wat vinden jullie nu eigenlijk?

Eigenlijk ben ik wel tevreden over de begeleiding van de Vk tijdens  deze zwangerschap. Ook tijdens mijn vorige, waar nogal wat in mis ging, hebben ze heel alert en goed gehandeld. Een echo met 12 en 20 weken vind ik prima. Het is natuurlijk leuk om het vaker te hebben maar geen noodzaak.

Pijnbestrijding had ik tijdens mijn vorige bevalling niet nodig. Ik was goed ontspannen en kon de pijn prima aan. Maar ik vind wel dat als je bevalling lang duurt, je een weeenstorm hebt of er andere problemen zijn je een ruggenprik moet kunnen krijgen. Daarin is Nederland idd wat terughoudend.

Keizersnedes of inleidingen van bevallingen op verzoek vind ik persoonlijk een slechte zaak, als dat hier in Nederland makkelijker zou gaan. Wij zijn nu eenmaal geen arts en kunnen niet zelf bepalen of we ingeleid moeten worden of een keizersnede beter is. Een keizersnede is een grote buikoperaties en dus niet zonder risico. Dat ze die niet op verzoek doen vind ik normaal. Het is geen recht. Ook het inleiden is niet altijd ideaal. Als de vrouw fysiek nog niet klaar is voor de bevalling wordt die vaak ook zwaarder dan nodig.

Het bevallingsverlof vind ik ook echt veel te kort. 10 weken is een lachtertje. Vaak zit je dan nog middenin je BV periode en slaapt je kindje nog niet door. Hopelijk komt daar snel verandering in.

Ik heb ook absoluut niets te klagen. Ik vind de begeleiding van de Vk voldoende; ook denk ik niet dat je erg veel meer kunt zien op al die tussentijdse echo's. Ik zou me misschien alleen maar sneller ongerust gaan maken; wat als je mini-kindje volgens zo'n echo "slechts"1,5 cm gegroeid is, terwijl het volgens de statistieken 2 cm had moeten groeien?!?! Ik denk dat je met 2 echo's en de tussentijdse controles bij de VK of gyn ook prima de groei en ontwikkeling in de gaten kan houden.

Qua pijnbestrijding vind ik dat er idd wel iets moet veranderen. Ik heb het zelf niet nodig gehad bij de 1e bevalling en hoop het bij de 2e ook niet nodig te hebben. Maar voor degene die er niet zonder kunnen moet het wel 24/7 beschikbaar zijn. Dus die roosters van anastesisten moeten gewoon aangepast worden!
Ik heb zelf ervaren dat ik tijdens mijn thuisbevalling juist erg veel rust en geborgenheid kon vinden om de weeen op te vangen en de bevalling goed te doorstaan. 'k Heb geen vergelijkingsmateriaal, maar de drukte van een rit naar het ziekenhuis tijdens je weeen, zo'n steriele verloskamer, heen- en weergeloop van medisch personeel; ik denk dat het mijn eigen ritme en rust tijdens de bevalling heel erg zou verstoren!

Ikzelf kreeg tijdens de controles van de VK ook al snel veel vertrouwen in mijn VK; ze gaf mij het gevoel dat ze wist wat ze deed (jaren ervaring!) en dat ze goed en op tijd zou handelen als er iets mis zou gaan.

Wat dat betreft ben ik juist heel erg blij dat ik in Nederland woon en dat ik de ruimte en begeleiding krijg om thuis te bevallen!

(maar zoals iemand al zei; geen bevalling is hetzelfde en iedereen heeft andere behoeften. Strijd dan voor datgene wat jij denkt nodig te hebben om vol vertrouwen te kunnen bevallen!!!)

Jacoline.

Als deense in nederland en zwanger van mijn eerste kind vind ik dit een interessante topic. Ik had de boek 'Help ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt!' van Kluun voor mijn man gekocht toen de test positief bleek te zijn, en Kluun heeft ook wat kritiek op de nederlandse gezondheidzorg voor zwangere vrouwen - en zeker ivm. de bevalling. Mijn nederlandse man vindt, na het lezen van de boek en na het horen over ervaringen van anderen, het absoluut prima als ik liever in Denemarken wil bevallen......

Belangrijke punt van kritiek van Kluun is pijnbestrijding - of het gebrek hiervan vanwege werktijden.... Dit is gelijk mijn grootste zorg betr. bevalling in Nederland!

In een boek die VKs in Denemarken geven aan zwangeren staan meer dan 10 manieren om de pijn bij bevalling te verminderen of bestrijden - alles van massage en acupunctuur tot ruggenprik en morfine. Maar 1-2% van de bevallingen gebeuren daar thuis - de meeste andere  in grotere ziekenhuizen waar de vakmensen binnen handbereik zijn.

Toch gebeuren daar ook gekke dingen die niet te wensen zijn - vaak moet zwangere vrouwen 60 of 70 km rijden om naar het ziekenhuis te komen - als de vk niet tevreden is met de ontsluiting kunnen ze weer naar huis en dan 12 of 24 later weer terugkomen. Dat gaat soms fout - een nichtje van mij dacht dat ze moest poepen en toen haar vriend ging kijken op de toilet zag hij de hoofd van hun dochtertje onderweg naar buiten.....

Ik denk dat het allemaal erg individueel is afhangig van de omstandigheden, tijdstip, voorafgaande werkuren van de vk etc., etc., en ik kan er niet over voorordelen. Ik plan nog wel te bevallen in het ziekenhuis in Nederland. Dan volgt de vk mij tijdens de zwangerschap en ik heb recht op de unieke kraamzorg - dat mijn deense familie en vrienden erg jalours op zijn!!!

Nu nog uitzoeken of ik een dekbed voor mijn toekomstige kind kan gebruiken zonder problemen te krijgen met de kraamzorg en anderen. Wordt in Denemarken door iedereen gebruikt zonder dat er spraken is van oververhitting.........

Gr Mor 74

Hallo allemaal,

Ook ik ben tevreden over hoe het e.e.a. hier in Nederland is geregeld. Ik ben het er ook mee eens dat qua pijnbestrijding er de nodige verbeteringen moeten komen. Maar ik ben geen voorstander van standaard of het snel geven van pijnbestrijding. Zoals een voorgangster schreef heeft de pijn ook een positieve functie. Ik heb ook nadelige gevolgen van pijnbestrijding gehoord.

In de vk-praktijk waar ik bij aangesloten ben zijn ze zeer vooruitstrevend. Je kunt hier namelijk ook al terecht als je bezig bent om zwanger te raken. Je kunt er dan ook al met al je vragen terecht. Als je zwanger bent heb je het eerste bezoek met 8 weken. Maar als er eerder wat is, dan kun je ze altijd al bellen. Heb je een positieve test in handen, dan kun je je ook meteen inschrijven, ze zijn er ook voor je als het in een vroeg stadium al mis gaat.

Van meer echo's zie ik zelf ook het nut niet in. tuurlijk is het voor ons leuk om die kleine iedere paar weken te zien, maar noodzakelijk is het zeker niet. Op een echo kunnen ze ook niet van te voren zien dat het mis gaat. Ik heb bij een paar bekenden meegemaakt dat ze de dag na een echo een miskraam kregen, terwijl op de echo alles er prima uitzag. En als je wilt kun je zelf natuurlijk echo's laten maken, die wel op eigen kosten zijn. Praktijken genoeg tegenwoordig waar je daarvoor terecht kunt. Het hartje horen is voor mij meer dan genoeg bevestiging dat het goed gaat.

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik de begeleiding ook als heel goed ervaren. De vk's in deze praktijk nemen absoluut geen risico. Bij enige twijfel wordt je meteen doorgestuurd. Ook met de bevalling. Die is bij mij prima verlopen, ik ben thuis bevallen. En ik hoop dat het bij de 2e ook lekker thuis mag gebeuren. Dat vind ik dus een heel groot pluspunt van Nederland. Ook de kraamzorg, al is daar flink in gesneden de laatste jaren. Je bent lekker thuis in je eigen omgeving, in je eigen bed. De rug- en beenweeën waren alles behalve een pretje, maar ik kon ze goed opvangen en heb absoluut geen behoefte gehad aan pijnbestrijding. Ik kijk met zeer goede herinneringen terug op mijn zwangerschap en bevalling.

Groetjes,
Leeuwtje

Terug
Bovenaan