wat moet ik verwachten van kijkoperatie en erna?

A

Anoniem

Guest
Hoi ik ben wendy 30 jaar bijna 1,5jaar getr en een dochter van ruim 14mnd. We zijn inmiddels alweer in ronde 17 beland voor ons 2e kindje, nu krijg ik volgende week vrijdag een kijkoperatie, nu is mn vraag wat moet ik verwachten na de kijkoperatie en tijdens, heeft er iemand een kijkoperatie gehad en is zwanger geworden na kijkoperatie.
Ik zie er als een berg tegenop, weet ook neit wat ze daar gaan aantreffen vanbinnen, wat als het dadelijk helemaal dichtzit.

Gr Wendy

Hey wendy,

Ik heb 2 jaar gelden een laprascopie gehad.. !! is dat het zelfde?

Groetjes mirjam

Hoi Amber,

Ik heb deze operatie begin april gehad. Van mij was al bekend dat ik een cyste had en die zouden ze tegelijkertijd weghalen. In totaal zou de operatie ongeveer een uur duren, maar als ze alleen hoeven te kijken, dan is het meestal een ingreep van max. een half uur. Je gaat wel onder volledige narcose.

Op de dag zelf moet je nuchter zijn, die informatie krijg je allemaal van het ziekenhuis. Ik kreeg nog een vragenlijst in te vullen op de dag zelf en een zuster nam alles nog 's met mij door. Er werd gezegd tegen mijn man wanneer ik ongeveer weer terug zou zijn in de kamer. Daarna kreeg ik een operatiehemd aan en werd ik naar de OK gereden. Ik kreeg eerst een infuus in mijn hand (omdat in mijn arm niet ging) en mijn bloeddruk werd gemeten. Toen mocht ik op de operatietafel gaan liggen. De narcotiseur kwam zich voorstellen en we hebben nog een praatje gemaakt, terwijl de rest zich voorbereidde. De gyn kwam nog vragen wat er moest gebeuren (laatste check) en vroeg ook nog in welke cyclusdag ik was (omdat ze dit liever in de eerste helft van je cyclus doen). Daarna ging ik onder narcose.

Normaliter kom je dan na de operatie direct weer bij. Ik was nog nooit onder narcose geweest en ik reageerde er wat heftig op, dus het wakker worden duurde bij mij wat langer als bij 99% van de mensen waardoor ik een nachtje moest blijven (maar dat had meer te maken met het tijdstip dan met iets anders). De eerste nacht heb ik pijnstillers gehad. Ik voelde vooral de plek waar ze de cyste hadden weggehaald, daar zaten natuurlijk wat hechtingen van binnen. Dat zal bij jou misschien niet het geval zijn. De rest van mijn buik heb ik niet gevoeld.

Ik heb er 3 sneetjes aan overgehouden, 2 in mijn buik, zo'n beetje net waar een slipje eindigt en eentje in mijn navel. Hele kleine sneetjes trouwens, nog geen halve mm lang. Er zaten oplosbare hechtingen in, dus daar hoefde je verder niets meer aan te doen.

Ik ben ongeveer een week thuis geweest van mijn werk. Dat had ik ook wel nodig om te herstellen. Ik heb heel veel last gehad van de narcose en heb me echt wel 2 dagen beroerd gevoeld. De pijn van de hechtingen in mijn eierstok was na 2 dagen weg en is ook nooit heel erg geweest.  Een vriendin van mij  heeft alleen een laparascopie gehad (zonder verwijdering van een cyste) en die zat de volgende dag alweer op haar werk en heeft er verder geen last van gehad. Je moet er echt wel rekening mee houden dat je na de ingreep een paar dagen rustig aan moet doen en dat je niet in staat bent om te werken. Verder stelt het niet heel veel voor.

Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het wel. Het is wel een heel verhaal geworden. Voor mij viel vooral tegen dat ik bij het woord "kijkoperatie" en "dagopname" het gevoel had dat het een simpele ingreep was. Dit bleek toch wat zwaarder dan ik dacht en het is echt wel een operatie waarvan je moet herstellen. Als je daar rekening mee houdt, dan zal het vast goedkomen.

De spanning van wat ze aantreffen is natuurlijk wel moeilijk, maar na deze ingreep weet je wel zeker of je wel of geen endometriose hebt en of alles "open" is. Soms kunnen ze ook dingen  open maken als dat nodig is, waardoor je weer meer kansen hebt. Als ze dingen gaan doen, dan zal je meer tijd nodig hebben om te herstellen en zal je ook meer voelen in je buik na de operatie.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt,

Succes, Esk (IUI 3, ronde 24)

Hoi Esk

Ik heb 2 keer zon baarmoederfoto laten doen achter elkaar, want ze denken dan mn eileiders dicht zitten, nou ja 1 gyn denkt dat de andere wil het eerst zeker weten mbv kijkoperatie. Ik zit net in het weekend met herstellen dus dat is wel fijn, maar we gaan een weekje later met vak en zoals je zelf weet dan heb je nog 101 dingen te doen, dus dat moet dan maar wat langzamer.
De gyn heeft trouwens wel gezegd dat als er verklevingen zitten en ze zijn weg te halen ze z meteen weghaald.
Maar het was bij jou niet het geval dat je daarna zwanger wordt? Aangezien je al zolang bezig bent en met iui bez\ig bent.
Want ik heb dus een beetje hoop dat het daarna wel meteen lukt???

Gr Wendy

Hoi Wendy,

Nee, helaas ben ik niet meteen zwanger geworden. Ze weten niet waarom het bij mij/ons niet wil lukken.

Normaal spuiten ze trouwens tijdens de kijkoperatie je eileiders ook door, daar schijn je extra vruchtbaar van te worden. In mijn geval kon dat niet omdat ik in week 3 van mijn cyclus zat en ze liever niets wilden verstoren als ik toch misschien zwanger zou zijn (wat ik niet was). Ik had ook al een HSG gehad en daar doen ze dat ook bij.

In het weekend zal je echt moeten herstellen, maar daarna kan je rustigjes aan al wel weer dingen hoor. Ik hoop dat ze je verklevingen weg kunnen halen. Hou je er wel rekening mee dat hoe meer ze moeten doen, hoe meer last je ervan hebt ná de operatie. Of je er dus veel last van hebt, hangt ook een beetje af van wat ze aantreffen.

Stel dat je eileiders weer open gemaakt worden, dan is de kans dat je zwanger wordt natuurlijk wel groter. Je hebt al een kindje, dus dat kan gewoon. Ik heb nog geen kinderen, ben zelfs nog nooit zwanger geweest dus voor mij is er gewoon geen oorzaak. Misschien word ik gewoon wel moeilijk zwanger? Ik hoop in ieder geval dat het deze maand wel gelukt is, anders komt IVF over een paar maandjes toch wel erg dichtbij (4 tot 6 keer IUI en dan IVF en ik zit op IUI 3).

Succes!

Esk (lees ook op mijn blog)

Ik heb vorig jaar november een kijkoperatie gehad. Het was bij mij een dagopname. Smorgens komen, vanaf een bepaalde tijd nuchter zijn. Dan komen ze je ophalen, fijn zo een leuk groen hemd aan. Bij de ok even snel een praatje, dan brengen ze je gelijk onder narcose, en daarna bijkomen. Ze hebben bij mij dus 2 sneetjes gemaakt, eentje in navel en eentje in buik. Ik had al zuur baarmoederslijm maar na de kijkoperatie is ook gebleken dat 1 eileider verstopt zat, eentje hebben   ze doorgespoeld. Ik had in sept 07 een bbz gehad, waarsch is daardoor die eileider beschadigd. Maar 2 maanden na de kijkoperatie was ik dus zwanger ( nu 25,1 week). Dat gaven ze ook dat je meer kans hebt om zwanger te raken binnen 3 maanden na de kijkoperatie.

Ik heb ook een week nodig gehad om te herstellen, vooral de wond in de navel deed erg zeer. Ik mocht ook nog s 2 weken niet autorijden, week niet gewerkt, en sexen ook na 2 weken.

Ik hoop dat je net zoals ik snel zwanger raakt na de kijkoperatie. Succes!

owh bieb jou verhaal geeft goede hoop ik moet ook volgende week een kijkoperatie ondergaan, ik hou mij dus maar aan jou verhaal vast.

Dat geeft zeker hoop, ik laat het wel allemaal op me af komen en hou me wel een beetje vast aan je positief verhaal, ik heb alleen als het goed is mn ei in dat weekend als ik mn operatie heb gehad, dat is wel iets minder dus dan meot ik nog langer wachten en zoals je zelf weet duurt dat wachten ontzettend lang. ik mag blij zijn dat ik dan al een dochtertje heb als ik het verhaal van esk lees.

@esk ik hoop echt dat het bij jiuo ook lukt. Want ik vind dit al frustrerend laat staan wat het voor jou is.

Gr Wendy

Terug
Bovenaan