Wat te doen... Advies gevraagd, wel of niet uit logeren??

Wat te doen...en waar te beginnen...

Mijn man en ik zijn al 12 jaar samen en hebben inmiddels 2 kinderen. Wij hebben een goede relatie met elkaar, maar ik helaas totaal niet met mijn schoonmoeder, en tja, die kreeg ik erbij :(

Als mij man en ik onenigheid hebben of ruzie of als er negatieve spanning is, dan speelt zijn moeder de hoofdrol. Ze weet altijd een smet op mooie dagen te brengen; nee schudden tijdens ons 'ja-woord', bij onze eerste zwangerschapsaankondiging zeggen dat wij nog niet klaar zijn voor het ouderschap (we hadden alles op orde), tijdens het telefoontje waarop wij vertelde dat de kleine geboren was commentaar hebben op de naam, haar in het ziekenhuis uit haar bedje pakken, met haar weglopen en zeggen; "dan ben ik alleen met jou, mama komt nu toch niet achter ons aan" (nee inderdaad ik lag na 2,5L bloedverlies en placenta verwijdering op de OK niet kwiek genoeg in bed om achter haar aan te lopen, bij de aankondiging van de tweede openlijk tegen andere vertellen waar wij bij waren dat het van haar niet hoefde nóg een kleinkind en dat dat onmogelijk van haar zoon kon zijn, hij wilde overigens geen kinderen volgens haar, dus ik moest het er of doorgedrukt hebben of ik was vreemdgegaan en ga zo nog maar door. Dat laatste heeft ervoor gezorgd dat we een paar maanden geen contact meer hebben gehad. Het was een moeilijke beslissing maar de situatie was niet meer gezond voor ons. Helaas leverde het veel verdriet bij mijn man op en vonden zijn broer en zus er ook wat van. Het heeft allemaal niet veel goed gedaan aan onze relatie.
Een voorwaarde van mij, voordat we weer contact zouden hebben was in familietherapie gaan met mijn schoonouders. Hier wilde zij niet aan meewerken.
Toch hebben we uiteindelijk op een laag pitje het contact weer opgestart, de kleine werd geboren en daar hoorde zij toch bij voor mijn man. Inmiddels zijn we 3 jaar verder en krijg ik zoveel nare opmerkingen en steken onder water.
Nu zegt ze het vaak zonder dat iemand er iets van hoort en lijkt het haar woord tegen het mijne.
Mijn schoonouders hebben, zonder onze toestemming, onze kinderen laten weten dat ze daar mogen komen logeren binnenkort en ze zei daarbij; 'dan mogen jullie lekker alles wat jullie niet van mama mogen, dan eten we zoveel chocola als we op kunnen en mogen jullie chips en sap als ontbijt want van oma mag dat allemaal wel...'. Ze doelt dan dus vooral op ongezonde voeding en maakt dan echt geen grapje. Ze mogen van mij best iets lekkers, maar geen chocola vanwege melk allergie, wat volgens oma onzin is. De kinderen waren natuurlijk dol enthousiast, en zeg dan maar nee dat mag niet van mama :(
Ik heb wel gezegd dat we dat nog maar even moeten zien tzt maar voelde mij ontzettend voor het blok gezet.
Mijn man vindt het wel een leuk idee, de kinderen uit logeren en wij een weekendje samen.
Maar ik krijg nu al zo'n enorme onrust en wil mijn kinderen daar niet alleen achter laten. Mijn man hoopt dat ik aan het idee moet wennen en het wel leuk ga vinden. Maar het idee alleen maakt mij al ziek en verdrietig..

Sorry voor het lange verhaal... Maar...
Wat zouden jullie doen? En hoe kondig ik het goed aan, zowel bij mijn man, schoonouders als mijn kinderen...

Huh heeft mijn schoonloeder nog een schoondochter die ik niet ken?
Pff ja, ik snap je helemaal, je verhaal kan zo mijn verhaal zijn. Inclusief ziekenhuis en zwangerschapsaankondiging + bedenkingen (hardop).
Ik heb me er over verwonderd, gefrustreerd, geërgerd, we hebben er woorden over gehad, boos geworden, maar niks hielp en ik werd er zelf vooral ongelukkiger van. Ik ben gekwetst, heb er ook verdriet van (gehad), werd er onaardig en kortaf door. 

Ik heb de 'boter-methode' toegepast en dat werkt het beste (mijn zwager vindt hem ook geweldig en m'n man is ook kampioen), zodra ik er ben en ze wat zeggen laat ik het van me afglijden alsof ik ingesmeerd ben met boter en zeg ja/nee/goed/dank je op de juiste momenten. 
Ik meld me bij verplichte aangelegenheden, ik haal onze zoon er zelden op en als ze hem volproppen, laat in bed leggen (bij een uitzonderlijk logeernachtje) en hem paaien met chocolade dan heb ik geen commentaar. Ik heb laatst gezegd dat chips op een doordeweekse dag een feestje is bijnooa en oma en onze zoon zei recht in haar gezicht; maar ik vind jouw chips niet lekker! Ik toon net zoveel interesse in haar als in groeiend gras en dan is het best te doen. 
We verschillen te veel van elkaar om dichter bij elkaar te komen, maar ik blijf beleefd. Mijn man vindt ook echt wat van ze, maar ze hebben hun hart wel op de juiste plek en staan altijd voor iedereen klaar. Ze hebben alleen altijd een (ver)oordeel over alles en iedereen, ze klaagt, ze praat graag over anderen én is gewoon niet heel slim (positief gezegd). 

Ze halen hem 1x in de week van school en passen dan 3 uurtjes op. 4x per jaar een nachtje logeren... Ze wilden het absoluut niet, maar eisen het nu een beetje op. Schoonmoeder heeft ondertussen wel door dat het beter werkt als ze het overlegd, ik vind dat al meer winst dan ooit gehoopt. 
Tegenover onze zoon doe ik normaal over ze, hij kan van mij niet weten dat ik ze (vooral haar) liever mijd. Hij zegt nu zelf: van oma moet ik altijd chocolade eten ook al vind ik dat niet lekker en oma doet altijd zo gek (alsof hij een baby is, flauwe grapjes, dingen afpakken). Oma zegt altijd dat ik iets niet kan (een grapje maar dat begrijpt hij nog niet). 

Tip; de boter-methode toepassen en daarna vreselijk klagen bij vriendinnen... Of alle verhalen/anekdotes bundelen er een boek mee schrijven, kan wel eens een bestseller worden ?

Oh wat naar he! En heel herkenbaar je gevoelens, verdriet, verwondering en zelfs die 'botermethode'. Ik zeg ook ja en amen, we zien elkaar indien nodig en daar kan ik mij wel overheen zetten. Tegen de kinderen probeer ik ook neutraal positief te zijn. Maar ze daar alleen achter laten..... Dat gaat mij echt te ver. Maar het hele gedoe eromheen (lees de ruzies die daarvan gaan komen), ik heb er de energie niet voor...maar mij er overheen zetten lukt me nog niet, en intussen zit ik er wel elke dag mee in mijn maag :(

Ik zie totaal niet waarom je je kinderen bij een zo ongemanierd iemand zou laten logeren. En als ze die allergie stomweg ontkent, is dat een gezondheidsrisico.
Ze geeft zelf aan dat een kleinkind van haar niet hoeft????
Zou minstens als voorwaarde stellen dat ze haar gedrag aanpast.

Als je het doet, hoeft het niet meteen een weekend? Ik heb goede relatie met alle (schoon)ouders maar mijn kinderen gaan nooit langer dan 1 nachtje logeren. Misschien vind ik dat zelf te lastig ;). Maar 1 avond uit eten en een nachtje samen met je man (in een hotelletje) is voor mij ook al een kleine vakantie :). Dus ja, het kan wel z'n voordelen hebben als ze af en toe kunnen logeren. Maar ze klinkt wel vreselijk, die schoonmoeder. Wie weet reageert je kjnd straks hetzelfde als die hierboven en dan wordt het vanzelf minder leuk voor haar?

Ik lees het net terug en denk, klinkt vet ondankbaar dat mijn kind 'de chips van oma niet lekker vindt'. 
Maar wij eten zelden chips en hebben alleen naturel in huis, eet onze zoon chips dan is het dus naturel... 

Ik snap je volledig dat de boter-methode geen optie is, het heeft hier ook tijd gekost en soms is het nog steeds moeilijk. Ik woon in een klein dorp en ik krijg regelmatig de opmerking; sorry dat ik het zeg, maar je schoonmoeder.... ik zeg dan: je kan beter zeggen sorry dat het je schoonmoeder is. Dan wordt er gelachen en voel ik me gesterkt. 
Het is een strijd die je vooral zelf voert, soms gesteund door je man. Weet dat je niet de enige bent en er komt een moment... 

De kleinkinderen waren inderdaad altijd een last voor haar, maar tegelijkertijd is het ook iets waarmee ze bepaalde situaties kan uitspelen... Als ze bijvoorbeeld iets niet met ons geregeld krijgt (dat kan vanalles zijn), dan probeert ze het simpelweg via de kinderen of wrijft ze het bij de kinderen in dat iets niet mocht van ons. Zo wilde ze laatst wederom geld 'lenen', ging niet, en dan zegt ze doodleuk tegen de kinderen dat oma geen centjes krijgt van papa en mama omdat het van mama niet mag en daarom kan oma ze niet meenemen naar een pretpark.
Mijn kinderen zien hun oma gewoon, wij komen bij hun en zij komen bij ons over de vloer. De bovengenoemde 'botermethode' pas ik toe maar mijn kinderen daar een weekend achterlaten daar pas ik voor. Dat is toch niet gek? En ik vind het niet 'zielig' voor haar. Ik ontneem haar haar kleinkinderen niet en andersom ook niet. Maar ze blijven daar geen weekend.
Maar hoe breng ik dat?! 
Links om of rechts om, er komt toch ruzie van. Ook als ze wel gaan logeren.

Qua quality time met mn man; goede vrienden van ons hebben ook 2 kids, soms logeren ze daar en de andere keer hun bij ons. Zo helpen we elkaar quality time te creëren :)

Terug
Bovenaan