Wat is er mis met natuurlijk bevallen?

zoals al meerdere zeiden. met natuurlijk bevallen is niks mis ( behalve het geduld hebben, hihi)

maar in sommige gevallen kan het helpen als door strippen het net iets eerder op gang word gebracht. zo ook met inleiden og keizersnee dat gebeurt alleen als er ook ene gegronde indicatie is.

zoals in mijn eigen geval: mijn vorige bevalling ging moeizaam omdat ze niet verwacht hadden dat me zoontje zo zwaar zou zijn (4230 gram) de placenta  begon ook al behoorlijk te verkalken.  hij zat klem in mijn bekken. en ik had al de hele zwangerschap ook bekkeninstabiliteit. door dat de kleine klem zat moest ik in een geforceerde houding bevallen, wat nog meer problemen met het bekken opleverde. door nalatigheid in het ziekenhuis heb ik 2,5 uur persweeen weg moeten zuchten en al die tijd drukt de kleine om me onder rug en stuitje. ik had na de bevalling me stuitje zwaar gekneusd en me onder rug ook. buiten het feit dat me zoontje uiteindelijk met het vacuum geboren is. maar zolang klem had gezeten dat hij een moeizame start had. ik heb bijna 1,5 jaar erover gedaan om weer op de been te komen.

vandaar dat nu blijkt dat deze baby weer zo zwaar is ,ze zoiets hebben we proberen eerst door te strippen ( dit is het meest natuurlijke en activeert gewoon de natuurlijke hormonen in je lijf , maar als je lijf er nog niet klaar voor is, doet het helemaal niks) de boel wat wakker te schudden misschien dat het dan op gang komt ( ook omdat het nu al vanaf 24 weken erg rommelt ) en met 40 weken word ik ingeleid omdat de placenta al plekken vertoont waar die begint te verkalken dus dan gaat de werking ervan ook achteruit. wat weer gevaar kan opleveren voor de kleine.

dus er moet wel een gegronde reden zijn anders doen ze dat niet. want zeker inleiden en weeenstormen kunnen leiden tot complicaties. maar een weeenstorm kun je ook krijgen bij een natuurlijke gestarte bevalling.
en de meeste hopen ondanks dat een ingeleide/geplande bevalling gepland staat dat toch al iets uit zichzelf gaat beginnen.

groetjes Desiree
38,1wk

Als ik misschien veroordelend over kwam, dan was dat niet de bedoeling.
Ik snap heus wel dat  er vaak redenen zijn om in te grijpen, op te wekken of een keizersnee. Ik bedoel dit absoluut niet om mensen voor het hoofd te stoten en wil al helemaal niet zeggen dat op een dergelijke manier een kind ter wereld brengen "geen echte bevalling" is. Dat zijn ook echt mijn woorden niet. Sorry als het wel zo overgekomen is.

Waar ik me alleen een beetje aan erger is het feit dat er hordes zwangeren zijn die al vanaf week 36 beginnen te roepen dat ze het  wel willen laten inleiden. Kennelijk staan weinig mensen er bij stil dat dit risico's met zich mee brengt. Als je lijf er niet aan toe is, en het inleiden lukt dusdanig dat je weeën krijgt, en het te lang duurt, kan zelfs dat nog uitdraaien op een keizersnee.
Of dat mensen niet willen dat er gedraaid wordt, want een keizersnee "is toch veel makkelijker" (dat je niet wil laten draaien, kan ik me voorstellen, maar denk dan niet zo lichtzinnig over de keizersnee).

Als ik in de wachtkamer bij de vk zit, hoor ik zo vaak meiden die "het wel gehad hebben" en maar gaan vragen of eisen zelfs dat de vk iets gaat doen.
Ik denk dat juist het wel ingrijpen, een bevalling  zwaarder maakt. Nu heb ik gelukkig geen ervaring hier mee. En begrijp me goed: ieder zijn eigen mening.

Zoals ik al aan gaf: mijn zwangerschap is niet een makkelijke en psychisch ook erg zwaar (mijn dochtertje is na 10 dagen overleden vorig jaar) en  als iemand mij nu kan vertellen hoe er ingegrepen kan worden zonder risico, dan graag.
Ik hoop alleen dat mensen de risico's niet onderschatten en zich goed inlezen (dan heb ik het niet over strippen overigens, want volgens mij zit daar idd niet zo veel risico aan verbonden)

ik denk dat je op zich wel gelijk hebt dat er veel lichtzinnig over denken. dat merk ik ook wel om me heen.

en ik zelf heb je verhaal niet als een aanval of oordelend opgevat.

ik ben ook zo iemand die wat wel riep met 36 weken de kleine mag komen. maar dan wel op de natuurlijke manier ja.
maar mijn verloskundige is daar ook niet vatbaar voor ( en ik denk de meeste niet)
want de meeste zwangere dames roepen tegen het eind dat ze het gehad hebben.
en in mijn eerste zwangerschap had mijn vk ook ziets van we wachten af. ( toen deden ze pas strippen met 41 weken, te zwijgen  van doorsturen om in te leiden) zolang alles goed gaat en bloeddruk goed is doen we niks. nu heb je al een bevalling gehad en baseren ze daar ook op.

ik kan me in jou geval ook voorstellen dat je graag zou willen dat ze iets voor je konden doen dat je dan als eerste in de rij zou staan.

ik kan je daarom goed begrijpen dat je de vraag stelt.

ik wens je heel veel sterkte en hopenlijk kun je snel je kleintje in je armen sluiten

groetjes Dees

Terug
Bovenaan