wat vinden jullie nu eigenlijk?

Hoi! Ik zit me momenteel vreselijk te ergeren aan hoe alles geregeld is in Nederland! Zullen ook mijn hormonen wel zijn, maar toch! Was benieuwd of jullie mijn mening (frustratie) delen of juist niet?! Ik vind nl dat nederland op gebied van prenatale zorg en bevallig zooo achterloopt. Weinig contole bij de vk... weinig zeggenschap bij de bevalling... en veel le lang overtijd lopen. Ik las vd week toevallig dat Nederland zo ongeveer het enige "moderne"
land is waar vrouwen zo lang overtijd lopen. In andere landen wordt het dan opgewekt. Als ze zeggen dat het veilig is om zo lang over tijd te zijn, vraag ik me toch af, waarom ze je dan wel ineens wel heel erg vaak willen zien. Als het geen kwaad kan, zal dat toch niet hoeven. Maar goed, nederland loopt op meer gebied achter. Mijn zus kreeg op vakantie in oostenrijk een miskraam. Was toen bijna 3 maand zwanger. De artsen daar waren verbaasd dat ze nog niet naar de vk was geweest. In veel landen krijg je meteen een echo en dat elke maand. Net zoals bevallen zonder pijnstilling. Prima als je het zelf wilt. Maar belachelijk dat je moet smeken om een ruggeprik als je dat wil. En al helemaal dat je er geen een krijg omdat de arts die de prikken zet net naar huis is in het weekend of savonds! Maar goed, dat is een heel andere discussie! Conclusie is dat je gewoon enorm goed voor je zelf moet opkomen hier in Nederland. En dat vind ik erg jammer!:

Hallo

Ik woon in België en inderdaad hier is het wat anders geregeld
Ik ben met 7 weken naar de gyn geweest heb ik een echo gehad enz.
Heb ook meteen alle informatie mee naar huis gekregen over eventuele verlichting tijdens de bevalling zodat ik me er rustig op kan vootbereiden.
Ik heb er voor gekozen om de ene keer naar de ha te gaan en de andere keer naar de gyn.
Komende maandag ga ik weer naar mijn gyn om mijn 12 weken echo te laten maken
Maar als ik zou willen zou ik iedere keer naar de gyn kunnen gaan om een echo te laten maken
Dat is inderdaad fijn dat je zelf de keuze hebt
Maar heb wel erg in de kosten die het  met zich mee brengt
Dat is allemaal anders geregeld
Maar al bij al ben ik blij dat mijn kindje in België geboren mag worden

Groetjes wilma

Goede topic!!!

Het is idd zo dat Nederland enrom achterloopt! Een goede vriendin van doet hier onderzoek naar. Er is best veel informatie over te vinden. Hoewel Nederland zich neerzet als het Walhalla om te bevallen zijn we het minst moderne - moderne land in Europa. Onze calvinistische verloskundigen praten je aan dat het allemaal het beste is op hun manier.
Dus ja, ik kan niet uit eigen ervaring spreken maar vanuit de 'wetenschappelijke' kant kan ik deze frustratie zeker beamen, dus >> kom goed voor jezelf op!!

Hoi,

Wat een goede topic!
Ik ben hier dus ook ENORM BOOS over!!!!!
Wij hebben 3 jaar over ons 1e kindje gedaan, gelukkig toch nog spontaan, maar voordat ze iets wilden gaan doen zou eindelijk een mnd erna zijn!
Toen zwanger, vorig jaar 16 dg over tijd gelopen!! GEWOON BELACHELIJK!!!
Terwijl ik aangaf dat ik doodsbang was, vanwege dat mijn neefje t jaar daarvoor kritiek heeft gelegen(ook vet overtijd!)
Maar das nog niet t enige na 20 uur weeeen, besloten ze tot een keizersnede, voor die tijd mocht ik GEEn pijnstilling, omdat t misschien zou uitlopen op een keizersnede!
Verdorie laat me dan geen 20 uur lijden!!
Nu weer zwanger, en echo gehad met 6,8,10 wk vanwege bloedverlies. Nu krijg moet ik over 6 wk pas weer terugkomen!! waarop ik zei en als ik alsnog in de 12e week een miskraam krijg? Tjah dat kan zelfs tot 15 wk nog!! Je hebt al zoveel echo's gehad!
Ook fijn hallo ik had bloedverlies!
Ja zei ik en ik wil een geplande keizersnede! Ik ga niet weer zo tobben!
Ja tegenwoordig doen ze dat liever niet zo snel meer. Nou zei ik ik heb een trauma overgehouden aan vorig jaar, nou zei ze als dat zo was, zou je nu niet alweer zwanger zijn! Hallo dat heb je voor t zeggen ja, verdorie we hebben op de 1e 3jaar lopen klooien! Kortom ik ben zo enorm BOOS! Denk dat ik ga emigreren!

Wie is er nog meer ZOOOO BOOS,
ik vind dat er iets aan gedaan moet worden!!!!

T is alleen maar een geldkwestie!!
Al moet ik 1000 euro neerleggen voor meer echo's en een betere bevalling zou ik t zo doen!!
Nee al die fucking onzekerheid! Wat een land!
Denk dat we maar een brief moeten sturen naar dekoningin haha!
Was ik de koningin maar dan doen ze alles!!
Als je beroemd ben, kan alles! Tanja Jess kreeg wel bij de 2e een keizersnede na een moeizame bevalling, waarom ik dan niet!!

gr Loona

Tja wat zal ik hier eens over melden??? Ik ben helemaal niet zo ontevreden over de verloskundigen i Nederland. Ik heb bij mijn eerste altijd een hele goede begeleiding gehad en heb dan ook zeker niks te klagen. De begeleiding tijdens mijn bevalling was ook helemaal goed.

Ik denk dat we het zo slecht nog niet hebben. Dat we niet zo veel echo's krijgen is oa omdat ze gewoon nog niet bewezen hebben dat het geen effect heeft op je kindje. Tuurlijk wil je je kindje iedere maand zien ik ook hoor, maar vind het allemaal wat overdreven. Je hoort bij iedere controle het hartje en als ze ook maar twijfelen aan groei dan kun je een echo laten maken.

Ook zijn wij het enige land in het westen dat thuis kan bevallen!!! Daar lopen we dan zeker ook op achter??!!!! Nee hoor dacht het niet. Wij nederlanders zijntoch sterk en nuchter. Ik vind het juist dat ze i andere landen te snel pijnbestrijding krijgen. Daar laten ze je bijna niet aan de keuze of je wel of niet wil. Ik heb veel pijn gehad tijdens de bevalling, maar die heeft me er wel toe geholpen om mn dochter op de wereld te zetten. Die pijn heeft een functie. Die functie moet je niet(uitzonderingen daar) uitschakelen.

Ik kan er nog veel meer woorden over vuil maken, maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in. Let wel het is geen aanval op wie dan ook, maar mijn standpunt is een verdedeging voor de verloskunde in nederland.!!

gr

Oh ja wat ik ook nog even kwijt wilde....er zijn natuurlijk uitzonderingen he!!! Je weet zelf wel of je hier toe behoort. En ik ben verder nog van mening als je iets wilt heb je er recht op en daar moet je voor vechten. Tip voor degene waar het allemaal niet zo verlopen is als het zou moeten....Maak een bevallingsverslag met e wensen en leg het voor aan de VK en het ziekenhuis. Laat duidelijk weten wat je wilt en waarom. Zorg dat ze luisteren al moet je het schreeuwen. Wat luisteren betreft zijn we als nederlander in het algemeen niet zo sterk!!!!

Ik ben zelf eigenlijk tot nu toe heel tevreden over hoe het loopt. Het enige waar ik me over verbaas is dat als je zwanger bent dat je dan niet meteen een afspraak krijgt bij de verloskundigen omdat er eiegnlijk zoveel belangrijk is in die eerste weken/maanden, dus meer de informatieverstrekking. Maar verder.....ik heb ivm bloedverlies vroege echo's gehad en de VK heeft erop aangedrongen dat als er iets zou zijn, als ik onzeker zou worden of wat dan ook, ik altijd mocht bellen etc. Voor mij heoft het verder ook niet zo nodig, natuurlijk, ik vind een echo super, maar als bij 12 weken is gezien dat alles goed is wil ik niet steeds gaan zitten uitkijken naar een volgende echo, ik zou er alleen maar zenuwachtig van worden. Bevallingen, ja, daar kan ik niet over meepraten. Wat ik wel weet is dat je altijd bij de VK kan aangeven wat je wil en dat daar ook serieus rekening mee word gehouden. Ik geloof niet dat ik op voorhand voor pijnbestrijding zou kiezen, maar ja, ik heb dan ook nog geen ervaring.

Wat ik wel jammer vind is dat het kraamverlof zo kort is, na 10-12 weken alweer aan de slag, dat zou voor mij best wat langer mogen zijn, en, voor de mannen al helemaal, wat krijgen ze nou, 2,5 dag? Di moeten ook wennen aan een kleine, die mogen van mij ook minstens 3-4 weken of nog langer krijgen. Ach ja, ik ga me er niet druk over maken, ik ben erg tevreden over hoe het nu gaat. Ik wil gewoon heel erg genieten van alles.

Hej,

Ik denk dat iedereen hier een eigen mening over heeft en het er ook aan ligt hoe hun bevalling enz. is geweest.

Ik vind dat de begeleiding tijdens de zwangerschap erg goed is in Nederland en ook het aantal keer dat je naar de verloskundige gaat veel is.
Ik woon nu in Zweden en hier ga je pas met 14 wk voor het eerst naar de verloskundige voor een intake gesprek, met 18 wk pas de echo en dan met 25wk weer naar de verloskundige, dit vind ik erg weinig. Terwijl ik dacht dat Zweden een erg ontwikkeld land was. Dus vind ik het in Nederland wel mee vallen.
Wel vind ik de bevalling hier prettiger, ook al moeten we 120 km rijden voordat we bij het ziekenhuis zijn. Ze kennen hier ook pijnbestrijding en toen ik bij mijn tweede kindje zei dat ik dit niet wilde, keken ze me aan alsof ik gek was. Uiteindelijk heb ik toch voor lachgas gekozen, al kon ik niet echt zeggen dat ik dit prettiger vond. Wel vond ik de rust en de kalmte tijdens de bevalling en erna erg prettig.

Wat ik in Nederland wel heel erg vind is dat je na 10 wk verlof weer aan   het werk moet, ik had hier toendertijd erg moeite mee. Hier heb je een jaar lang  betaald verlof. Je kunt dit samen met je partner verdelen, jij bv een half jaar en je partner een half jaar. Ook al niet werkende moeder krijg je een jaar lang oudersschap geld. Dit is ongeveer 500 euro in de maand. Dit is dus wel erg goed geregeld.

Groetjes Ella

Terug
Bovenaan