindiging van het ouderschapsverlof heb je altijd weer recht op je oude werkuren
- ik heb via mijn werk een aantal personeelskortingen en die blijven allemaal ongewijzigd doorlopen als ik ouderschapsverlof neem. Als je minder gaat werken worden die kortingen bij mij evenredig verminderd.

Dus financieel is het voordeliger!

Groet
Lies

Hai, hai,

Ik zat met hetzelfde dilemma, maar heb gekozen voor Ouderschapsverlof.
Momenteel werk ik nog 36 uur en heb ik recht op 13 weken extra verlof, de werkgever betaald bij mij 50% door, dus dat is ideaal.
Na mijn verlof moet ik verplict nog wel 3 maand bij deze werkgever blijven werken, maar dat lijkt me geen probleem (ik zet na mijn verlof mijn uren terug naar 50%)

Maar, elke werkgever werkt met een andere CAO, ik zou gewoon even navragen bij personeelszaken wat de regels zijn...

Heel veel suc6 met kiezen, we horen het wel...

xES

Ik heb na de geboorte van de eerste eerst mijn ouderschapsverlof opgenomen. Was inderdaad zoveel keer je normale werkweek-uren...daarmee kon ik een jaar lang één dag minder (9 uur) werken.
Vooraf wisten  mijn man en ik niet zeker of hij het 2e jaar O.V. op zou nemen (mannen kunnen dat ook he), of dat ik mijn contract zou aanpassen.

Toen mijn O.V. halverwege was, wisten we zeker dat ik minder wilde gaan werken. Dit heb ik tijdig aangegeven aan mijn werkgever en dus is toen mijn O.V. afgelopen was, netjes per direct mijn contract aangepast van 36 naar 27 uur.

Ik vond het voordeel dat als je nog niet zeker weet wat je wil, je na je ouderschapsverlof gewoon je contract nog hebt ALS je dat wilt.

Het kan inderdaad wel zijn dat een werkgever eisen stelt...  Na OV nog minimaal zoveel tijd in originele contract werken ofzo... bij mij was dat gelukkig niet.

Bij ons bestaat er geen OV. Officieel heb je er recht op, want het staat in de wet, behalve als het het bedrijf waar je werk economisch schade toebrengt, dan mag de baas het weigeren......   Dit is een reden die eigenlijks altijd wel geldt, ookal is het onbetaald. Je pensioenlasten gaan namelijk wel gewoon door en er moet ook iemand worden aangenomen/ingewerkt worden om jouw taken over te nemen.... Mijn baas heeft liever dat je dan direct minder gaat werken, dan weet hij ook waar hij aan toe is. Aan de ene kant een heel logische beslissing van hem, wel jammer voor ons.  Ben na de eerste 24 uur gaan werken en dit ga ik nu gewoon blijven doen.

Mijn baas weigert het dus bij iedereen. We hebben ongeveer 50 medewerkers, waarvan rond de 30 vrouw zijn (dit jaar 7 kids erbij in totaal). Bovendien zijn ook bij de mannen de meesten in de leeftijd dat gezinsuitbreiding niet onverwachts komt.

Groetjes Noah

Terug
Bovenaan