Wat eten jullie kinderen?

Het lijkt wel of Sophie steeds kieskeuriger wordt met eten, dus ik ben wel benieuwd wat jullie peutertjes op een dag eten.

Hier krijgt ze 's ochtends een boterham met kaas of smeerworst en een bekertje melk. De melk gaat op, de boterham met moeite voor 3/4e.

Tussendoor geef ik haar een plak ontbijtkoek, een koekje  of rozijntjes (dat gaat áltijd op) en een bekertje sap

Tussen de middag weer brood, met moeite eet ze dan één sneetje, vaker gaat deze niet dan wel helemaal op. Een bekertje melk drinkt ze ook niet helemaal leeg.

Tussendoor probeer ik fruit: appel een paar happen, banaan een paar happen, voor de rest wil ze het allemaal niet.

Avondeten: met de pot mee-eten is een ramp, ze schuift haar bord weg en zegt gewoon ' niet lekker!' en daarmee is de kous af wat haar betreft. Potjes eet ze wel, maar inmiddels is ze bijna 2 en dat houdt een keer op natuurlijk. Na het eten nog een bakje yogurt en dat was het wel...

Voor het slapengaan krijgt ze beneden nog een bodempje melk en een soepstengel om de dag af te sluiten.

Dat is toch écht weinig? Niet dat er gaten vallen in m'n meisje hoor, maar ik ben wel benieuwd naar de hoeveelheden voedsel die jullie kleintjes verstouwen op een dag.

Groetjes
Susan

Milan is niet zo kieskeurig, gelukkig maar !!

Milan eet s'ochtend 1 broodje met hagel, deze gaat niet helemaal op er blijven vaak nog 3a4 stukjes liggen.
Tussendoor krijgt hij fruit (appel,banaan of een peer, mag hij zelf uitkiezen) met een bekertje sap.
Tussen de middag gaat er een half broodje met hartig in en een bekertje warme melk.
Vaak slaapt hij s'middags tot een uurtje of 4 dus dan krijgt hij alleen een bekertje sap.
S'avonds eet hij met de pot mee, soms eet hij goed en de andere keer heeft hij genoeg aan 4 happen en laat hij het vlees meestal na 4 stukjes staan, hij krijgt altijd een toetje of een beetje fruit na.

Voor het slapen gaan krijgt hij helemaal niets meer.
Ik heb niet echt de indruk dat hij tekort komt, maar hij eet wel veel minder dan Jorick toen hij zo oud was....

Groetjes Jolanda

Dean begint nu eindelijk een beetje stukjes te eten. Dat heeft heel lang geduurd. Z'n avondeten prak ik dus altijd.

's Morgens eet hij een bordje pap, een boterham is te zwaar. Tussendoor 2 bekers sap. 's Middags 1 boterham en melk. Tussendoor 2 bekers sap. Na het slapen fruit +  koekje.
's Avonds warme hap met toetje. Iets later nog een beker sap.

Dean drinkt zo'n 1,5 tot 2 liter per dag. Echt heel veel. Hij eet en rinkt alles op wat hij voorgeschotelt krijgt. Alleen de laatste tijd heeft hij wat moeite met het fruit. Af ent oe meng ik dat met het toetje.

Groetjes,
Nelly mv Dean (bijna 19 mnd)

romi(21,5 mnd) eet:
`s morgens pap
tussendoor fruit
drinken staat altijd op tafel.
12 u 2 snee`tjes zonder korst met beleg,soms op soms paar stukjes niet.
slaapt klein uurtje
fruit als ze wil
16.30 warm eten(prakken),meestal op.
rond 18 danoontje als ze wil
bij sesamstraat om 19.20(opgenomen) een plak worst of cracker wat ze wil.En om 19.45 nog wat melk,120 soms op ssoms niet.
Verder lust ze geen snoep,hooguit een schuimpje,en koek ook bijna niet.Heeft graag een kracker(cracotte) of droog brood.

Groetjes gaby

Hoi Susan. Kian eet niet veel meer hoor. En hij groeit er lekker op.

Sochtends pap (denk 300ml)
tussendoor fruit (potje of zachte appel (uit magnetron), of banaan of ...)
Lunch: 1 boterham + melk
tussendoor: koekje/rozijntjes/... + limonade
Avondeten: potje of met de pot mee (maar dan eet ie wel minder als 1 potje)
Savonds afhankelijk hoe laat we gegeten hebbe. Vroeg: papfles. Laat: niets

Alles wat je 'm als tussendoortje geeft eet ie. Dus desnoods 4 koekjes/croissantjes/soepstengels etc. Maar dat doe ik maar niet, want hij blijft eten, maar dan wel van de lekkere dingen.

Je zou het met de pot mee eten kunnen stimuleren door er melk doorheen te prakken, dan word het net zo soppig als het potje. Of alvast in de keuken opscheppen, zodat ze niet doorheeft dat het uit dezelfde pan komt. Desnoods leeg potje bewaren, en het door jou gekookte eten demonstratief uit het potje scheppen. Hoeft misschien maar een paar keer, en ze weet niet meer beter.

Als fruit tip een pedagogisch slecht idee, maar hier werkt het prima. Fruit uit blik. Aardbeitjes, abrikozen, peer, mandarijntjes. Dat is lekker zacht en sappig. Appel doe ik altijd in stukjes 2 minuten in de magnetron. Even in koud water laten staan en het is heerlijk zacht om te eten.

Maar over de hoeveelheid zou ik niet inzitten, volgens mij is het voldoende.

Liefs Nelleke

Hahaha Nelleke, herkenbaar: Sophie eet ook met gemak alle tussendoortjes (en dan het liefst nog tussendoortjes waar bijna 2-jarigen niet eens van zouden moeten weten dat het bestaat. Maar ja, met een grote broer in huis......): lolly's, koekjes, snoep, spek, chips, het maakt haar allemaal niks uit, dat snaveltje gaat open en alles verdwijnt erin. Jammer voor haar heeft haar moeder een beleid in die dingen en hoort ze heeeeeel vaak nee.

Dat avondeten heb ik allemaal al geprobeerd, zonder resultaat. Na 4 dagen 'met de pot mee hap'overscheppen in een potje en dat opwarmen en het alsnog geweigerd terugkrijgen ben ik daar mee gestopt. Bij melk in haar eten kijkt ze me aan of ik gek geworden ben en tegenwoordig loopt ze gewoon naar de kast, wijst en zegt: ikke potje uitzoeken

De fruittip ga ik gebruiken, het gaat er uiteindelijk om dat ze de smaken leert eten en dat het gezond is: ook uit blik! En dat er fruit in een potje zit, was ik helemaal vergeten: dat wordt vast een succes hier!

Liefs
Susan

merel krijgt:

smorgens: pap

tussendoor:stuk banaan of aardbeien of stukjes appel

smiddags: 2 boterhammen met korst, een met vlees en eentje zoet.
                              half bekertje melk

tussendoor: of weer fruit of doosje rozijntje of een dorakoekje
                                  ( en dan loopt ze zelf naar de kast: mama dora koekie...jaja, weten het      
                                      wel te vinden he)

savonds: met de pot mee.     hollandse pot en spagitti is lekker, de rest eet ze niet veel van

ze komt altijd zelf zeggen: dorst...drinken?
meestal zorg ik altijd wel dat er een bekertje water of diksap klaar staat op tafel.

Terug
Bovenaan