Wat zegt het consultatiebureau over......

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal

Wat ik mij afvraag is hoeveel verschillende dingen er gezegd worden op dezelfde onderwerpen.
Zoals het aantal voedingen;wanneer fruit/groente;vorderingen;gewicht;gebreken enz.
Volgens mij worden er best veel verschillende adviezen gegeven.

Wij zijn de laatste keer met 4 maand naar het cb geweest en alles was goed(gelukkig).
Wij waren toen net over naar 4 voedingen per dag en de kleine meid sliep door van 8 tot 8.Maar helemaal geen commentaar.We mochten zelfs fruit en groente gaan geven;terwijl ik volledige bv geef????

Hebben jullie nog meer voorbeelden?

Groetjes Jes

Hoi,

Ik hoor om mij heen ook allemaal verschillende dingen van het cb. Echter wat er tegen mij wordt gezegd laat ik maar over me heen komen. Voorlopig zijn ze nog erg tevreden. Ik heb wel gemerkt dat je als je je zelfverzekerd opstelt dat het dan heel anders is dan als je twijfelend binnenkomt.
Een vriendin van mij mocht met ruim 3 maanden al fruithapjes gaan geven trouwens, dus doe maar lekker!

Miek

hoi

mijn cb zegt 5 voedingen tot 6 maanden en alleen bv.
mijn mening is dat ook.

gr natasja

hoi natasja. gewoon een vraagje: waarom is dat ook jouw mening?
minder goede ervaringen gehad met het eerder bijvoeden? of heb je er gewoon een beter gevoel bij bji bijvoeding na 6 mnd?

ik geef zelf flesvoeding en ik snap niet waarom er verschil wordt gemaakt qua bijvoeding tussen flesvoeding en borstvoeding. Voeding is toch voeding? ze krijgen hun buik toch ook vol van flesvoeding, dus waarom zouden ze dan wel eerder mogen beginnen met bijvoeding dan bij baby's die borstvoeding krijgen?

Bij beide jongens ben ik met 4 mnd begonnen met bijvoeding (fruit/groente en nutrix). bij de oudste had ik een andere wijkverpleegkundige dan ben de jongste. Wijkverpleegkundige nummer 1 deed overal erg moeilijk over, was erg volgens het boekje wat het CB voorschrijft en was erg bang voor dikke babys. Wijkverpleegkundige nummer 2 is daarentegen superrelaxed, kijkt naar ouder en kind en vertelt dat het cb-boekje slechts een richtlijn is voor als je het niet weet. Zij zegt, probeer het maar, prop het er niet in.

dus al een heel verschil in adviezen op 1 consultatieburo.

Volgens mij is het  algemene advies (maar ja, wie geeft dat dan uit, kun je je afvragen)  : bij volledige bv starten met  het aanbieden van fruit/groente  vanaf 6 maanden. Mijn zoon wilde er toen nog niets van weten, heb ik een tijdje gewacht, en een maand later ging het prima. Maar zeker tot 6 maanden biedt moedermelk een kind alles wat  het nodig heeft. En zo verklein je  de kans op allergieen e.d. Van flesvoeding weet ik niets af, behalve dan dat er 1 groot verschil is: flesvoeding heeft steeds dezelfde samenstelling, behalve dan dat je overgaat op opvolgmelk vanaf een half jaar, terwijl moedermelk continu meeverandert met de groei van je kind. Maar of dat weer van invloed is op wanneer beginnen met bijvoeden.. ik zou het niet weten.

Hoi

Wat hierboven genoemd wordt is waar.
Maar bij mij was Emma gewoon aan fruit/groente toe. Ben dus met 4 mnd begonnen en geef ook nog borstvoeding. Niet meer volledig (2x friso en 3x borst). Het gaat goed. Ben begonnen met 1 soort fruit en 1 soort groente, langzaam krijgt ze er steeds wat bij en   het gaat goed.

Dus bij volledige borstvoeding wachten tot 6 mnd en bij allergiepreventie ook, dat zegt het CB ook.

Maar je eigen gevoel is natuurlijk het belangrijkste, daar kan geen CB tegen op!!

SUCCES
Groetjes Marieke m v Emma 3-6

Sorry... zie nu dat je vraag niet zozeer ging om wanneer bijvoeden maar over de verschillende cb adviezen... Ik heb al 10 jaar dezelfde wijkverpleegkundige en dat is absoluut prettig en vertrouwd. Dit is mijn 4e kind. Maar als ik hier lees hoe verschillend de adviezen luiden dan verbaast me dat toch, want volgens mij  moeten alle bureaus het landelijk protocol volgen mbt bepaalde zaken. Maar ja, in je zwangerschap heb je het ongetwijfeld ook gemerkt: de ene verloskundige zegt dit, de ander dat en ook gynaecologen kunnen er wat van. Bij twijfel richt ik me gewoon op 1 persoon waar ik me prettig bij voel en de rest van de meningen/adviezen kieper ik over m'n linkerschouder. Heb op die manier al 3 kids behoorlijk groot gekregen!

Ooit vroeg ik op het CB, wat ik kon doen aan de verkoudheid van mijn toen 7 maanden oude dochter. Vroeg de atrs:
"Geeft u haar ook wel een wat honing?"
Ik helemaal verbaasd, want kinderen onder een jaar mogen helemaal geen honing. Dus ik antwoord een beetje vertwijfeld: "Nee?"
"Moet je ook niet doen," was daarop haar antwoord.
achteraf kan ik er om lachen, maar dat slaat toch helemaal nergens op!

Groetjes,
Karin

Terug
Bovenaan