Wat is een acceptabel voedingsschema voor een baby van 4 maanden?

Hallo allemaal!

Ik zit nu eigenlijk al een hele poos te tobben over wat ik moet doen met het voedingsschema van mijn zoontje. Mijn zoontje slaapt al vanaf dat hij 5 weken oud is goed door. Wanneer ik hem om ongeveer 22.00uur de laatste fles gaf sliep hij minstens door tot de volgende ochtend om 6.00uur. Sinds ruim anderhalve maand moet ik hem 's ochtends echt wakker maken voor de fles. De eerste weken hoefde ik de wekker niet te zetten maar nu moet dat dus wel omdat we in het weekend wel eens wakker zijn geschrokken rond een uur of 9 omdat ons zoontje zich niet had gemeld voor de fles. Eerst dachten we dat dat misschien een uitzondering was dat hij zo laat wakker werd, maar het begon vaker voor te vallen dat hij niet eerder trek had in de fles. Zo kreeg hij dus op zulke dagen in plaats van 5 flessen maar 4 flessen per 24 uur. Wij zijn hier best wel een beetje onzeker over omdat ze op het Consultatie Bureau beweren dat een baby tot een maand of 6, 5 voedingen moet krijgen per 24 uur.
Maar voor mijn gevoel heeft onze kleine helemaal geen behoefte aan een 5de fles want als het aan hem ligt dan slaat hij er rustig 1 over en drinkt er dan maar 4. Hij krijgt nu per 24 uur 5 flessen van 200cc volgens het Consultatie Bureau zit hij hiermee ook op het maximum en hij drinkt de flessen niet allemaal leeg. De ene keer heeft hij iets meer trek dan de andere keer en ik dwing hem ook niet om de fles leeg te drinken want hij krijgt echt genoeg. Minder in de fles doen is geen optie omdat hij dan blijft vragen om voeding en wanneer ik hem gewoon 200cc in de fles doe dan drinkt hij gewoon op waar hij zin in heeft.

Dit was ons oude schema ongeveer:

7.00uur een fles van 200cc ( voor deze voeding moet ik hem wakker maken anders slaapt ie door)

11.00uur een fles van 200cc

15.00uur een fles van 200cc

19.00uur een fles van 200cc

Tussen 22.00uur en 22.30uur een fles van 200cc


Nu wil ik dit gaan proberen:

8.00uur 200cc melk

11.00uur een paar lepeltjes fruit (1e hapje)  ( kijken of ie het lekker vind...)

12.00uur 200cc melk

16.00uur 200cc melk

18.00uur een paar lepeltjes groente (1e hapje) (kijken of ie het lekker vind....)

22.00uur 200cc melk

Mijn zoontje is nu 15 weken oud.

Ik zou hier eigenlijk wel graag jullie mening over willen weten

Groetjes
 
Hoi

Ik zou gewoon je hart volgen hoor. Ik ben ook met 4 maanden overgestapt naar 4 voedingen. Mijn zoontje luste de fles van 11.00 echt niet meer. Dus toen ben ik over gegaan van 5 naar 4 voedingen en om 11.00 wat fruit. Ik denk gewoon dat je kindje het zelf wel aangeeft wat hij wil. Evt kan je de laatste voeding wat eerder geven? Mijn zoontje krijgt de laatste fles om 20.30. 's morgens de eerste om ong 7.00, net hoe laat hij wakker wordt.

Succes.
Caroline
 
Mijn zoontje is nu 15 weken dus nog net geen 4 maanden. En volgens het Consultatie Bureau mag ik inderdaad geen 4 voedingen geven vanwege de suikerspiegel. Maar hij heeft het wel eens gepresteerd dat hij 12 uur achter elkaar sliep en daar helemaal geen problemen mee had. Maar je mag een baby van het Consultatie Bureau ook geen fruithapje geven voor de 4 maanden. Maar naar mijn idee spuugt een baby het fruit wel weer uit als hij er niet aan toe is. Ik heb mijn zoontje om 11.00uur een paar hapjes fruit gegeven, het 1e hapje en volgens mij vond hij het ook nog lekker ook. Eerst keek hij met ogen als schoteltjes om wat hem overkwam maar hij wou het wel hebben. Als het hem niet snel genoeg ging allemaal begon ie te piepen. Na een paar hapjes heb ik maar besloten dat het genoeg was omdat ik hem ook nog niet over wil prikkelen maar om een uur of 18.00uur krijgt ie gewoon weer een paar hapjes als ie het lekker vind.
 
hoi,

mijn dochter is nu net 4 maanden en ze krijgt al sinds dat ze 3 maanden was nog maar 4 voedingen, ze dronk dr flessen ook niet helemaal leeg en vooral de latste fles kreg ik niet bij dr naar binnen.
de eerste fles krijgt ze zodra ze wakker is, de ene dag is dat om 8 uur en de andere dag om  9 uur.
dan krijgt ze om de 4 uur een fles allemaal van 210 water en 7 schepjes voeding en in de laatste fles doe ik sinds kort wat nutrix zodat het een papfles wordt en dat vindt ze erg lekker.
ik geef nu ook s'middags wat hapjes fruit erbij.

ik zou als ik jouw was je eigen gevoel volgen,
persoonlijk heb ik geen goede ervaringen met het cb dus het is voor mij makkelijk zeggen dat je er niet teveel van aan moet trekken maar dit schema vonden ze vorige week toen ik er was gewoon goed.

groetjes Carli
 
Hoi Nikira,



Onze dochter is deze week 16 weken en sinds afgelopen weekend geef ik
haar ook nog maar 4 voedingen. Ik moest haar de laatste weken echt 's
ochtend wakker maken en dan dronk zij soms de fles nog niet eens leeg.
Ik geef haar nu 4 voedignen van 210 cc water en 7 schepjes. Dit weekend
ga ik haar voor het eerst een fruithapje geven. (Kunnen wij het gelijk
vastleggen op de video.)



Haar schema is:

7.00 uur 210 cc

11.00 uur 210 cc

15.00 uur 210 cc

19.00 uur 210 cc met rijstebloem

 
Hoi Nikira,

Ik heb een dochtertje van ruim 4 maanden. Haar schema is als volgt:
0800 200cc
1200 200cc
1600 200cc
2000 200cc + 3 eetlepels rijstebloem
En dan heerlijk naar bed en slapen tot een uur of 8 soms 9 uur de volgende ochtend. Je moet gewoon doen wat goed voelt, maar ook wat handig voor je is. Je kind went vanzelf aan het schema dat jij voor ogen hebt. Bij mij ging het eigenlijk vanzelf, ik heb op een gegeven moment de voeding van 2300 gewoon overgeslagen en afgewacht wat er zou gebeuren, ze is nog nooit snachts wakker geworden. Ze groeit goed, dus is het o.k. Ik ben nog niet met een fruithapje begonnen, ik laat haar eerst wennen aan de fles pap en zal over een paar weken het fruithapje invoeren. Ze heeft namelijk een moeilijke ontlasting en wil het dus rustig aan doen.
Kortom, laat je niet te veel leiden door anderen en vooral niet door het CB, als je kind het goed doet is het goed!!
Groetjes, Audrey
 
Hallo allemaal!

Wat ben ik blij dat er mensen op mijn oproepje reageren. Ik word zo onzeker van dat geouwehoer op het consultatie bureau....Omdat ze zeggen dat het niet goed is om die laatste voeding voor 22.00uur te geven vanwege de suikerspiegel die dan te laag kan worden en dat ik tot mijn zoontje 5 maanden oud is 5 voedingen te geven. Wat betreft het fruithapje, ik ga mijn zoontje ook niet dwingen om dit te eten, tenslotte heeft hij aan zijn flesjes melk meer dan genoeg. Maar door het gedoe met die voedingen is het heel erg moeilijk om een klein beetje een ritme te krijgen met de voedingen  om over de rest dan nog maar te zwijgen. 's nachts slaapt mijn zoontje erg goed, zo goed zelfs dat ik hem 's ochtends  zelfs wakker moet maken. In het weekend presteerd  hij het zelfs om pas om een uur of 9.00 - 9.30 wakker  te worden en dan heeft hij de vorige dag de laatste fles om een uur of 22.00 gehad. En ondertussen is het ook heel erg moeilijk om overdag een ritme in te bouwen. Als hij 's morgens om een uur of 10.00 de 2e fles  heeft gehad is het heel erg  moeilijk om hem  nog op bed te krijgen. Bovendien is  hij ook nog  eens heel erg moeilijk  tevreden te krijgen. Een paar minuten kan ik hem nog wel in de box of in de wipstoel leggen maar dan is het ook wel gebeurd en dan begint hij te brullen. Hoe doen jullie dat eigenlijk....de dag indelen met zo'n kleintje? Ik hou echt heel erg veel van mijn zoontje maar ik vind het zo erg om hem verdrietig te zien...het voelt dan net of ik iets niet goed doe.  Het lijkt mij ook niet goed om zo'n kleintje de hele dag maar uit zijn bedje te laten, hij  heeft toch ook  rust nodig.  
 
Hoi

Regelmaat is wel belangrijk voor je kindje. Ik ben daar al vroeg mee begonnen. Met een week of 6 ben ik gaan inbakeren, en dan heel vast ritme gehouden. Eten, spelen, slapen, eten, spelen, slapen enz..... Goed opletten waarneer hij moe wordt, dan direct in bed, en zodra hij wakker werd eten geven. Dan leren ze heel snel een ritme. Nu is dat ietsje anders omdat hij minder voedingen krijgt, maar ik let nog steeds heel goed op waarneer hij moe wordt, en dan gaat hij meteen naar bed. Ik kan me voorstellen dat jou zoontje daar in het begin niet zo'n zin in zal hebben, maar voor hem en voor jezelf is het veel beter als hij slaapt overdag. Mijn zoontje slaapt nog rustig 6 uur overdag en dan 's avonds van 9.00 tot 7.00.

Succes
Caroline
 
Terug
Bovenaan