Wat mag wel/ niet na keizersnede?

Hoi meiden,

Ik ben 16 december bevallen dmv een keizersnede. De ontsluiting vorderde maar niet en het was het laatste redmiddel na dagen zwoegen pfff.

Nu ben ik 3 weken verder en voel me echt supergoed. Ook ik denk dat ik al bijna alles weer kan maar ik doe het maar niet omdat het afgeraden wordt. Autorijden, stofzuigen, teveel rekken en strekken boven je macht en met wasmanden slepen. Al deze dingen mogen niet. De kraamhulp had het zorgvuldig voor me opgeschreven en zei me nadrukkelijk dit ook echt niet te doen. Bukken en zware dingen tillen ook niet en geen sex tot het vloeien over is. Dat laatste daar heb ik zelf nog wel een vraag over. Wat als het vloeien over is binnen die 6 weken? Mag je dan wel al sex hebben of mag dat ook niet vanwege de wond? Ik voel me echt heel goed, niet te moe, buiten de nachtelijke uurtjes die ik oploop met mijn zoontje dan haha...ben niet meer moe van de keizersnede en de wond geneest echt bijzonder goed. Voel het alleen als ik er aan zit en doe dat zo min mogelijk eigenlijk. Ben benieuwd naar wat jullie hierover weten. Is sex gevaarlijk? Ik las in het boekje van het ziekenhuis dat de meeste vrouwen nog totaal geen zin hebben maar dat is bij mij dus helemaaaal niet van toepassing haha..iemand tips? Ervaring?

Alvast bedankt. Groetjes Petra

Hai doornroosje, dit heeft niets te maken met een keizersnede, hoor. Wilde je alleen graag feliciteren met je 3e kindje. Als ik het me goed herinner, hadden wij in ongeveer dezelfde periode in 2007 een miskraam, kan dat kloppen??? In dat geval erg fijn om te lezen dat je daarna weer opnieuw een wondertje in je armen kon sluiten. Ook hier is in maart 2008 een cadeautje gekomen (meisje), ons 4e kindje. Geniet van je kleintje, ze zijn zoooo snel groot!

Hallo,

Ik ben in november 2005 bevallen middels keizersnede, ik moest 5 dagen in het ziekenhuis blijven waarvan de 1e 2 dagen alleen maar in bed, daarna mocht ik er uit om te plassen en douchen ed. er wordt inderdaad geadviseerd om niet meer dan 5 kilo te tillen en traplopen zo veel mogelijk te vermijden. Afhankelijk hoe jij je zelf voel en hoe de wond geneest is bepalend voor wat je allemaal kan doen. Ikzelf en ik denk dat dat komt door die 5 dagen volledige rust in het ziekenhuis was met 4 weken na de bevalling alweer aan het volleyballen.

mij werd geadviseerd om de eerste 5 maanden niet zwanger te worden na de keizersnede.

Ben nu 39.5 weken zwanger van de 2e.

succes

Hallo,

Ik sta hier toch even van te kijken dat de begeleiding van jullie na de keizersnee zo slecht is.
Je hoort zowiezo na 6 weken terug te komen op controle om de wond/litteken te laten beoordelen en om na te gaan of alles goed verloopt en of er vragen zijn. Nou die hebben jullie wel zo te zien.
Ook hoor je 4 tot 5 dagen te blijven in het zh. Je moet niet  vergeten dat je een buikoperatie hebt ondergaan waarbij ook al je buikspieren zijn doorgesneden en dat is ook de reden dat je 6 weken niet geen zware dingen mag doen zoals stofzuigen, tillen en bukken.
Die spieren moeten weer herstellen en dat heeft gewoon tijd nodig. Ook massage van je litteken is geen overbodige luxe, ik heb dat niet gedaan(wist het niet)en heb nu last van verklevingen. Nu ik zwanger ben van de 2de  heb ik dan ook regelmatig last van  de verklevingen die losscheuren. Dit klinkt erger dan het is maar voelt niet echt fijn.
Ik heeft de gyn allerlei vragen beantwoord over een eventuele volgende zwangerschap en bevalling.
Ik denk dat jullie gewoon een afspraak moeten  maken met de gyn die ook de keizersnee heeft gedaan en al je vragen op hem moet afvuren.

Ik weet dat ik wat laat reageer voor sommige, maar had het niet eerder gezien en misschien dat andere lezers er wat aan hebben.

Evelien(26+4)  

Terug
Bovenaan