Wat kun je verwachten van kdv

<p>Ons zoontje gaat nu net naar het kdv, een babygroep. Tevoren een gesprek gehad en ons ritme doorgenomen: inbakeren, wakkertijd max 1,5 uur, fles na slaapje, etc. Hij is nu twee keer geweest, maar van dat ritme komt niks terecht. Ik ben daar erg gespannen onder, omdat hij tot 10 weken een huilbaby was die niet sliep en we zo hard gewerkt hebben aan een (droom)ritme en dat nu heel goed werkt. Ik snap dat ik wel moet loslaten, omdat ze voor veel kindjes moeten zorgen, maar vandaag zag ik in het dagverslag dat ze hem na 2,5 uur wakker zijn een fles hebben gegeven, ná de fles op bed hebben gelegd, toen weer 3 uur wakker, toen wilde hij geen fles (maar 50 ml) en toen issie in slaap gevallen in de box (half uur, wij hebben expliciet aangegeven dat hij alleen in bed in de puckababy mag slapen, ze vroegen zelf of we wilden dat hij in de box mocht slapen of niet). </p><p>Ik heb hier dus echt buikpijn van en vraag me af of ik dit moet laten gaan of dat ik het kan aankaarten. Moet ik het ritme nu loslaten en accepteren en ervan uitgaan dat mn zoontje wel went aan t ritme van t kdv? Ik heb het er nu erg moeilijk mee. Sowieso ben ik nog niet zo erg relaxed dus misschien moet ik vooral zelf wat losser worden, nog veel te verwerken na die moeilijke weken. </p><p>Wat vinden jullie? </p>

Gelijk aankaarten en duidelijk je grenzen aangeven! Wellicht nog een keer uitleggen waarom dit belangrijk is voor jullie. Daarna even aankijken.
Ik geef je groot gelijk en zou er ook buikpijn van krijgen. Het komt vast goed 

Heb geen ervaring met kdv, maar als ze toch vragen wat je wil m.b.t. slapen in de box e.d. dan zou ik toch verwachten dat ze zich eraan houden. Waarom anders in gesprek gaan dingen vragen?
Zeg dan bij de intake gelijk als opvang dat je met de kinderen op het verblijf een eigen ritme aanhoudt en geen rekening houdt met individuele wensen?. 

Ik zou iig aangeven dat het je is opgevallen en of het een bijzondere reden had. En dan vragen of ze willen proberen het volgens jouw wens te doen. Bij mijn kdv is wel gelijk gezegd dat soms dingen niet helemaal konden gaan zoals thuis.. soms zijn de leidsters even met andere kids bezig en soms worden slapende kids wakker dlkr huilende anderen.. en slapen in de box kan zijn gebeurd omdat het even druk was en ze hem niet wilden wekken? Het is een beetje lastig, maar vriendelijk aankaarten kan sowieso! Aan de andere kant is het denk ik ook reeel om aan te nemen dat niet alles kan gaan zoals thuis.. maar goed miss kunnen ze iig aangeven of ze al dan niet aan je ritme kunnen tegemoetkomen of niet. Dan blijf je ook niet met vragen zitten.

Je kan verwachten dat ze jouw wensen respecteren en rekening houden met een slaapritme. Maar een kdv is een totaal andere omgeving met andere mensen en prikkels. Ik heb geleerd om het wat los te laten. Punten die ik echt belangrijk vind blijf ik noemen en opschrijven. Vooral in het begin kunnen ze niet elk detail over jouw baby onthouden en er lopen meerdere leidsters.  
uiteindelijk werken ze niet voor niets met een dagschema en vooral bij oudere baby's en dreumesen en peuters willen ze zich daaraan houden.

oh en zijn ritme zal de komende maanden nog heel vaak veranderen en daar doe je niets aan ?

Je mag dit echt wel aangeven. Gewoon op een normale manier, dat je merkt dat het ritme anders is dan thuis en anders dan afgesproken.
Maar heeft je kindje er ook last van of merk je dat niet??
Ik werk op een kinderdagverblijf en heb zelf 2 dochters (2 jaar en 3 maanden oud). Ik adviseer je wel om een béétje alles los te laten want in een volle groep is het onmogelijk om alle ritmes van de baby's precies aan te houden zoals thuis. Dat kan gewoon NIET. Thuis is er veel meer rust en minder prikkels en heb je veel meer tijd voor je kindje. Je kunt op het kdv niet hetzelfde verwachten als thuis. Belangrijk is wel dat je vertrouwen hebt in de leidsters en ook al doen ze het een beetje anders, kan het nog steeds goed zijn. 
En grote kans dat je kindje daar minder slaapten drinkt omdat het gewoon drukker en onrustiger is. Dit is niet perse de schuld van de leidsters! Zo gaat het gewoon
Zelf was ik bij mn eerste kindje ook zo van het strakke schema, maar nu  bij de tweede veel minder en dat gaat ook prima. Ook zij wordt wel groot ? Slapen in de box of een keer een half uur langer wakker is echt niet zo'n drama.
Probeer het dus ook wel een béétje los te laten. Wil je echt dat alles precies gaat zoals thuis, moet je je kindje thuis houden..Sorry maar zo werkt het wel. Je kunt van de opvang niet precies hetzelfde verwachten als bij jou thuis! De juffen hebben jarenlange ervaring en weten echt wel wat ze doen!

Terug
Bovenaan