Wat voor melk?

Lieve meiden,

Volgende week wordt ons kleine meidje alweer 1! Wat is dit jaar snel gegaan. Mijn vraag aan jullie is: wat voor melk geven jullie de kleintjes vanaf 1 jaar? Ik krijg van alle kanten te horen dat de dreumesmelk alleen maar een verkooptruc is, want dat hebben ze echt niet meer nodig. Ik wil dus gewone halfvolle melk gaan geven, maar volgens het consultatieburo moet ze dan 20!!! druppels vitamine D erbij krijgen (nieuwe norm ofzo). Hoe doen jullie dit?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes, Irene

Diederik is net 1 jaar en wij zijn nu zijn laatste pak Nutrilon aan het opmaken. Daarna gaan wij over op de halfvolle en hij krijgt inderdaad vitamine D, maar bij ons werd 10 druppels per dag geadviseerd. Dus dat geven wij.

x

Warren krijgt de dreumes melk van Alpro Soya, soya melk dus met extra ijzer, B vitaminen en calcium.

Wij zijn allemaal vegetariër, Warren dus ook. Vandaar dat wij wel bewust voor een 'dreumesmelk' kiezen. Gewone halvolle melk bevat niet genoeg ijzer etc. voor hem.

Wij kregen ook het advies 10 druppels vit. D te geven.

Ander vraagje:
hoeveel kindjes krijgen nog een fles voor het slapen? Ik was daarzelf -zeker nu hij 8 flinke tanden heeft- niet zo'n voorstander van, maar hij heeft 'm gewoon echt nodig: hij wordt anders rond 03.00 wakker omdat hij honger heeft.
Gelukkig(!!) weigerde hij gisteravond voor het eerst deze fles én heeft hij van 19.00 tot 5.50 geslapen. We hopen dat dit doorzet!

Hoe hebben jullie 'afgebouwd' of gewoon gewacht tot ze 't zelf aangaven?

Liefs,
Evje

@Blossom: hoeveel halfvolle geef je nu nog dan? Ik vond 20 druppels ook echt te gek. We zijn van 3 naar 5 naar 10 en dan nu naar 20????? Liever iets te kort dan een overdosis denk ik dan ;-)/

@Evje: onze dochter heeft 6 maanden fulltime borstvoeding gehad en is daarna naar opvolgmelk gegaan. Ze drinkt nu al 3 maanden haar laatste fles om 19:00 uur en slaapt van 19:00 uur tot 07:00. We zijn echt gezegend, vanmorgen was ze pas 08:00 uur wakker. Lekker uitgeslapen op zondag ;-).

Liefs, Irene

Hoi,

Julia is al sinds 9 maanden van de opvolgmelk af. Ze drink ook geen fles meer en krijgt s morgens nog pap aangemaakt met 170 ml melk en tussen de middag melk bij het broodje eten en per dag 10 druppels vit. D.

groetjes!

@Evje: wij zaten daar ook mee te stoeien en laatst (met zijn verjaardag) had Diederik gegeten en was doodop. Dus avondeten en yoghurt en toen dachten we: hup naar bed. En dat lukte. De week erna soms wel en soms niet nog een fles (lag een beetje aan hoeveel hij gegeten had en het tijdstip van eten vs. naar bed gaan). Nu geef ik hem gewoon geen fles meer na het avondeten en hij slaapt er net zo goed op. Ik merkte de laatste weken al wel dat hij zijn fles soms maar voor een deel leegdronk, dus dat zegt dan denk ik ook wel dat hij eraan toe is. Wel moet ik er nu goed op letten dat ik hem genoeg ander drinken geef, ik merk dat ik altijd weer even moet wennen bij een ander ritme. Nu krijgt hij door het missen van de late fles natuurlijk minder vocht binnen, ik kom soms denk ik niet aan de voorgeschreven 3/4 liter vocht. Nadeel: Diederik drinkt absoluut geen water of vruchtenthee, dus ik geef alleen diksap (zeer sterk verdund). Ik wil liever ook water bijgeven, hoe doen jullie dat? Blijven aanbieden maar?

@Irene: ik heb van het CB een foldertje van het voedingscentrum meegekregen voor het voedingspatroon van een kind van 1-4 jaar en daar staat in dat een kind per dag 300 ml (2-3 bekertjes) melk(producten) per dag nodig heeft. Ik weet alleen niet of karnemelk en met water aangelengde yoghurt hier ook bij horen. Ik blijf Diederik het liefst 's morgens een papfles en 's middags een bekertje karnemelk geven. In karnemelk zitten minder calorieen en vet. Niet dat ik mijn kind op dieet zet, maar Diederik hoeft ook zeker niet dikker te worden. En ik vind het zurige goed voor zijn smaakontwikkeling.

Oh, ik lees verderop in de flyer dat vla en yoghurt (en karnemelk vast ook) onder melkproducten horen. Dus 300 ml zuivel zou ik dan zeggen! En hier staat ook 10 microgram (= druppeltjes) vitamine D...

@Blossom: bedankt voor je uitleg. Dan ga ik daar maar van uit. Raar dat die consultatiebureaus niet 1 lijn aanhouden in heel Nederland he? Onze meid drinkt ook naast de melk alleen nog maar diksap of roosvicee of verdunde appelsap. Iedere ochtend bied ik thee met melk aan, maar dat wil ze echt niet en ook water komt er zo weer uit. Ik blijf het gewoon proberen, uiteindelijk hoop ik dat ze het ook wil drinken. Er zit ook genoeg vocht in fruit en avondeten en een toetje. Je zit zo op de juiste hoeveelheid vocht hoor. Gelukkig maar......

Liefs, Irene

hey,

Hier is de laatste fles zomaar vervallen. Wij hebben het avondeten ietsjes opgeschoven, en de fles was niet meer nodig. Hebben wel meteen een ander ritme gedaan. Ze gaat nu bijvoorbeeld iedere avond in bad, en we lezen haar nu ook echt iedere avond voor.

Floor krijgt halfvolle melk. En voor haar pap nog dreumesmelk, maar alleen omdat we er 1 hadden staan en die op moet :p

Liefs,

T

ps. hier ook 10 druppels vit. D

Terug
Bovenaan