Wat mag wel/ niet na keizersnede?

Hallo allemaal,

Ik heb op 21 november 2008 een geplande keizersnede gehad van ons derde kindje. Aangezien m'n tweede bevalling een drama was, was ik blij dat ik dit nu niet hoefde mee te maken en zag er dan ook helemaal niet tegenop. De pijn daarna, ach dat zou vast wel meevallen...

Dat is me helaas erg tegengevallen. Ik mocht twee dagen later al naar huis, waar je toch snel teveel doet met nog twee kinderen om je heen. De eerste week had ik verschrikkelijk veel pijn, dacht echt; dit gaat nooit meer over! Maar sinds vorige week gaat het een stuk beter. Slik geen pijnstillers meer en kan 'alles' weer.

Nu weet ik dat je de eerste 6 weken echt rustig aan moet doen. Maar hoe en wat? Er is mij in het ziekenhuis niets verteld wat ik wel en niet mag doen. Voel me nu ook best bezwaard wanneer ik m'n man steeds moet vragen of  'ie 'even' wil stofzuigen, de w.c. wil schoonmaken, het badje wil optillen, de kids in bad wil doen enz. enz.   Maar heb ook geen zin om over een half jaar met de 'naweeen' te zitten. Heb zelf het idee dat ik alles wel weer kan!!

Hebben jullie hier ervaring mee? Wat mag je absoluut wel/ niet?  

Liefs,
Doornroosje

Ik heb 2 keizersnedes gehad en je moet echt de eerste 6 weken rustig aan doen. de dingen die je nu zegt echt door je man laten doen. Doe je dat niet dan bestaat er de kans dat je baarmoeder zakt en dan ben je verder van huis. Echt waar doe het rustig aan en hou je alleen bezig met de kinderen.

Succes Marijke

Je mag tot 5 kg tillen.
Klinkt erg weinig en dat is het ook. Veel meer dan je kindje mag je niet tillen en een sok van de grond oprapen wordt ook afgeraden. De reden hiervan is dat je incontinentieproblemen kan krijgen als je teveel belast. Deze gedachte hielp mij om me eraan te houden.
En dan is 6 weken wel lang maar als je je leven lang incontinent wordt dan valt die 6 weken wel mee.

Succes ermee meid!

Hi!

Na 2 al naar huis? Dat is toch veel te snel. Ik ging na 4 dagen naar huis. Moest jij ook een paar uur na de operatie je bed al uit? Ik wel dus. Vreslijk vond ik dat! ik ben in augustus bevallen dmv keizersnede. Mij werd ook niet duidelijk verteld wat je wel en niet mag.
Je mag in elk geval niet zwaarder dan 5 kilo tillen. Dit lukte bij mij al niet. Mijn baby was bij de geboorte nl al 5 kilo!
Vooral naar je lijf luisteren. Dus bij pijn... stoppen!
Stofzuigen... te veel bukken en boven je macht tillen zo min mogelijk  doen.
Ik heb een zoon vn 1 die toen nog niet liep.  Verschonen deed ik hem op de grond. Was hij verdrietig, dan ging ik op de grond zitten en tilde hem zo op mijn schoot. Fietsen deed ik na 3 weken weer! Maar dan wel zonder kind. N a  5 weken deed ik alles weer. sweet je toevallig ook hoe lang je moet wachten met weer zwanger raken?
Ik hoefde niet op na controle te komen en merk dat ik nog wel wat vragen heb. Stel dat ik weer zwanger raak... wordt het dan weer een keizersnede? Ik heb nu 2 vreselijke bevallingen gehad. Succes met aansterken en neem je tijd. Luister na je lijf. Dat is de beste graad meter!  

Phoe, schrik er wel een beetje van! Volgens mij doe ik toch al veel te veel... En heb echt geen zin in incontinetieproblemen!!! Wel frustrerend vind ik dat je zo weinig mag/ kan. Wil toch 'm'n huis een beetje op orde hebben, de was weggewerkt hebben, de w.c. schoon, de andere kinderen weer eens naar school brengen enz. enz. M'n man werkt 6 dagen in de week en is van 7 tot 7 de deur uit (de laatste paar weken begint 'ie gelukkig wel iets later en brengt hij de kinderen naar school) dus komt er toch veel op mij neer. Heb wel hulp van m'n ouders, maar die scheep ik de laatste paar dagen ook steeds af van; het gaat wel weer! Toch maar weer wat hulp inschakelen, als ik dit zo lees.

En blabla, wat betreft het weer zwanger worden na een keizersnede, ik heb geen idee!  Kan me voorstellen dat je misschien iets langer moet wachten met zwanger worden omdat je lichaam toch meer moet herstellen dan  wannner je normaal bevalt. Heeft de verloskundige hier niets over  verteld bij de nacontrole?
 Dit is m'n derde kindje, hier blijft het ook wel bij. Denk nog wel na over een goed voorbehoedsmiddel. Toen ik het met de gyneacoloog had over de aankomende keizersnede, zei ze dat ze me meteen wel konden stelleriseren, nu ze toch bezig waren....

Trouwens wel een gedoe met zo'n kleintje van 1 erbij. Mijn kinderen zijn 7 en 5, die hoef ik gelukkig niet meer op te tillen. Dat scheelt een hoop, denk ik!

Wanneer hadden jullie het idee dat jullie wel weer iets konden doen? Ben gisteren boodschappen gaan doen met de wandelwagen. Kwam een aantal mensen tegen die tegen me zeiden van; wat ben je alweer snel op pad. Maar ik voel me echt goed, en ben ook niet moe en heb geen pijn daarna.

Liefs,
Doornroosje

P.s: Ook snel dat je dezelfde dag nog uit bed moest, Om te plassen ofzo? Bij mij ging de catheter er de volgende dag uit en moest ik natuurlijk ook zelf naar het toilet. Dacht echt; dit komt nooit meer goed, wat een pijn! Maar de volgende dag ben ik al zelf gaan douchen en heb ik m'n zoontje zelf in bad gedaan. Toen mocht ik dus ook naar huis!

hoi Doornroosje.
Wat ben je snel weer op de been! Ik heb half september een keizersnede gehad (niet gepland: na 2 dagen van inleiding/weeen/stagnerende ontsluiting....) en ben 4 dagen na de OK in het zkh gebleven, een dag eerder naar huis dan ze in het ziekenhuis gepland hadden, op mijn eigen verzoek (ik was de nachten daar helemaal beu). Ik heb de eerste weken thuis veel hulp gehad, van mijn vriend die gelukkig nog ruim een week vakantie had en daarna nog 2 weken hulp van (schoon)moeders. Anderhalve week na de operatie heb ik voor het eerst een wandelingetje gemaakt en dat langzaam uitgebreid. Mijn motto was: ik doe zo veel mogelijk de dingen die ik leuk vind, en waar ik dus ook energie van krijg. (dus weinig huishoudelijke taken), maar mijn ervaring is dat ik toch nog snel te veel deed. Na 3 1/2 week kreeg ik een mega-borstontsteking, waar ik een week ziek van ben geweest, dus waarschijnlijk toch nog te veel hooi op mijn vork genomen (ik denk dat dat het risico is van het idee hebben dat je al weer een hele chef bent en weer alles moet kunnen doen.
Ik raad je dus ook zeker aan om niet meteen alles weer te moeten kunnen. Dat huishouden komt wel weer, (dat loopt helaas niet weg), concentreer je op je kids en je eigen gezondheid en grijp alle hulp met beide handen aan!
Succes met het herstel.

En over een eventuele volgende bevalling: de gyn vertelde dat het een volgende keer niet per se een keizersnede hoeft te worden. (maar dat we ook niet meer zo lang gaan wachten als deze keer)
Over de termijn om weer zwanger te worden hebben we het volgens mij niet zo gehad (of dat ben ik al weer vergeten), er staat me wel bij dat het niet zo verstandig is om dit snel weer te worden (maar daar heb ik ook echt geen behoefte aan).
Ik kon trouwens met vragen altijd nog weer met ze bellen. Misschien een idee als je nog vragen hebt over je bevalling of over de consequenties voor de toekomst?

Groetjes!

Na de keizersnee word het aangeraden om pas na een jaar weer zwanger te worden maar het is niet zo dat je een verhoogd risico heb als je al iets eerder zwanger bent.
Na de 1e keizersnee wil het niet zeggen dat je weer met een keizersnee moet bevallen. Het ligt aan de reden van de keizersnee. Bij mij gingen we voor een gewone bevalling maar na 4 uur weeen was er een mogelijke scheuring van mijn litteken aan mijn baarmoieder en daarom heb ik een 2e KS gehad. Dat is ook de reden dat je in het ziekenhuis moet bevallen.

Hey meiden,

Ik ben 26 november mama geworden van een mooie dochter dmv een keizersnede.
Ik moest 5 dagen in het ziekenhuis blijven omdat ik 2,3 liter bloed verloren ben en een hb heb van 4,6.
Mij is verteld dat ik de eerste 6 weken niet mag auto rijden, stofzuigen en tillen.
Ook mag ik het eerste half jaar niet zwanger worden.

Gr inge

Terug
Bovenaan