wat is beter: speen of duim?

Hallo allemaal,

Mijn dochter moet niks hebben van de speen maar heeft inmiddels wel haar handje ontdekt om op te sabbelen. Ze zal dus wel gaan duimen. Nou heb ik  gehoord dat duimen slechter zou zijn dan een speen, omdat door duimen de tanden scheef in de mond komen te staan. Weet iemand of dat ook echt zo is? Als het waar is dan kan ik haar misschien beter laten wennen aan een speen? Of heeft iemand ervaring met andere dingen om op te sabbelen die niet schadelijk kunnen zijn?

groetjes,
Anna

hoi.

ff snel.... sabbellen op knuisje zegt nog niks over duimen! Mijn zoon doet dat als hij zijn speen niet heeft gewoon omdat het leuk is... net als zijn knuffeltje en spuigdoek enz... alles gaat de mond in of het past of niet...

grt suuz mv joshua 8-2-07

lekker laten sabbelen.zo ontdekken ze hun eigen lijf.als ze straks gaat duimen is dat jammer,omdat de tandjes erdoor scheef kunnen groeien.maar zo'n heel klein ukkie kun je toch niet iets af gaan nemen waar ze troost bij vinden.mijn zoontje sabbelt ook op zn handje en pakt soms zn duim.zegt iemand op een verjaardag tegen mij;die duim moet je er gelijk uittrekken en een speen geven!die kun je straks weggooien,zn duim niet.nou doei,dat doe ik dus echt niet he.zo heel verschrikkelijk is t nou ook weer niet.misschien gaat hij wel helemaal niet structureel duimen.en misschien ook wel.daar kan je nu nog niks over zeggen of wat aan doen.
maar kort gezegd is een speen wel minder schadelijk voor de kaken dan de duim.
groetjes kari

Ik weet dat het niet echt een opvoedkundige invalshoek is...maar ik vind het wel schattig! Esther wil als ze moe is haar speen omdat het haar dan niet lukt haar hand in haar mond te houden, maar overdag ligt ze de hele tijd met haar vingers in haar mond. Ze mag dat best van mij, het troost haar en houdt haar lekker bezig. Een speen vind ik praktischer, maar ik zie wel gewoon hoe het allemaal loopt. Ik heb nooit een speen gehad of geduimd en wel 12 jaar met beugels gelopen...

Groetjes,

Eveline

Hoi,hoi,  
duimen  vind ik  niet erg hoor! Ik heb vroeger ook altijd geduimd en met mijn tanden is niks mis. Evi wil geen speen en duimt dus af en toe. Ze raakt hem in ieder geval nooit kwijt hihiihi

groetjes Sonja

Hi, ook ik heb lang geduimd en mijn tanden staan keurig op een rijtje

Mijn zoontje duimt ook:
1. ik kan het hem niet verbieden
2. het zal toch een soort natuurlijk iets zijn, want hij doet het helemaal uit zichzelf
3. ik heb het niet zo op speentjes
4. ik hoef 's nachts mijn bed niet uit om een speentje terug te geven; zijn duimpje vindt hij zelf wel

Haha, je ziet, ik ben fervent duimpjes-voorstander.
Oh ja, en ik vind het ook enorm lief staan!

Groetjes Femke, mv Seth 15-01-07

hoi

ik heb niks tegen duimen maar mijn zoontje heeft de speen en hij heeft ook zijn habden ontdekt en daar sabelt hij ook op maar heeft toch liever de speen en het is inderdaad beter oor de tanden maar het is een keus van het kind zekf vind ik aleen het voordeel is dat je een speen makkelijker afkeert dan de duim

hoop dat je er iets aan heb groetje joan

Terug
Bovenaan