Wat te doen tegen knijpen???

Dames,

Help me, ik word er af en toe wel een beetje gek van, mijn dochter van dertien maanden knijpt en hard.
Als haar handen te dicht bij mijn gezicht komen, knijpt ze echt kei hard, en het liefst in m'n lip, ook wang en neus is favoriet.
Mopperen, constant hand wegduwen helpt niet. En als ze me echt kei hard knijpt en ik het soms uitgil van de pijn, gaat ze huilen en doet het dan vervolgens nog steeds.

Ik heb het er een beetje mee gehad, wat doe ik hieraan????????
Help
X

Hoi Kiekje,

Ik heb dit probleem ook gehad.   Ze deed het vooral als ik haar luier aan het verschonen was. Mijn arm was dan in de buurt en begon ze daar in te knijpen. Op het moment dat ze dat deed, dan pakte ik haar op en zette haar in bed ( dat was op dat moment het dichtstebij) En ik zei tegen haar dat ze niet mocht knijpen. Na een aantal keer had ze het door , en het komt nu nog maar weinig voor!
Ergens mee afleiden is het beste denk ik.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes!

hoi,

Het klinkt miss heel hard maar ik zou zeker terug kneipen. Mamma is toch sterker en daar kan ik het niet van winnen, zal ze denk ik wel gaan denken. Natuurlijk niet zo hard dat je nagels erin staan, maar ze moet duidelijk weten dat mamma daar niet van gediend is en ik denk dat pijn met pijn bestraffen toch beter werkt dan praten als brugmans.

succes ermee.

xx Bambi

He bambi,

Nou dat lijkt me niet echt de bedoeling terug knijpen!!!!!!
Wat leert je kind daar nu weer van????
Dat volwassenen wel een ander pijn mogen doen maar dat kinderen dat niet mogen?!

Nee sorry maar dat vind ik niet echt een oplossing.
Stel dat mijn kindje gaat slaan, moet ik dan maar terug slaan, nee niet echt een optie.

Andere dames, kom aub met een goeie oplossing, want ik word er echt een beetje moedeloos van.

X

Hallo,

Ons zoontje van nu anderhalf heeft ook zo'n periode gehad.
Zelf ben ik van mening dat terug slaan of terug knijpen of wat dan ook echt geen oplossing is. Doordat je het terugdoet, geef jij een voorbeeld voor je kind en gaat die denken dat het dus heel normaal is wat hij/zij doet.
Ook praten als brugman heeft geen zin, kindjes van deze leeftijd hebben een kort geheugen en zijn het dus zo weer vergeten.
Bij ons mannetje proberen we consequent te "straffen". Als hij iets doet wat niet mag; slaan / knijpen of bijv in kasten of aan planten zitten dan waarschuwen we 1x. Meestal zeggen we dan iets in de trant van: "Nee dat mag niet, anders ga je in de box".
Als hij hetzelfde dan nog eens doet zetten we hem ook daadwerkelijk terug in de box en zeggen we: "Wat had mama nou gezegd? Dat mag niet".
Hij ziet dit niet altijd als straf, soms gaat hij gewoon lekker zitten spelen. Als hij wel gaat huilen pakken we hem na ong een minuutje. Dan vragen we om een kus of een kroel en mag hij weer verder spelen.
In het begin vrat dit erg veel energie, nu begint hij te begrijpen dat hij in de box moet. Die eerste waarschuwing is vaak al genoeg.
Het klinkt erg omslachtig, maar ik ben van mening dat kindjes leren door herhaling. Dus ook het "straffen" leert hij door herhaling. Als je de ene keer na 2x boos word en de andere keer na 6x weet een kindje nooit waar hij aan toe is.
Ik hoop dat je er iets mee kan, bij ons werkt het erg goed en Luca is nu weer het liefste mannetje dat er is.

Liefs, Larissa

Mijn zoontje heeft ook zon periode gehad toen hij 1,5 a 2jaar was.
Wanneer hij kneep pakte ik hem stevig (zonder te knijpen) bij beide boven armen, keek hem recht aan  en vertelde:"je mag niet knijpen!" daarna zette  ik hem dan weg en gaf hem gewoon geen aandacht meer. Als hij het daarna nog een keer deed dan herhaalde ik het ritueel en zetten hem dit keer op zn kamer (voor hooguit 1a2 minutjes).
Als ik hem weer (overstuur)  uit zn kamer haalde zei ik meestal zoiets als:"je mag toch niet knijpen, niet meer doen he!?" waarna er ff geknuffeld werd.
Dit heeft bij mij erg goed gewerkt en is eigenlijk de manier waarop ik met de meeste 'stoute dingen' omga.

Succes ermee!

Liefs Nika

Mijn dochter van 13 maanden haalt ook weleens zulke fratsen uit, heel hard op mijn borst slaan, oorbellen trekken. Ik probeer het dmv afleiden, ze is gek op zingen dus als ik dan zing klap is in je handjes, dan doet ze dat ook en gaat ze helemaal in het zingen op en vergeet ze dus waar ze mee bezig was. Of geef haar een favoriet stukje speelgoed als je een schone luier om gaat doen.
Hetzelfde met ander ongewenst gedrag, bijvoorbeeld aan de stereo zitten.
Als ik nee zegt komt ze niet mee bij en zit ze helemaal te genieten. Als ze met haar vinger naar het knopje gaat kijkt ze al om om te kijken of ik het zie.
Ik kijk dus niet meer, negeer het gedrag. Zo is de lol er snel af.
Terug knijpen lijkt me geen optie, dan moet je ook haren gaan trekken als zij dat doen etc etc.
Succes met je kleine dondersteen.

Groetjes m.v. Isabel

Lastig hè, zulke dingen. Hierboven zijn al een aantal goede tips gegeven, zoals herhalen dat het niet mag, of juist negeren en afleiden. Het ligt er ook een beetje aan hoe jouw kindje is.
Terug knijpen of slaan oid, daar ben ik ook niet voor, zo leer je je kind totaal niks, niks nuttigs iig.
Ik zou alleen nooit mijn kindje voor straf in de box zetten. Hier dient de box juist, zodat mama even haar handen vrij heeft en zij moet het niet als straf-plek gaan zien, omdat ze er ook in zal moeten als ze geen straf heeft.
Zo zet ik de oudste ook nooit op haar kamer voor straf, maar even apart in de bijkeuken of op de trap ofzo.
Succes
Sil

Terug
Bovenaan