Wat is jullie voedigsschema?

Hoi!

Ik ben een beetje aan het stoeien met het voedingsschema van Lucas, vooral omdat hij nu een beetje een lastige eter wordt(avond eten). Lucas is de laatste tijd erg ziek geweest en is  4 weken geleden met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Wéér een virus op zijn longen, heel vaak en hoge koorts, 40.3.

In november heeft hij al buisjes gekregen en zijn neusamandel is er uit. Toen kreeg hij ook nog de 14 maanden prikken en die stomme snottebellen, het zat allemaal niet mee.   Hij krijgt al puf medicijnen, vanaf dat hij 5 maanden was....

Hij is in 1 week tijd 700 gram afgevallen en de kinderarts wilde hem gelijk opnemen.

Nu gaat het heel erg goed en is hij weer  lekker aan het spelen, is niet meer zo boos. Alleen dat avond eten...

Het cb zegt dat als hij geen avond eten wil, ik hem geen boterham moet geven, omdat dit de periode is dat ze je uit gaan proberen. Hij krijgt 's avonds nog wel een papfles om 19.00 uur, maar eigenlijk gaat hij dan zonder eten naar bed. Daar heb ik een beetje moeite mee, juist omdat hij zo ziek is geweest    en hij energie nodig heeft. De kinderarts vindt dat ik hem best een boterham mag geven en dat het misschien opvoedkundig niet  helemaal ok is, maar dat komt wel weer als hij weer goed op gewicht is.  

Maar Lucas is best  slim.... en ik wil ook niet dat hij er misbruik van gaat maken.  

Wat eten jullie kindjes zo al? Lucas wil ook alleen maar bob de bauer smeerworst en choco pasta op brood. Een nieuwe smaak? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Groetjes!!

wat een verschrikkelijke onzin van dat cb. Als jouw mannetje wel een boterham lust, dan smeer je m toch lekker een bammetje. Regel 1 hier in huis is gewoon, geen strijd maken over het eten, mijn meis bepaald zelf hoeveel ze eet en ik bepaal wat ze eet. Maar soms wil hier het avondeten ook niet geweldig, terwijl ze een boterham met smaak opeet, tja wat zal ik dan nog klagen?? Tis niet alsof je een zak snoep geeft ipv avondeten toch?! kijk dat zou mij wel weer tever gaan. Ook geven wij gewoon toetje als ze van de rest van het eten niets gebakken heeft. Zolang jij het eten leuk houdt en geen ruzie erover maakt, dan eet ie vanzelf mee, gewoon blijven aanbieden en niet te moeilijk doen, volg je gevoel.

liefs

Esther mama van Rêve 12-9-2006 en ivv pukje 17-4-2008

Mmmmmmmmm, schema? Wat was dat ook alweer..... Sophie krijgt 's morgens een papfles, 's middags een boterham (1 of 2 net waar ze zin in heeft) met smeerkaas of smeerworst (dat vind ze het lekkerst) met een bekertje sap (omdat ze gewone melk nog steeds weigert). Dan tussendoor nog ergens een stuk fruit, een koekje of rozijntjes en dat was het wel.

's avonds eet ze soms met de pot mee en soms krijgt ze een potje. Een toetje gaat er altijd wel in, warm eten soms wel, soms niet. Maar aangezien er bepaald geen gaten vallen in dat meisje van ons: als ze weigert eet ze maar niet..... Daar was ik bij de oudste echt niet zo makkelijk in hoor, maar de ervaring leert dat ze inderdaad weer aan het uitproberen zijn haha.

Jouw situatie is natuurlijk wel even anders: als Lucas het echt nodig heeft, dan zou ik hem toch maar die boterham geven. Als hij dan weer op volle sterkte is en nog steeds niet warm wil eten, kun je alsnog beginnen met opvoeden, toch. Lijkt me toch net iets belangrijker dat je kindje fit en gezond is, en een boterhammetje 's avonds  leer je hem wel weer af. Voor hetzelfde geld begint hij opeens gewoon weer te eten en maak je je druk voor niks.

Groetjes en sterkte (en vooral naar je kindje kijken hoor, als ie het nodig heeft, heeft ie het nodig!)
Susan

Ontbijt bestaat hier uit een beker melk en een broodje (half zoet / half hartig)
Tussendoor 1 stuks fruit
Lunch zelfde als ontbijt
Tussendoor drinken met koek, rijstwafel, rozijntjes oid.
Avondeten is soms een potje als wat wij eten voor Julian niet geschikt is. Anders met de pot mee-eten. Sommige dingen lust hij niet: da's pech voor hem, volgende dag krijgt hij weer wat anders. En ja, uittesten gebeurt hier ook volop. Zodra hij echt gaat knoeien met zijn eten haal ik het bordje weg (ik/wij zijn dan inmiddels ook klaar met eten). Nog niet op? Jammer dan. Brood ipv avondeten zou ik niet aan beginnen, zelfs niet als Julian wel wat extra energie kan gebruiken. Dan liever wat meer aanbieden over de rest van de dag, bijv. een crackertje, ontbijtkoek, stukje kaas, extra fruit.
Voor het slapen: thee met melk, papfles heeft hij nooit gehad.

Dat je je zorgen maakt vanwege de medische geschiedenis kan ik me goed voorstellen hoor, maar houdt ook in de gaten dat kindjes zo'n sterke overlevingsdrang hebben dat ze zichzelf echt niet gaan uithongeren. Daar zijn ze namelijk veel te slim voor. (uitdroging of verhongering door ziekte is natuurlijk een heel ander verhaal).

Succes ermee!
Ellen mv Julian

Delano krijgt 's morgens een bordje pap.
Tussendoor een beker roosvicee en een stuk fruit.
Tussen de middag een boterham(beleg verschilt per dag) met een beker melk.
Eind van de middag een beker roosvicee met een koekje.
Avondeten met een toetje.

Ik denk ook niet dat kindjes zichzelf uit laten hongeren hoor.
Maar ik snap je bezorgdheid wel hoor!
Ik zou geloof ik iedere avond blijven proberen een warme maaltijd aan te bieden.
Met een toetje,die lusten ze meestal wel.
Eet hij niet veel van zijn warme maaltijd,gewoon een toetje geven en klaar.
Succes!
Groetjes Tanja.

Bedankt voor jullie reacties! Het is best ingewikkeld dat opvoeden….

Ik wil het zo graag goed doen en vooral nu hij steeds zo ziek was, wil ik dat hij niets te kort komt. Zodra het kon, heeft hij ook altijd gewoon meegegeten en heel af en toe eens een potje. Probeer er inderdaad al geen aandacht aan te schenken als hij gaat klieren en eet dan zelf wel met smaak verder. En ik probeer me voor te houden, dat als jij echt geen trek heeft, hij ook die boterham niet zou lusten.

We gaan het vanavond gewoon weer proberen, vandaag staan de boontjes op het menu. Het ozu toch niet ineens aan mijn kookkunsten liggen??????

schema? Da's wel een tijd geleden hoor.

sochtends pap of boterham
tussendoor fruit
lunch boterham + melk
tussendoor koek/rozijn + limonade
diner ...potje/of met het potje mee..
En een papfles voor het slapen is hier ook nog favoriet

Kian eet ook vaak niet of weinig savonds. Hij krijgt dan een extra groot toetje. Heeft ie toch wat in z'n buik. En de papfles erbij.. Hij is erg gezond, dus het zal wel goed zijn denk ik zo.

Als je denkt dat ie wat extra's nodig heeft kun je proberen een warme hap tussen de middag te geven en dan savonds de boterham. Hele volksstammen eten tussen de middag warm, dus kan prima.
En ik zou 'm ook niet uit laten hongeren. Als ie nou helemaal gezond was misschien een weekje proberen.

Succes ermee!
Liefs Nelleke

Hoi,

een papfles, wat is dat? Hier is de fles al maanden uit het oog, ze kan het oko niet meer, had laatst toen ze ziek was er een gemaakt, in de hoop dat er wat binnen kwam en ze wist niet meer wat ze met de speen moest. Maar goed ons schema:

ontbijt: bordje pap met een klein beetje druivesuiker (dit na een hele lange strijd van aanbieden en proberen)
tussen: fruit
lunch: 1 of 2 boterhammen, 1 met hartig en 1 met pasta (al wordt de hartige boterham vaak geweigerd en met uitgespuugd)
tussen: koekje, rozijntjes, kaas, ontbijtkoek  (soms niets)
avond: potje of mee-eten en een toetje

Tess eet ook vaak neit 's avonds en dat is haar neit aan te zien, maar de strijd win je niet, dus we proberen het een paar keer, met afleiding of lichte dwang, wil ze niet dan niet en dan is het toetje en klaar (je zou mijn moeder moeten horen, die is eht er niet echt mee eens)

Jou situatie is natuurlijk iets anders, ik zou hem die boterham rond een uur of 3 geven, dan heeft hij toch dat beetje extra en eet hij niet dan weet je dat hij toch net dat beetje extra op heeft. En ik zou afwisselen, de ene avond wel warm eten, de andere iets wat hij wel lekker vindt (brood, pap). Ik denk ook een beetje dat hij toch wel weet dat ze papfles nog komt, dus ook al eet ik niets dan krijg ik toch een volbuikje, ze zijn zo slim!

Succes en volg gewoon jou gevoel, het is jou kindje, ik kna wel zeggen wat ik zou doen, maar dat is niet de situatie waarin jij zit.

Groetjes Nanda

Terug
Bovenaan