Wat eten jullie kinderen?

Hiya mommas!

Max is de ene dag een waanzinnig goeie eter, en de andere dag mag ik blij zijn als ik er wat sap in krijg. Maar meestal is ie prima.

"s ochtends kijgt ie zodra we opstaan een en een handjevol

Een uurtje later (na de Teletubbies want anders heeft ie daar alleen maar oog voor) krijgt hij een bordje

Voor lunch is het meestal en een
Of soms ook en/of

Avondeten is of met de pot mee bij Opa en Oma (bij mij doet ie dat niet, the bastard! haha) of dit komt in een hoop variaties, en komt erg dicht bij "met de pot mee" en na het eten gaat een er altijd wel in. (ik neem de variant met granen en fruit voor als hij geen brood heeft gegeten die dag)

Tussendoor krijgt ie vaak een of
Erg handig voor als je onderweg bent vind ik of en ook

En uiteraard de nodige bekertjes

Hahaha wat een gigantisch verhaal! Ajuus, ilja

ik maak me er ook regelmatig druk om, terwijl ik zo graag een super relaxte moeder wil zijn, *zucht*!!

Ivar eet denk ik ongeveer hetzelfde als Sophie, alleen avondeten dan nog wat beter (maar vanavond aten we burritos en heeft ie alleen 3 stukken droge tortilla gegeten whahahaha)

wat fruit betreft: ik doe het ook wel eens door zijn toetje, hij houdt blijkbaar niet zo van de "pure smaken" (alleen banaan wel), en dat fruit uit blik, ik ga het toch ook eens proberen (altijd nog in mijn achterhoofd gehad, Nelleke heeft het wel eens eerder getipt, maar uiteindelijk nog niet gedaan)

oh ja ook hier gaan de tussendoortjes er altijd in, vooral eierkoeken is hij gek op!
en hij kan dan ook rustig achter elkaar door eten hahahahaha

liefs Jenneke

Mijn dochter wil het liefst de hele dag door koek, daar vraagt ze regelmatig om en staat dan ook voor de kast. Van mij krijgt ze dat niet. Heb het idee dat ze trek heeft en dan automatisch om koek vraagt.
Ze is altijd een goede eter geweest en ik heb haar alles vers laten eten en dat aangeleerd. Ze heeft wel haar perioden dat ze even niet zoveel eet, maar dat draait later weer bij. Ik heb mezelf aangeleerd daar niet te druk over te doen. Ze geeft dat zelf aan of ze wel/ niet wil eten. Dwing ik haar? Dan spuugt ze het toch uit en die strijd wint ze toch. Of ze moet kokhalzen en dan komt alles eruit.
Rebecca heeft lang geen stukjes/ geprakt  warm eten willen eten, dus pureerde ik het altijd. Sinds een paar weken eet ze wel echt met de pot mee.
Wat ze eet:

Ochtend:
Schaaltje pap of 1 boterham met appelstroop + melk
1 stuks fruit (ze lust bijna alles: appel, peer, banaan, aardbei, sinaasappel, mandarijn, druiven, kiwi, meloen, perzik)

Middag:
1 boterham met smeerkaas +  melk
1 stuks fruit

Avond:
Warm eten en pure yoghurt

Ze drinkt veel (zeker 1 a 1,5 liter)

Fruit eet ze tussendoor en af en toe vervang ik dit (als afwisseling door gezonde tussendoortjes als rozijntjes, soepstengel of ontbijtkoek).

Fruit uit blik geef ik echt niet i.p.v. vers fruit. Meestal is het fruit op siroopbasis en dus hartstikke veel suiker!! Volgens mij leert ze daar geen fruit smaken van, ik vind het allemaal even zoet en proef amper verschil tussen een mandarijn of banaan. Potjes groente vind ik ook verdacht veel dezelfde smaak hebben. En vind het apart dat de meeste kinderen die lusten en geen vers eten.
Ik heb Rebecca zoveel mogelijk vers gegeven en als we eens weggingen of als het echt niet ging weleens een potje.
Ik let heel erg op wat ze eet en ze krijgt echt weinig tot geen koek/ snoep en andere zoete dingen.
Eet Rebecca iets niet (brood-warm eten), dan heeft ze pech. Ik vervang het echt niet door tussendoortjes. Want dan verschuif je het in mijn ogen.
Toen ze een tijd weigerde te eten en wel lekkers wilde, heb ik daar niet aan toe gegeven, want dan at ze het volgende maaltijd weer niet.

Zo zie je maar: er zijn allerlei manieren, dit is mijn manier, maar ik lees veel verschillende manieren. Kijk gewoon wat ook bij jou past en bij je kleine. Rebecca weigert wel vaak iets te eten, maar ik laat haar proeven (dat doet ze ook), meestal ontdekt ze dan dat het toch wel lekker is. Het is dan meer grenzen uitproberen of uit boosheid en verzet.
Dwingen om te eten doe ik echt niet. Daar bereik je weinig mee.
Succes!!

ontbijt:
2 boterhammen met chocopasta oid
1 beker melk

tussendoor:
appel
wicky grote beker

lunch:
krentebol of 1 boterham
beker melk of optimel

tussendoor:
wat chippies of snoepje of koekje
fristi of sap

avondeten:
wat de pot schaft
toetje

voor naar bed gaan:
pyamapapje (niet altijd)

Groetjes van Cissy

iris drinkt 300 cc melk als ze wakker wordt.
meestl tussen 10.00 en 12.00 dan kleed ik haar aan en gaan we naar beneden. daar krijgt ze een krentenbol of een broodje met pasta of kaas.
met meeste verdwijnt volgens mij in de hond. dus meestal ga ik effe wandelen en dan krijgt ze een broodje onder weg.
drinken staat altijd klaar of ze vraagt naar haar flesje is een drink beker van nuby met rietje er aan vast. meestal drinkt ze er een leeg op een dag soms twee.
hier zit rosevicee of appelsap in gelengd met water.
meestal krijgt ze smiddags druiven banaan of ander fruit.
ze gaat voor de kast staan als ze iets lekkers wilt of ik geef haar dat.
fruitreep van nestle, kikker knijpfruit, rozijntjes van kikker, liga, koekje, rijstesnoepjes, gedroogde appel van kikker, snack a jack karamel of chees.
of spekies. ontbijtkoek

een enkele keer een kindersuprice ei vooral op vakantie, een handje vol chips, nibbits pombeer of wokkels of chetos

meestal 2 a 3 stuks. ze wilt inderdaad de hele dag door snoepen, als het in de luiertas zit haalt ze het er ook zelf uit en zegt open en als ze haar zin niet krijgt gooit ze zich driftig op de grond.

avond eten doet ze met de pot mee. ze wilt zelf eten. en wordt kwaad als we helpen. maar er beland meer op de grond en in de hond dan in haar mond.

groeten petra

He Susan,

Ik denk ook echt niet dat Sophie te weinig eet hoor. Zolang ze goed groeit en lekker in dr velletje zit..Ik snap wel dat je je zorgen maat, Puck is ook niet zo'n mega -eter en soms kan ze een dag teren op een halve appel, rozijntjes en een beetje drinken!
Ons eet-en drinkschema lijkt erg op dat van jou, kan je dus wat dat betreft geen tips geven. Wat ik wel merk is dat Puck alles erg graag zelf doet en het liefst 'netasmama'. Dus als ze een appel wil wil ze ook een hele appel die ze zelf afbijt (en absoluut geen gesneden of geschilde stukjes, zodra ik met een mes aankom wordt ze boos). Dat geldt ook voor een banaan (uit de schil en niet in stukjes) etc. Je moet dan wel voor lief nemen dat je vaak een half afgekloven appel weg moet gooien omdat die ergens in de hoek ligt maarja. Ik denk dat het ook een wil tonen is; ik heb eebs gelezen dat een tweejarige erg bezig is met zijn eigen 'ik''. Zodra ze weten waar ze papa en mama mee kunnen manipuleren maken ze daar dan ook gretig gebruik van. En wat vinden ouders het meest vervelend? Juist, dat hun kind niet goed eet. Ik maak er meestal maar geen punt van, als ze echt trek hebben eten ze vast wel (en bied ik dan ook bijvoorbeeld alleen maar fruit aan als ze dat nog niet op heeft, ook al vraagt ze om koek).
Hopelijk heb jke er wat aan, succes met je lieve dreumesje!

Liefs, Marcia mv Puck

Je hebt Elisa laatst gezien en die eet (echt waar) net zo weinig. Ik ben blij dat je met dit topic bent gekomen want ik begon me ook al ietwat zorgen te maken. Gelukkig is ze niet de enige!

En ach ze zien er gezond uit en als ze echt honger hebben eten ze denk ik wel!

Terug
Bovenaan