Wat kun je verwachten van kdv

[quote quote=10258761]Je mag dit echt wel aangeven. Gewoon op een normale manier, dat je merkt dat het ritme anders is dan thuis en anders dan afgesproken. Maar heeft je kindje er ook last van of merk je dat niet?? Ik werk op een kinderdagverblijf en heb zelf 2 dochters (2 jaar en 3 maanden oud). Ik adviseer je wel om een béétje alles los te laten want in een volle groep is het onmogelijk om alle ritmes van de baby’s precies aan te houden zoals thuis. Dat kan gewoon NIET. Thuis is er veel meer rust en minder prikkels en heb je veel meer tijd voor je kindje. Je kunt op het kdv niet hetzelfde verwachten als thuis. Belangrijk is wel dat je vertrouwen hebt in de leidsters en ook al doen ze het een beetje anders, kan het nog steeds goed zijn. En grote kans dat je kindje daar minder slaapten drinkt omdat het gewoon drukker en onrustiger is. Dit is niet perse de schuld van de leidsters! Zo gaat het gewoon Zelf was ik bij mn eerste kindje ook zo van het strakke schema, maar nu bij de tweede veel minder en dat gaat ook prima. Ook zij wordt wel groot apen in de box of een keer een half uur langer wakker is echt niet zo’n drama. Probeer het dus ook wel een béétje los te laten. Wil je echt dat alles precies gaat zoals thuis, moet je je kindje thuis houden..Sorry maar zo werkt het wel. Je kunt van de opvang niet precies hetzelfde verwachten als bij jou thuis! De juffen hebben jarenlange ervaring en weten echt wel wat ze doen![/quote]
Dit is dus precies het dilemma. Ik snap helemaal dat ze t niet precies kunnen volgen en ik heb wel vertrouwen in hun kundigheid en wil geen zeur zijn. Aan de andere kant ben ik bang dat als dingen als fles en slapen op kdv zo blijven gaan, dat het thuis ook weer een chaos wordt. We hebben het echt net een beetje te pakken een paar weken. Of dat zo is, weet ik niet, maar komt dus heel erg vanuit die horrorhuilweken, dat nooit meer. Of moet ik dat thuis dan ook helemaal loslaten en zien hoe het nu gaat? 

Ik vind het helemaal niet vreemd dat je hier over in zit. Ondanks het goede gevoel dat ik heb bij ons KDV, zat ik hier de eerste paar weken ook erg over in. Onze zoon was ook een lastige slaper en de hele dag was er een klein stemmetje in mijn hoofd: als hij maar gaat slapen. 
Ik zou zeker even vragen waarom hij zo lang wakker was tussendoor, misschien hebben ze hem wel een aantal keer op bed proberen te leggen, maar lukte het gewoon niet. Voor kindjes is het ook enorm wennen daar. 
Maar je zult het uiteindelijk toch los moeten laten en dat gaat je waarschijnlijk ook gewoon lukken hoor ;) . Het kan daar niet hetzelfde gaan als thuis. Onze zoon slaapt op het kdv bijna altijd minder dan thuis en het heeft geen effect op wat hij thuis doet qua slapen. 

Nee, thuis moet je zeker je ritme en structuur erin houden!!!! Hoeveel dagen gaat je kindje naar de opvang? Als het 3-4-5 dagen is, is het idd wel belangrijk dat ze een beetje hetzelfde doen als jij thuis. Is het 1-2 dagen, kan je kindje dat echt wel aan als je thuis de andere dagen wel structuur hebt! 
Maar ik ben het wel met je eens dat 3 uur wakker echt te lang is. Bij ons gaan alle kleintjes na 1.5-max 2 uur weer slapen. T is meer dat je op het kdv niet goed in de hand hebt hoe lang ze slapen want ze worden snel wakker van andere kinderen..Dus het ritme: Gelijk na het slapen de fles, gaat dan helaas niet altijd op. Dat stukje hebben de leidsters niet in de hand.
Maar ik zou zeker aangeven dat de wakkertijd max 1.5 uur is, dit is ook heel normaal hoor! En de flessen gewoon om de 3-4 uur, zoals je thuis ook doet. Dat mag je zeker wel van ze verwachten! 
Het enige wat je dus niet kan verwachten/in de hand hebt, is de lengte van de slaapjes. Succes! 

Ik zou het ook even wat tijd geven. Je zoontje moet daar wennen, de leidsters moeten je zoontje leren kennen etc. Het zijn daar ook allemaal nieuwe prikkels en dingen die je zoontje ziet, krijgt veel meer aandacht waarschijnlijk van andere kindjes. Misschien wilde hij helemaal niet slapen na 1,5 uur. Kaart het nog wel even aan of ze daar zoveel mogelijk jullie schema willen volgen. Uiteindelijk zal hij daar ook zijn ritme vinden. 
Plus, het ritme veranderd idd nog zo vaak. En het zal ook wel vaker voorkomen dat hij daar minder slaapt, maar ook vast een keer andersom. 

Eerst en vooral... ik besef dat wij een vrij makkelijke baby hebben (nu bijna 5 maanden). Hij heeft behalve zijn eetmomenten niet echt een vast ritme qua slaapjes, en we volgen zowat wat hij aangeeft.
Hij gaat naar het kdv sinds zijn 3 maanden.
De eerste dagen had ik het echt moeilijk... Hij sliep bijna niet, zat heel vaak in een wippertje, lag te slapen in een wippertje,... Ik jaagde me er echt in op. Na 2 dagen heb ik beslist om het even los te laten. Tenslotten moesten zij hem ook nog leren "lezen". Zij moeten nog leren zien wanneer hij slaperig is, wat zijn gewoonten zijn, rekening houden met andere kindjes ook natuurlijk... Na 2-3 dagen heb ik beslist om de eerste week af te wachten (M. gaat elke weekdag naar het kdv), en daarna eventuele pijnpunten aan te kaarten. En wat bleek... Het ging steeds beter... Wel heb ik nog eens laten vallen dat ze hem echt wel mogen vastnemen en in een bedje leggen als hij in slaap zou vallen in de wipper. Maar voor de rest heeft hij daar nu echt zijn draai gevonden.
Het is niet zoals thuis, en je mag natuurlijk wel vasthouden aan wat jullie gemerkt hebben dat werkt... Maar inderdaad... toch een klein beetje loslaten en vertrouwen in hun expertise, en hen de tijd geven om jullie kindje te leren kennen!

[quote quote=10258778]Ik vind het helemaal niet vreemd dat je hier over in zit. Ondanks het goede gevoel dat ik heb bij ons KDV, zat ik hier de eerste paar weken ook erg over in. Onze zoon was ook een lastige slaper en de hele dag was er een klein stemmetje in mijn hoofd: als hij maar gaat slapen. Ik zou zeker even vragen waarom hij zo lang wakker was tussendoor, misschien hebben ze hem wel een aantal keer op bed proberen te leggen, maar lukte het gewoon niet. Voor kindjes is het ook enorm wennen daar. Maar je zult het uiteindelijk toch los moeten laten en dat gaat je waarschijnlijk ook gewoon lukken hoor  Het kan daar niet hetzelfde gaan als thuis. Onze zoon slaapt op het kdv bijna altijd minder dan thuis en het heeft geen effect op wat hij thuis doet qua slapen.[/quote]
Precies dat stemmetje inderdaad. Fijn om jouw ervaring te horen. Het is even doorzetten. Wat fijn dat t gen effect heeft op zn slapen thuis. Dat is idd precies waar ik bang voor ben. 
Cvb, hij gaat nu nog 1 dag, over 2 weken naar 2 of 3 dagen, hangt af of ik een dag extra werk krijg of niet. Zo niet, dan ga ik misschien 2 halve dagen doen, fijner gevoel dan zo’n lange dag. Dank voor je adviezen, goed te horen van iemand uit de opvang! 
Ik ga volgende week proberen te bespreken. Ook wat meer vragen hoe zo’n dag nou gaat, want in het verslag zie je niet staan of ze hem hebben geprobeerd op bed te leggen. En wat er dan gebeurt als ie op bed ligt en ze hem er weer uithalen omdat ie niet slaapt. Misschien dat mijn gevoel er ook vanzelf beter bij wordt als ik m vaker wegbreng. 

Daarom gaat mijn dochter naar een gastouder ipv kdv. Minder kinderen en minder drukte. Bij mijn gastouder zit ze precies in hetzelfde ritme als thuis. Tuurlijk is dat niet op de minuut precies en nu ze ouder is, wordt dat flexibeler. Maar in het begin hielden ze zich precies aan onze wensen en dus ook aan vaste slaap en voedingstijden.

Ik denk dat het idd altijd goed is om het te bespreken want er zal idd een reden voor alles zijn. Maar het is voor hen wel goed om te weten waarom het jou veel bezighoudt want dan kun je beiden voor elkaar alleen maar begrip hebben (nader tot elkaar komen). Zij zullen het echt begrijpen dat je je zorgen maakt vanwege de tijd met het vele huilen en dat je geen terugval wilt.
Als je dit nu niet aankaart, en over een paar weken is er bijv iets anders (ze geven zn groente op een andere tijd ofzoiets) dan stapelt het zich misschien op en dan heb je er zelf nog meer last van..
En geef jezelf ook de tijd om aan alles te wennen. Volgens mij hebben jullie best een pittige 3 maanden achter de rug..! Dus kan me goed voorstellen dat je lekker wilt genieten nu de rust weer een beetje terug is :)
Succes!

Terug
Bovenaan