wat moet ik in huis halen?

Beste Mama's,
ik ben nog niet bevallen maar wil graag borstvoeding gaan geven. Welke praktische dingen moet ik in huis halen hiervoor? Ik heb al 2 flesjes, maar ik verwacht niet gelijk te gaan kolven (toch?) Moet ik een flessenwarmer halen? Kompressen? En zo'n voedings-bh? Of zijn dit dingen van latere zorg?
Ben erg benieuwd naar de tips!
Alvast bedankt,
liefs Janka
 
Hoi Janka

Een flessenwarmer heb je nu nog niet nodig de voeding wordt meestal in een bakje met warm water opgewarmd of op het gasstel, kompressen zijn wel handig als je die in huis haalt, je kunt al vrij snel gaan lekken, een voedings-bh kun je ook wel aanschaffen koop niet een hele dure want als de bv niet wilt lukken dan zit je met zo ´n dure bh. Bij de Hema heb je ze voor een redelijke prijs. Als de bv niet goed op gang komt dan begin je meestal de 2e of 3e dag met kolven, (ik ben zelf kr.verzorgster) en heb altijd een nieuwe kolf in de auto zodat het gezin deze kan overkopen dus in de weekenden hoef je niet moeilijk te doen om aan een kolf te komen, misschien kun je bij jou kraamburo vragen hoe dat daar geregeld is. Sommige thuiszorginstllingen zijn ook in het weekend geopend.
Veel succes straks met de BV

Groetjes Sannie
 
Hoi,
Je 'moet' natuurlijk niets :)
Ontspannen houding en een kindje met een goede zuigreflex helpen uitstekend!

Ik heb verder een kolf van iemand kunnen lenen en moet zeggen dat ik 'm weinig gebruik (onze dochter houdt niet van spenen) Paar flesjes zijn opzich wel handig (meer voor de zekerheid), ook als je eens venkelthee of zo wilt geven. Ik heb geen flessenverwarmer en voor die paar keer gebruik ik de magnetron (doen ze in het ziekenhuis ook gewoon).
Ik had twee voedingsbh's van de hema en die bevallen goed. Borstcompressen zijn wel handig, maar ik gebruik ze niet zo heel vaak. Ik heb niet veel last van 'lekkage' (schijnt per vrouw te verschillen). Ik doe het meer voor de zekerheid, als we ergens naar toe gaan. Het staat zo lullig van die plekken op je shirt ;-)
Ik heb een paar (3 setjes) uitwasbare en een doosje wegwerp. De uitwasbare, zitten fijner, die gebruik ik het meest.
Voor de rest: veel plezier met voeden.

Het is leuk en best makkelijk om te doen als het eenmaal op gang is, vind ik. Het meest heb ik gehad aan mijn kraamhulp die me heeft geleerd mijn borsten te masseren om in het begin de harde plekken weg te wrijven (naar tepel toe duwen), dit was ook handig toen ik eens een beginnende borstonsteking had (was daardoor de dag erna over).
Ik ga morgenavond voor het eerst naar een avond voor voedende moeders van de vereniging Borsvoeding Natuurlijk en ben benieuwd.
Groetjes, Janine
 
Er is een geweldig bostvoedingsforum op www.borstvoeding.nl
daar kunnen ze je geweldig helpen en adviseren. En opwarmen in de magnetron is helemaaaaal niet goed, opwarmen gewoon in een bakje water.

Dat ze het in het ziekenhuis doen wil helemaal niet zeggen dat ze het GOED doen, ik heb heel veel verhalen gelezen van moeders die in het ziekenhuis zijn bevallen en zelfs na aangeven van de moeder dat ze borstvoeding wil geven, dat ze toch een flesje kunstvoeding geven zonder het te overleggen. Ik zou dus maar oppassen als je naar het ziekenhuis gaat en het er goed over hebben.

veel plezier met de borstvoeding

groetjes Angela
 
Hoi Janka

Wat ik zelf erg handig vond tijdens het voeden is een zgn voedingskussen. Mijn mannetje lag daar dan lekker op, helemaal ondersteund en je kunt zelf ook een relaxete houding vinden. Zeker als je kindje wat zwaarder wordt is het wat mij betreft een aanrader. Succes met de aanstaande kleine en geniet (hopelijk) van het zelf voeden.

Groetjes
Susan
 
idd je borstvoeding niet opwarmen in de magnetron, dan gaan juist die dingen verloren die in de BV ipv in de KV. ik heb zelf ook een kolfapparaat geleend van een vriendin en ben vanaf 4 weken een flesje gaan geven. ten eerste omdat het makkelijk is dat iemand anders eens de voeding kan doen, kan jij ook eens weg, ten tweede omdat het voor papa ook erg leuk is zo'n intiem moment, en ten derde om hem vast aan het flesje te laten wennen. dit kan later nl nog wel eens problemen opleveren. verder had ik wel een flessenwarmer. wij gaven het flesje 's avonds, flesje erin als hij naar bad ging en het was klaar als hij eruit kwam. geen gedoe op het gasstel, past ook in de auto. ideaal vond ik het. en kompressen had ik zeker nodig! ik lekte als een gieter haha. succes ermee. groetjes Aletta
 
En als je in het ziekenhuis bevalt, probeer dan duidelijk aan te geven dat je bv wilt geven, dat is bij mij helemaal mis gegaan, omdat ik zelf erg in de war was, wat ik mij kan herrinneren is mijn dochter pas de volgende dag bij mij aangelegd, en toen dat niet lukte werd er een kolf naast mij gezet, en werd er zonder enige uitleg verwacht dat ik maar ff ging kolven, bij de 2e keer kolven zat ik dus helemaal in tranen in bed, en er kwam geen drup melk, uiteindelijk zijn we de 5 e dag overgegaan op de fles, omdat het zoveel pijn deed en ik het helemaal niet zag zitten, dit was een gewone werkdag, dus flesjes enzo zijn toen pas gekocht, later heb ik zelf flesjes gehaald die volgens mij beter waren, als je in het begin 1 of 2 gewone kleine flesjes in huis hebt, heb je genoeg
Bij mij zat er een doosje compressen in 1 van die gratis dozen (ik geloof die van etos, heb ze nooit gebruikt, melk is nooit goed op gang gekomen)
En idd bh's van de Hema, ik had er 2 en droeg ze ook al tijdens de zwangerschap
Succes
 
Terug
Bovenaan