Wat is jullie ervaring met laat/niet tijgeren en kruipen

Hallo,

Ik hoor eigenlijk niet thuis op dit forum, maar wil graag ervaringen horen van jullie. Onze dochter is vandaag precies 11 maanden. Ze groeit en ontwikkelt prima, maar tijgeren en kruipen wil ze maar niet. Inmiddels loopt ze al aardig aan twee handjes, kan zichzelf optrekken en loopt pasjes langs de tafel. Heel lang heeft ze gehuild zodra ik haar op haar buik legde, maar nu vindt ze dat niet meer zo erg. Toch wil het tijgeren maar niet lukken. Met héél veel moeite komt ze enkele centimeters vooruit, maar ze geeft al snel op.

Iedereen vraagt  al maanden  'En, kruipt ze al?' en als ze horen dat ze wel kan lopen, maar niet kruipen, krijg ik heel vaak de opmerking dat kruipen essentieel is voor de verdere ontwikkeling. En dat terwijl ik heb gelezen dat 7-10% van de baby's het kruipen overslaat. Ik heb niet het idee dat er met mijn dochtertje iets mis is, maar vindt het voor haar zo frustrerend dat ze altijd maar op één plekje moet zitten spelen, terwijl ze zo graag ergens anders heen wilt. Het cb vindt het tot nu toe geen probleem, maar ergens zoek ik toch naar geruststelling.

Heeft iemand van jullie ervaring met een kindje dat nooit heeft gekropen? Hoe ontwikkelde hij/zij zich verder wat betreft lopen?

Groetjes,
Dionne
 
hallo dionne

Mijn dochter is nu net twee geworden.En toen ze net 1 werd kon ze nog niet eens uit haar zelf zitten kruipen kon ze ook niet en laat staan dat ze kon lopen.Of dat langs de tafel.Toen gingen ze zig wel zorgen maken maar dat was meer omdat ze nog niet uit haar zelf kon zitten.Want dat had ze wel moeten doen al.En toen zijn we naar de fysio gegaan en die heeft heel goed geholpen.Haar ontwikkeling ging zo snel dat ze dus ook geen zin had om te gaan kruipen ze wilde gewoon sneller gaan dan de boekjes willen dat ze deed dus sla je toch een stukje over.Ze wilde gewoon gelijk gaan lopen.Bij de fysio deden ze daar ook niet moeilijk over.Ze zijden ook de een doet het wel en de ander slaat het over.vroeg of laat kunnen ze allemaal kruipen als ze ouder worden.jou kindje slaat het waarscheinlijk gewoon over.Maar het kan ook zijn dat ze eerst gaat oefenen met lopen langs de tafel en los gaat proberen te lopen en daarna toch nog gaat oefenen met kruipen.Ik zou me nog geen zorgen maken als ik jou was.En gewoon afwachten en genieten in de dingen die ze probeert te doen.En Mijn dochter heeft er niets aan over gehouden in haar doen en laten.Ze loopt nu dan wel af en toe op haar tenen.Maar dat is ook een heel stuk minder.maar dat komt niet omdat ze kruipen heeft overgeslagen.Het is gewoon een fase geweest van haar.
hoop dat je door mijn verhaal wat gerust gesteld bent.

groetjes natas
 
Hallo,

Maak je vooral niet bezorgd! Mijn zoontje heeft nooit gekropen en ging pas met 22 maanden lopen. Hij is inmiddels 3,5 en loopt, springt en klimt net zoals andere peuters doen. Ik bedoel als je het niet zo weten zou je geen verschil zien.  Laat je vooral niet gek maken door anderen. De één is vroeg met praten, de ander met lopen en een derde met zindelijk worden. Als jouw kindje wil lopen, is het daar blijkbaar aan toe.  
 
Hay,

wat ik altijd al gehoord heb, is dat je juist moet proberen je kindje te leren kruipen. Dit is dus wel degelijk belangrijk. Door de links rechtse beweging leert je kind zijn linker en rechter hersenhelft goed gebruiken.
Het hoeft natuurlijk niet bij alle kinderen te gebeuren, maar onderzoek heeft uitgewezen, dat erg veel kinderen waarbij op latere leeftijd dyslexie wordt vastgesteld, deze kinderen vroeger nooit gekropen hebben.
Dus ik zou toch even navragen wat je het beste hiermee kunt doen. Maarja, als hij al eenmaal loopt, denk ik ook niet meer dat je hem nog's kruipen kunt leren.

Nou, succes!

gr cj
 
Hoi Dionne,
Het klopt wel dat kruipen belangrijk is en het zou beter moeten zijn als ze kruipen voordat ze lopen, maar het cb gaf al aan, al is het maar 2 dagen. Dus zó belangrijk is het nou... Dus ik zou me echt niet zoveel zorgen maken. Ik heb twee kinderen, mijn oudste heeft nooit getijgerd óf gekropen, nog geen halve meter. Met 7 mnd stond ze zelf en met 9 mnd liep ze zelfstandig. Haar benen/heupen zijn helemaal toppie in orde, laatst bij het cb nog nagekeken. (ze is inmiddels ruim 3) Ze heeft altijd goed gelopen en haar evenwicht is ook super. Daarentegen mijn jongste.. heeft drie maanden getijgerd en gekropen en loopt sinds een maand (ze is nu 14 mnd). En bij haar heb ik t idee dat t helemaal niet lekker zit, haar beentjes lijken wel krom, haar voeten lijken scheef, ze valt veel. Dus ja.. Do I need to say more.. Succes!
Liefs Judith
 
Ik wil nog even reageren. Er bestaat  geen verband tussen het niet kruipen en het krijgen van dyslectie! Ik zit zelf in de medische wereld en ieder gerucht is er één te veel. Geniet van je kind en maak je beslist geen zorgen voor de toekomst!!
 
Hay moontje,

ik zeg ook niet dat het bewezen is, maar uit onderzoek is wel degelijk gebleken dat véél kinderen, die nu dyslexie hebben, vroeger niet hebben gekropen. Naja, ik zou zeggen, als daar misschien dus een grotere kans toe is, waarom niet even proberen je kind te laten kruipen? Baat het niet schaad het niet.
En ook ik kan uit ervaring spreken.

gr c.j.
 
Hallo allemaal,

Dankjewel voor jullie reacties!

Tja, het wordt een moeilijke discussie.. 'uit onderzoek gebleken' en 'bewezen'.. maar eerlijk gezegd ben ik het met moontje eens. Ook ik zit in het medische wereldje en ben best wel bezig met onderzoeken. Toch wordt (o.a. hier op het forum) vaak iets geroepen over onderzoeken, omdat mensen dit 'gehoord' hebben. Ik zou dat alleen doen als je dit ook echt zeker weet. En bedenk je: al is er wél onderzoek naar gedaan, als dit geen goed onderzoek ik zeggen de resultaten nog weinig!

Over het kruipen: ik heb gezocht naar onderzoeken waarin  het verhaal van cj over dyslexie genoemd wordt, maar  niks kunnen vinden. Ik heb er ook nog met het cb en met een kinderarts over gesproken. Zei zeiden het volgende: er zijn kinderen die kruipen overslaan. Dit betekent niet dat er ontwikkelingsproblemen zijn of ontstaan. Wel houdt men dan in de gaten of er wellicht andere dingen achterblijven. Als er problemen zijn in de ontwikkeling, is dit meestal in meerdere aspecten terug te zien, niet alleen in kruipen. Bij Senne maakten beide zich niet ongerust, omdat ze zich verder prima ontwikkelt.

Maar goed, het belangrijkste nieuws: senne kan ineens tijgeren én kruipen!  Ik weet ook niet hoe ze het voor elkaar kreeg, maar binnen twee dagen had ze het alletwee onder de knie. Zorgen gemaakt om niks dus..
 
Terug
Bovenaan