wat mag je nou niet meer eten?

Hoi!

Weet iemand wat je nou eigenlijk allemaal niet meer mag eten? Ik weet wel dat rauw vlees en rauw melkse kazen niet mag, maar ik hoorde ook over gerookte zalm, teveel suiker. Mag je dan ook geen rauwe ham en gerookte paling? Wat nog meer niet? Ik wil gewoon zo gezond mogelijk leven en absoluut geen risico's lopen. Wie heeft er een lijst voor mij van verboden waren?

groetjes Inez
 
Hallo Inez!

Nou als iedereen wat opschrijft dan kom je een endje, maar bij de verloskundige krijg je ook genoeg info hoor!! ik weet niet hoever je ben en of je daar al geweest ben? maar goed hier wat ik weet...


Verboden:

- rauw vlees
•filet américan
•biefstuk
•ander roodvlees
(rood vlees mag je in principe wel eten maar bak het heeeeeeel goed door, zolang totdat het hele idee van roodvlees eraf is en je het net zo goed kan laten staan hihihi)

- rauwe kazen
•dit zijn kazen die gemaakt zijn van rauwe melk en komen nog heeel weinig voor in Nederland de meeste brie'en en camemberts e.d. zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk en mag je gewoon eten!! maar let goed op het etiket.

- gerookte zalm
• dit mag je wel eten maar met mate!! gerookte zalm is niet volledig doorgerookt en mag je daarom niet te veel eten.
paling daarentegen is wel doorgerookt dus is geen probleem.

- leverworst
• dit mag je ook wel eten maar met mate dus een boterham in de week belegd met leverworst mag wel. Leverworst bevat veel vitamine A en is niet goed voor je baby.

- groene groenten
• deze moet je heel goed wassen en het liefst zo vers mogelijk eten. Niet te lang in de koelkast laten liggen dus.

• hetzelfde geld voor alle wasbare fruit! goed wassen en niet te lang laten liggen. maar je mag alle fruit eten hoor zolang je jezelf er goed bij voelt! Er zijn wat fruitsoorten zoals banaan bijvoorbeeld waar je buikpijn van kan krijgen. maar dat ligt aan jou persoonlijk.

- wijn
•nou dat is verboden maar dat weet je zelf ook wel.

•voor roken geld hetzelfde verhaal

- haring
• hier zijn de meningen verschillend over op deze site maar het is en blijft een puur rauwe vis! Dus dit moet je gewoon niet eten.

•andere vissen mag je gerust eten maar koop ze wel vers bij een visboer en bereid ze daarna gelijk.

- verder kun je nog letten op sauzen (en dan met name in restaurants) die zijn vaak gemaakt van rauwe eieren dus dat moet je dan ook even laten staan.
•dus eieren ook niet zachtgekookt eten.

- nou en dan moet je nog oppassen met de kattebak verschonen. En het werken in de tuin moet je met handschoenen aan doen. De kattebak kan je beter iemand anders laten doen maar als je het zelf doet goed je handen wassen!!!

Dat was een hele waslijst!! maar het valt reuze mee hoor!! Het is tenslotte voor een goed doel. Ik neem aan dat je nog niet zo heel lang in verwachting ben omdat je deze vraag stelt dus ik wens je heel veel plezier en gezondheid gedurende je zwangerschap geniet er lekker van!!!

Groetjes Linda
 
Hoi,

Gerookte zalm mag volgens mij wel maar niet voorverpakt, zoals in de supermarkten.

Haring kan geen kwaad, alleen wel met mate en hij moet vers zijn, dus geen haring van een paar dagen oud eten, gewoon vers van de visboer.
Ik eet het elke week!

Als het qoed is mag je wel rauwe ham en salami e.d., die zijn behandeld, ik ben zelf voorzichtig met de rauwe ham, maar meer om het woord, rauw.

Verder een fijne zwangerschap gewenst

groetjes Angela
 
je kan eens kijken op www.voedingscentrum.nl. Hierop staat een onderwerp speciaal voor "zwangeren".

Ik eet trouwens ook gewoon haring. Kan echt geen kwaad (volgens mijn door het pekelbad waarin ze heel lang liggen...)

Succes!
 
haring mag je dus wel hebben want ook die is bewerkt,en zelfs heel gezond!! kijk maar eens op een willekeurige site...en ook een glaasje wijn mag best,natuurlijk geen fles of dagelijks maar als jij een keer in de week een glas drinkt kan dat ook echt geen kwaad.paling mag ook omdaty dat idd door gerookt is en zalm is nog wel rauw,beter van niet dus!!!
 
haring mag!! zolang het maar vers is.
en gerookte zalm mag absoluut niet!
de rest is al zo'n beetje verteld en kazen waar aut lait cru opstaat mag je ook niet daar zit rauwe melk in verwerkt! succes
 
Terug
Bovenaan