Hallo,
Ik hoor eigenlijk bij de december mama's, maar die bestaat nog niet. Ik ben 15/12 uitgerekend.
@ ka Rosie: je mag zeker kiezen voor het ziekenhuis, maar als er geen medische indicatie is zal je een eigen bijdrage moeten betalen. Afhankelijk van je verzekering kan dat wel oplopen.
Verder gaat 60% v.d. vrouwen die graag thuis willen bevallen van hun eerste kindje alsnog naar het ziekenhuis. Zo ook ik. Ik moest naar het ziekenhuis vanweg meconium in het vruchtwater (gepoept in vruchtwater, teken van benauwdheid). Ik was uiteindelijk heel blij dat ik er al was, want vervolgens met de vacuumdop geprobeerd: geen succes en uiteindelijk een keizersnee. Ik had er niet aan moeten denken om dan nog naar het ziekenhuis te moeten.
Bij de 2e moest ik dus ook naar het ziekenhuis, want na een keizersnee heb je geen keus meer. Eigenlijk ook wel zo praktisch: het is al besloten, dus klaar.
Ik heb ook goede ervaringen in dat ziekenhuis. Er zitten voor-en nadelen aan.
Een vrouwelijke collega van mijn man had nog vóór de eerste gezegd: altijd in het ziekenhuis bevallen: scheelt heel veel rotzooi. Later begreep ik dat, maar goed thuis helpt de kraamzorg ook wel mee.
Dus voor mijn derde ga ik met groot vertrouwen naar het ziekenhuis.
Verder heb ik beide dochters dik een half jaar borstvoeding gegeven en ben dat nu weer van plan. Hoewel ik een beetje preuts ben, vond ik het bij de 2e juist wel heel handig: je hebt t altijd op temperatuur bij je. Vervolgens kan je ten behoeve van de oudste ook gewoon op pad. Verder deed ik het zo dat niets te zien was. Ik vond dat 's nachts borstvoeding geven ook veel fijner, anders moet je helemaal een fles klaar maken. Nadeel is dat alleen jÃj het kan geven, maar een man kan ook prima een kind uit bed halen en bij je brengen. Kan je gewoon liggend borstvoeding geven. Ik vond het ook wel heel bijzonder. Kolven vond ik wat minder prettig, maar ja, je kunt ook combineren.
Groet,
Tamar