Wat moet een kind van 10 maanden nou aan eten krijgen?

Hoi allemaal,
Ik weet natuurlijk wel dat niet elk kind van 10 maanden hetzelfde zal eten. Maar eerlijk gezegd weet ik echt niet wat voor hoeveelheden nou gemiddeld zijn.
Ik hoor hier allemaal verhalen over het aantal flessen, broodjes, papflessen, avondeten. Ik had er bijvoorbeeld geen idee van dat een kind op een gegeven moment genoeg heeft aan drie flessen.
En nu vraag ik me af of ik Zarah wel het juiste geef. Ze krijgt per dag het volgende aangeboden, of ze het ook op eet, is weer een tweede, want ze is absoluut geen makkelijke eter:

- 's morgens een fles van 150 cc, deze drinkt ze nooit leeg, vaak blijft er   minimaal 40 cc over. Daarna lust ze wel een paar hapjes van mijn boterham en ontbijtkoek.
- In de loop van de ochtend een fruithap met een liga er doorheen. Dit is wel een flinke hap en gaat over het algemeen wel op.
- 's middags pap (met lepel) gemaakt van ongeveer 100 cc melk, dit eet ze zelden op en daarna krijgt ze ongeveer 50 cc melk, wat ze dan wel op drinkt.
- later in de middag een koekje en wat drinken (water)
- 's avonds een half potje eten, of met de pot mee, en een toetje. De ene keer gaat alles prima naar binnen, maar soms heeft ze na een paar happen al geen zin meer. Toetje bestaat uit yoghurt of een fruitmoes en vindt ze erg lekker.
- Rond 19 uur een fles van 120/150 cc, afhankelijk van hoeveel ze gegeten heeft. Dit gaat de ene keer wel op, en de andere keer laat ze er 60 cc van staan.

Daarna gaat ze slapen, tot half 7/7 uur de volgende morgen. Behalve als we pech hebben, dan wordt ze rond 2 uur wakker en gaat ze pas weer slapen als ze melk gekregen heeft. En dit gebeurt nog best regelmatig. Soms ben ik bang dat ze dat doet omdat ze overdag te weinig binnen krijgt. Maar na een matige 'eet-dag' kan ze prima doorslapen, en als ze een dag flink gegeten heeft, wordt ze ineens wel wakker 's nachts.

Op het cb zeggen ze dat die nachtfles nog toegestaan is, omdat ze een laag gewicht heeft. Toegestaan?? Ik vind dat als ze aangeeft honger te hebben, dat ze dan gewoon mag eten. Of ben ik dan te makkelijk??

Verder is ze een vrolijk goed bewegend kind. Dus ik denk niet dat ze ergens een tekort aan heeft. Maar als ik hoor wat sommige kinderen naar binnen kunnen werken.. dan maak ik me weleens zorgen.

Sorry voor het lange verhaal! Ik hoop dat jullie het willen lezen en eventueel advies kunnen geven.

Groetjes, Susan, mv Zarah 10,5 maand.

Eigenlijk voel je het zelf goed aan volgens mij. Je kunt echt niet meer eten in een kind proppen dan er in past, en zo te zien geeft je dochter haar grenzen op dit gebied zelf goed aan.

Wat er 'moet'? Met 10 maanden kun je uitgaan van minimaal 375cc zuivel per dag en maximaal 500cc  (mag in de vorm van opvolgmelk, yoghurt, kwark en karnemelk of moedermelk voor moeders die dat geven). Daarnaast wat brood of pap, wat groente en wat fruit.

Absolute aantallen heb je verder niet zo op dit punt omdat elk kind nou eenmaal anders is. Het belangrijkste is dat jij en je kind tevreden zijn en dat de groei er in blijft.

Ontzettend bedankt DM. Mag ik vragen waar jij al je kennis over babyvoeding vandaan hebt? Ik heb altijd het idee dat je echt weet waar je het over hebt, en ben blij met je adviezen.

Groetjes, Susan.

Het interesseert me enorm en ik ben er nu al zo'n 8 jaar mee bezig.

Ik was trouwens vanaf een maand of 10 blij als ze elke keer als ik iets at (maaltijd of tussendoortje) ook iets aten.

hoi hoi

Mijn zoontje is bijna 10 maanden en die krijgt het volgende:

om 08.00 een fles melk...200 cc...gaat er helemaal in!
om 09.30 fruithap..gaat ook helemaal op
om 12.00 a 12.30 2 plakjes brood
en dan krijgt ie nog melk..meestal 150 cc

dan krijgt hij 0m 17.00 zen warme hap met vla na
en dan rond half zeven een papfles
en om 19.00 naar bedje..tot de volgende morgen

ik hoop dat je hier iets aan hebt

Liefs lovemilan

Hoi,

Mijn dochter van 10 maanden krijgt het volgende.
Rond 07.00 uur BV
Rond 08.00 uur pap
(Om 09.00 op de creche een crackertje)
Tussen 12.00 en 13.00 uur een boterham
Een half uur tot een uur later BV
Rond 15.00 uur vers fruit of potje fruit (halve pot van 8 maanden)
Een half uur tot een uur later BV of water/thee/roosvicee (op de creche of papadag)
Rond 18.00 uur (op een werkdag eerst BV daarna) avondeten (vers of pot), soms yoghurt als toetje.
Rond 19.30 uur BV en dan naar bed.

Je dochter geeft zelf wel aan of ze genoeg heeft of niet. De mijne in ieder geval wel. Ze houdt of haar mondje dicht of gaat met haar hoofd schudden.

Lovemilan: jij hebt best een flinke eter, of lijkt dat maar zo? Lekker hoor!

Irene: Zarah geeft inderdaad duidelijk aan wanneer ze geen trek meer heeft. Ze doet haar mond niet meer open, of schudt nee, of ze gaat gewoon schreeuwen en overstrekken. Tsja.. dan ga ik er maar vanuit dat ze echt niet meer wil. :)

Bedankt voor jullie reacties, wel fijn om te horen hoe anderen dit nou doen.

hoi suuz

jah milan eet erg goed!!
maar bij het consultatiebureau zeggen ze dat hij iets onder de grafiek zit kwa gewicht
haha zou je eigenlijk niet denken omdat ie zoveel eet..

hij is bijna 10 maand en 8 kilo...

Liefs lovemilan

Terug
Bovenaan