Wat is normaal slaapgedrag?!

<p>Hoi, even van me afschrijven en ook zoekend naar geruststelling.</p><p>Onze boef van 22 maanden begon een maand of 2 ineens in de middag na een halfuur huilend wakker te worden. De nachten bleven ongeschonden. </p><p>Sinds een paar weken helaas de nachten ook niet meer vrij van ellende: huilend wakker worden ("zere tandjes", speen niet gelijk kunnen vinden, een knuffel mist, "nog een kusje", ze weet het zelf ook niet, etc.).</p><p>Nu gaat ze ook sinds een week of 2 moeilijker slapen. Begint na een paar minuten te huilen, met dezelfde redenen als wanneer ze huilend wakker wordt. </p><p>Vanavond deed papa haar op bed, en voor mijn gevoel is er daarna nog meer aan de hand dan normaal. </p><p>Hoe gaan jullie dreumesen/peuters slapen? Wat is normaal. Voor mijn gevoel moet dit een fase zijn... maar hij duurt al zolang! En ik krijg het er benauwd van, dat gehuil (om niks?). </p><p>Ik ben dan bang dat er teveel te verwerken is voor haar, maar ik hou de dagen al rustig. Of ik ben bang dat het avondritueel niet duidelijk genoeg is, terwijl die nagenoeg helemaal hetzelfde is altijd.</p><p>Oja, haar maar (gecontroleerd) laten huilen heeft een averechts effect. Alleen maar meer ellende. Plus, laten huilen past ook niet bij mij.</p><p>Hebben we te maken met een hardnekkige fase? Iets anders?</p>
 
Dit is de typische 'ik ben bijna 2' fase. Onze dochter is ook 22 maanden en gaat lief naar bed, 20 minuten later begint ze ineens heel hard te huilen. Vaak savonds ook nog, in de nacht kan het ook drama zijn.
Er is niks aan de hand, geen tanden, koorts, dorst, honger etc. Dus ze heeft even pech gehad en moet er doorheen. En zo wij dus ook?
 
Hier een meisje van ruim 24 maanden en doet ook sinds een maand of 2/3 als ze s avonds naar bed gaat soort zeurend geluid maken. Ze wilt dan dat je komt en als je niet komt gaat dit over in erg huilen en overstuur. Wij gaan er nu meestal echt maar 1x heen geven haar nog een knuffel zingen nog een liedje en meestal is het dan ook weer goed en gaat ze wel slapen. En soms blijft ze wel een poosje zeuren maar dan proberen we het toch te negeren. Ook s nachts is ze soms wat onrustiger en hoor ik haar vaker huilen maar ga er meestal niet heen want binnen enkele minuten is het vaak over. Is ze bij jullie echt klaar wakker in de nacht ? Ik denk dat het erg bij deze leeftijd hoort en dat dit ook fases zijn die er bij horen tot een bepaalde leeftijd. Is ze erg vroeg wakker ? 
 
Onze dochter (21 mnd) precies t zelfde. Nu laat ik haar bij mij in bed in slaap vallen en leg ik haar dan over in eigen bedje. Snachts verschilt tussen niet en 15x wakker worden. Gemiddeld rond de 3x. Dit duurt al een hele poos en zal nog wel lang aanhouden ben ik bang. Zowieso het nieuwe leren, verwerken, laatste kiezen die doorkomen enzenz. Snachts ga ik er dan even heen, geef ik een slokje drinken uit de oude flesvoedingsfles met speen en een aai over de bol en dan slaapt ze meteen weer. Dit werkt vooralsnog goed bij ons. Succes ??
 
Ze heeft ook steeds allerlei "excuses" waarom ze niet kan slapen. Ik denk niet dat het op deze leeftijd expres is of uitproberen, maar onhandig is het wel.
Zo moest ik vanavond naar een huilend kind omdat ze haar reservespeen niet op de "goeie" plek in bed kreeg...
 
Ik denk dat het wel normaal is. Onze altijd super goed slapende baby en dreumes veranderde met 2 jaar ook ineens qua slaapgedrag. Rond bedtijd begon ze tijd te rekken. En de smoesjes die ze verzint worden steeds origineler. Ze heeft dorst, moet plassen, wil ingestopt worden, wil toch een andere knuffel, heeft nog honger, wil nog iets vragen (en begint dan over de gekste dingen).. nouja en ga zo maar door. En als ze dan eindelijk slaapt wil ze snachts ook nog weleens roepen dat haar dekens los zijn (ze wil ingestopt worden) of dat ze een slokje water wil.
 
Ik denk dat dit gewoon dwars peuter gedrag is. Ze is nu 2,5 en slaat af en toe haae middagdutje over. Waar ik daar voorheen niet aan moest denken, blijk ik het nu heerlijk te vinden. Ze gaat om 18.00 naar bed. Is doodmoe, heeft geen puf voor smoesjes en valt als een blok in slaap tot de andere ochtend. Zo fijn om de avond weer terug te hebben.
Het komt vanzelf goed ?
 
Terug
Bovenaan