Je moet eigenlijk helemaal niet vergelijken. Elk kindje doet alles op zijn eigen tempo. En misschien draait je kindje nog niet, maar is hij/zij heel druk bezig met dingen bestuderen. Als moeder zijn ben je natuurlijk trots als je echt kan zien dat je kindje iets nieuws kan. Maar kinderen leren ook zoveel nieuwe dingen die niet direct aan de buitenkant te zien zijn. En snel iets lichamelijks kunnen dat zegt niets over het IQ ofzo. Ik heb weleens een moeder horen zeggen: "Mijn kindje liep al met 10 maanden, zo knap, die kan direct door naar de universiteit"......................dat staat echt los van elkaar.
Ik stimuleer mijn kindje niet om van alles te kunnen. Maar hij is uit zich zelf vlot ( zelf zijn hoofdje omhoog houden met 2 dagen,draaien met 3 maanden, zelfstandig blijven zitten met ruim 4maanden) Maar mijn kindje is donker en het gerucht gaat dat die met dit soort dingen wat vlotter zijn. Het is natuurlijk nooit wetenschappelijk bewezen. Maar als ik aan mijn schoonmoeder in Afrika vraag wanneer kindjes kunnen zitten dan zegt zij 4 maanden. En kindjes gaan loslopen met 9 maanden volgens haar.
Nou, ik hoop dat mijn mannetje niet zo vlot gaat lopen. Hij mag nog lekker lang baby blijven van mij. I
k was zelf trouwens 8 maanden toen ik ging draaien en 6 maanden toen ik alleen kon blijven zitten. Verkeerde volgorde dus, maar het is helemaal goed gekomen met mij.............. En loslopen was toch echt pas met 17 maanden........
Geniet van je kleine schat. Ze worden al zo snel groot
Annerieke