Wat te doen met flesvoeding

Ik twijfel wat te doen rond onderstaande situatie. Zou fijn zijn wat tips of goede raad te krijgen. <br /><br />Voor mijn zoontje van 2 maanden zijn we heel langzaam over gegaan van borst- naar flesvoeding van het merk Etos. Dit ging prima, misschien een paar krampjes extra. Wel drinkt hij veel, gemiddeld 850ml per dag (6 flessen) waar voor zijn gewicht (5kg) 900ml de max is. Dus op aanraden van het consultatiebureau ben ik gaan kijken naar voeding voor hongerige baby’s. Die heeft Etos niet, maar Kruidvat wel. Dus zijn we nu sinds 2 dagen geswitcht naar Kruidvat standaard. Sindsdien heeft hij niet meer gepoept en heeft hij veel krampjes. De ingrediënten van het Kruidvat huismerk ben ik zelf minder over te spreken (palmolie en maltodextrine zit erin).<br />Nu twijfel ik of ik terug moet gaan naar Etos waar ik geen forte kan toevoegen, of door moet zetten met Kruidvat, waar ik dan later nog de forte aan toe kan voegen.<br />En als ik terug ga naar Etos, zou dit dan ook weer voor veel darmproblemen zorgen?<br />

Hey Mlies! Was hij ontevreden toen je de 6 flessen aanbood van het Etos merk? Want eerlijk, ik zat met de eerste al snel op 900ml hoor, hij was ook hongerig. Ik zit nu ook op 6 flessen van ongeveer 130ml met onze zoon van 7 weken (afgekolfde borstvoeding).

Sowieso hebben darmen wel eventjes tijd nodig om te wennen en misschien zijn die toevoegingen om het forte te maken voor hem nog even lastig te verwerken. Je kunt het nog even de tijd geven natuurlijk maar hij kan ook een flinke groeispurt / sprong hebben gehad dat hij tijdelijk hongeriger was.

Nee, hij was niet per se ontevreden. Het lukt niet altijd om 4 uur tussen de flessen te laten, soms heeft hij eerder honger. Maar zonder forte redden we ons wel. Hij krijgt nu 4 flessen van 135ml en 2 van 165ml.

Ik baal nu dus van mezelf dat ik van merk geswitcht ben, nu hij hier zo'n last van blijkt te hebben. Die forte durf ik voorlopig toch ook niet toe te voegen.

Ik zou dan overwegen gewoon terug te gaan en voeden wanneer hij honger heeft. Als het goed is gaat hij er zo ook langere tijd tussen laten ‘s nachts en overdag zitten de flessen dan wat dichter op elkaar. Onze eerste ging met 8 weken doorslapen (circa 9-10 uur per nacht), dan zit je ook veel dichter op elkaar voor de resterende flessen. Zolang hij tevreden is, zou ik het lekker laten!

Die 150 ml per kilo is een richtlijn en geen max. Dat je maar 1 liter max mag geven is achterhaald. Kijk ook eens op de website van het voedingscentrum over hoe vaak en hoeveel flesvoeding. 4 uur ertussen is voor een kindje van 2 maanden erg lang.
Zelf ben ik een groot voorstander van volledig op verzoek. Hier was dat best lang, tot 5 maanden ofzo, na elk (altijd kort) slaapje een kleiner flesje. 8 per 24 uur. En tussen 5 en 6,5 maand dronk de mijne 1,2 liter per dag. CB en huisarts vonden het niet erg. Baby tevreden. 
Beter een merkje met goede voedingsstoffen dan forte waar een hoop troep in zit toch? Je doet het goed hoor. Je kindje drinkt helemaal nog niet teveel. Gewoon kijken maar of hij tevreden is, goed plast en poept en goed groeit. 
Mijne sliep pas na 6 maanden door. Het hoeft ook niet als ze er nog niet aan toe zijn.

Het wisselde hier trouwens ook erg per periode. Soms als ze een groeispurt kreeg of met ontwikkelingen bezig was kon het even erg veel zijn en dan werd het daarna weer een tijdje minder, of een week zelfs slecht vanwege verkoudheid ofzo.

Dank voor jullie reacties. Hij heeft in de loop van de ochtend even flink gepoept en was daarna een stuk tevredener gelukkig. De voeding laten we nu dus even voor wat het is.

Voeden op verzoek vind ik wel lastig, omdat ik nog steeds niet zo goed door heb wanneer hij van de honger huilt of om iets anders. Maar daar kunnen we wel ons best voor gaan doen.

900ml is helemaal niet veel!

Mijn beide dochters dronken vaak 900-1100cc per 24 uur. Met gemak. Honger is honger en ik ga dan niet teveel rekken in tijd of minder voeding geven.

Daar hebben ze het prima op gedaan en ze leven nog. Waarom zou 900 teveel zijn? Dat is allemaal achterhaald. Ik vind jouw kindje helemaal geen hongerige baby! Lekker terug gaan op de normale voeding en geef gewoon een flesje elke 3 a 4 uur. Dat zullen soms 5, soms 7 flessen per 24 uur zijn. Allemaal prima!

Terug
Bovenaan