Wat zegt jullie consultatiebureau over eerste hapje?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

mijn consultatiebureau (cb)   zegt dat ik pas met 6 maanden mag beginnen met eerste hapje fruit en groente. Ik mag nu alleen maar melk geven. Dus de kleine krijgt 5 flessen van 200 ml die tot de laatste druppel opgaan.
Zelfs een beetje pap erin mag niet van het cb. Wanneer mochten jullie van het cb fruit, groente en pap gaan geven?

groetjes

Hoi,

Het cb is er vrij streng in, ook hier. De kinderarts daarin tegen zegt dat je rustig met 4 maanden kunt beginnen, alleen als er voedselallergie voor komt in de familie dan wachten tot 6 mnd.
Het blijft uiteraard je eigen keuze. Het is jou kind, niet die van het cb...
Groetjes Lynn

Als je bv geeft, dan is de richtlijn 6 maanden, anders mag je in principe met 4 maanden gaan beginnen met groente en fruit. Om te kijken of er geen allergische reactie is, beginnen met een soort, bv banaan en dat dan 4 dagen achter elkaar. Geen reactie dan door naar het volgende bv appel, dat weer 4 dagen enzovoorts...

Voor groente geldt hetzelfde.

En vooral luisteren naar je kind en je eigen gevoel!!

Benthe krijgt ook al vanaf 4 maanden fruit, maar telkens een beetje en alleen als ze zelf wil. Groente wil ik mee beginnen als ze 5 maanden is.

Succes er mee!!

Groetjes Martine

Ik heb niet op het bezoekje aan het cb gewacht met het fruithapje. Ik heb een zoontje die een verhoogde kans op koemelk allergie heeft, dan adviseren ze ook pas te beginnen met 6 maanden. Ik voelde dat hij er aan toe was om fruit te eten en toen was hij nog geen 4 maanden, al meteen ging dat heel goed en op het consultatiebureau vonden ze het alleen maar goed dat hij al fruit at. Ze hebben gezegd dat hij met 5 maanden groente mocht hebben, ook dat eet hij nu heeel goed.

Ik ben dan ook van mening dat het consultatiebureau er is om je richtlijnen te geven en je te adviseren maar zeker niet om te zeggen wat je moet doen (en dat je je daar ook aan moet houden). Ik vind het gevoel van de ouders belangrijker dan het standaard boekje met regeltjes.

Als er geen bijzonderheden zijn (zoals allergien in de familie) denk ik dat je je gevoel een beetje moet volgen, het ene kindje is er nu eenmaal eerder aan toe dan het andere.
Bij ons zijn ze vrij makkelijk, ze adviseerden zelfs om vanaf 4 maanden met wat fruit te beginnen en met 5 maanden de groente, Sophie eet nu heerlijk de potjes leeg en vind alles lekker!

Groetjes Caatje.

het is toch wat geen een cb geeft hetzelfde advies hoe moet dan dan met de eenduidigheid bij alle kinderen etc. daar klopt dan toch ook niets van. hier zijn we met 4 maanden begonnen met fruithap en toen ik met 6 maanden bij de cb arts kwam zei ze dat ik met groente ook al had mogen beginnen en dat hij met een heel potje groente van 6 maanden dan die fles moet laten vallen en hij mag ook sinasappelsap en liga en opzich ook wel een lange vinger maar dan 1 a 2 keer per week maar liever broodkorst en met 7 a 8 maanden mogen we brood gaan   proberen

groetjes angela mv djaimy

Ik vind het ook raar dat de cb's zo verschillen in hun advies. Zelfs binnen een stad is het advies per bureau weer anders. En ze weten bij het cb dat wij geen allergie in de familie hebben.
Ik denk dat ik gewoon eens een of twee hapjes ga proberen van wat fruit, kan de kleine vast een beetje oefenen met het naar achteren brengen van fruit op een lepeltje.

Hoi hoi,

Bij mij zei het CB dat ik vanaf 5 maanden wel groente mocht gaan aanbieden ter kennismaking (bij groente heb je minder kans op allergische reacties aangezien die bij ons in de familie wel voorkomen).
Sven was er gewoon echt aan toe dus toen hij de eerste hap wortel kreeg ging hij helemaal uit zijn dak van blijdschap, haha!

Ik ben begonnen met elke keer een half potje en dat een aantal dagen achter elkaar.
Hij vond het echter zo lekker dat ik na een week of twee ben overgegaan op een heel potje.
Sinds twee weken krijgt hij ook fruit. Hij moest wel even wennen aan een koud hapje maar nu vindt hij het heerlijk.

Als je merkt dat je kindje eraan toe is, zou ik het gewoon langzaam opbouwen. Enne, een tip: als je met potjes wilt beginnen, pak geen bloemkool! Die stinkt! Dat is dan ook het enige dat ik bij Sven niet naarbinnen kreeg maar ik nam het echt niet kwalijk, wat een lucht.......

Heel veel succes!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Terug
Bovenaan