Wat zou je doen?

Hoi meiden,

even advies gevraagd over het volgende.
Onze dochter is sinds vorige week woensdag niet lekker. Af en toe verhoging/koorts, veel snotteren, hoesten, niezen, etc. Van t weekend ging het weer wat beter, dus goed ingepakt buiten geweest.

Nu was het vannacht weer wakker zijn ivm oorpijn. Ze pakte duidelijk haar oor en gilde het dan uit.
Dus ik vanmorgen de HA bellen. Kon ik vanmiddag om 14.40 terecht. En dat is dus echt midden in haar middagslaapje. Kan ze dan niet later naar bed, vroeg de assistente. Nee, ze is echt niet lekker en heeft dat slaapje echt nodig. Advies tot morgen: zetpil.
Dus nu voor morgen om 9.50 afgesproken. Verder heeft ze vandaag echt weinig gegeten en ook weinig gedronken. Nu tempte ik haar net en had ze 38.8. Dus zetpil en neusdruppels gegeven.

Mijn vraag is of jullie zelf naar de HA zouden gaan (heb de auto thuis) of zou je vragen of de HA thuis langs kan komen/vind je dat de HA dan langs 'moet' komen?
In het dorp waar ik woonde, kwam de HA dan gewoon zelf even. Heb alleen de indruk dat de assistente het een belachelijke vraag vond, toen ik vroeg of de HA langs kon komen.

En hebben jullie nog tips tegen oorpijn?

Ik ben benieuwd! De HA gaan we sowieso zien...

groetjes en bedankt,

Jannetje
zomer2008, maar daar is nobody meer...

denk dat het niet zo veel kwaad kan als je zelf naar de huisarts gaat hoor, zeker niet als je een auto voor de deur hebt.
wat betreft t niet eten: niks aan de hand!
wat betreft het niet drinken: heel goed in de gaten houden. kids zijn snel uitgedroogd. zelf zou ik voor de zekerheid o.r.s. in der drinken doen.
en als ze helemaal geen slok drinkt, met een spuitje ors in der mond hoek spuiten, beetje bij beetje.
tegen oorpijn kan jij op dit moment niet veel doen.
mn dochtertje is er net vanaf. moest zetpillen geven.
alleen ging het bij nathalia niet over, waardoor ik na een week antibiotica voor haar kreeg.

voor de rest zou ik even niet met haar naar buiten gaan. (maar dat ben ik persoonlijk hoor, want het mag wel, als je ze een muts op zet)
koorts ook goed in de gaten houden, dat deze niet te hoog wordt. schrik niet als hij op 39 komt, of zelfs iets hoger. niks aan de hand.

ze is verkouden zeg je, daar een zoutoplossing voor geven. zelf maken, of kopen maar ik zelf ben meer van het zelf maken, is beter en werkt even goed... 1 koffiekopje afgekoeld gekookt water en 1 theelepel zout en dan met een pipetje in beide neusgaten knijpen...1 pipetje over 2 neusgaten en niet te snel achter elkaar want het is vies en raar dus eerst de ene, dan even laten ademen ( of huilen) en dan de andere.
leg haar in de houdgreep (tussen jouw knien in, als t ware ga je boven op haar zitten, zodat je beide handen vrij hebt) zodat ze geen kant op kan.

sterkte met je kleine meid.
hopelijk slaapt ze vanacht door, en anders nog een zetpil geven ( en gelijk wat te drinken aanbieden)

liefs, do

Hoihoi,

Bij verkouden en oorpijnen moet je neus druppelen. Liefst met zoutoplossing. Die kan je ook bij elke apotheek krijgen.
Je kan makkelijk zelf naar huisarts gaan hoor. Hier komen ze helemaal niet meer zo snel naar patient, en het kan wel hoor.
Gewoon goede muts opzetten die oren ook bedekt.
Ze zal waarschijnlijk oorontsteking hebben. Bij mijn dochter was het precies andersom. Eerst oorontsteking (wel huilen, maar geen koorts) en toen dat bijna over was koorts krijgen en uitslag.

Het is heel ververlend, maar ze kunnen soms langer ziek of hangerig zijn. Komen er ook niet nog tanden/kiezen door? Mijn dochter heeft alles, behalve die laatste kiezen helemaal achterin. En die kwam ook nog door toen. Dan willen ze ook weleens koorts krijgen, snotteren en oorpijn.

Een zetpil extra mag ook hoor. Niet teveel, 6 max van 240mg (mijn dochter doet het nog goed op 120mg, die krijgt ze dus nog steeds)

Niet eten is niet erg, ze kunnen 4 a 5 dagen zonder. Niet drinken wel,blijven aanbieden, iedere 5 min desnoods. En soms is ineens uit iets anders drinken dan wel interessant (dus weer een fles, of tuitbeker of juist gewonen beker, rietje e.d.)

Heel lang verhaal geworden, hopelijk heb je er iets aan.
Laat je morgen even weten wat de ha zei?
Liefs en sterkte

Irene

Hoi,
Wij wonen in Belgie en daar is huisbezoek nog vrij normaal, maar in nl doen ze dat volgens mij bijna nergens meer!
Goed inpakken je kleintje, even van te voren bellen of ze niet uitlopen, zou vervelend zijn als je te lang moet wachten!

Succes Gr MJ

Daniel had vorige week ook oorontsteking aan beide oren en 2 looporen en koorts (39.6) maar ben gewoon naar de huisarts gegaan, eigenlijk niet eens over nagedacht... maar weet dat de huisarts niet zo snel hierheen komt.
Weet het niet zeker maar word dat ook niet als dubbel consult gerekent?
Hij heb een kuurtje gehad (zn eerste kuurtje) en hij vond die amoxiciline maar wat lekker... ha ha hij kwam iedere keer na het eten al naar de koelkast, ham.. ham... (bedoelt hij hap hap, hihi)
Nu ist weer over en is ie lekker zichzelf weer

Liefs Marina

hahaha marina, nathalia heeft ook die antibiotica gehad.
ze likte het sapuitje nog eens extra af, als het op was :p
zelf weet ik t oo knog van vroeger, dat ik dat ook zo lekker vond hihihiihi.

gelukkig maar toch, beter dan dat je de kids in de houdgreep moet leggen en zo huilend die medicijnen moet geven.

liefs, do

Ook hier gewoon bezoek aan de huisarts ipv andersom. Wat anderen zeggen: goed inpakken en als het gaat de auto ipv de fiets pakken.
Ik heb ook een keer eerst telefonisch advies gekregen. Koorts was niet zo erg..ik moest er op letten dat ze wel voldoende vocht binnen kreeg en dat het niet erger zou worden (en dat ze futloos werd ofzo). Als ik het toch erger zou worden of ik het niet meer vertrouwde dan alsnog huisarts.
Verder zorg ik bij verkoudheid e.d altijd dat ik de bovenkant van haar bedje een paar cm. hoger zet. (even iets onder de poten doen). Ik weet nou niet zeker of dat ook bij oorpijn was, maar baad het niet dan schaad het niet.
Succes.
Vertel je nog even hoe het bij de huisarts is gegaan?
Groetjes, Bianca

Hoi allemaal,

vanmorgen naar de HA geweest en is oorontsteking aan rechteroor. Antibiotica gehad en ze mag gewoon naar buiten. Dat laatste laat ik maar, maar de antibiotica 3 x pd.
Was ook geen oorontsteking van vandaag, zag ze, dus dit is ws al langer aan het rommelen. Verder is ze nu gewoon ziek, heeft ook koorts (zal zo eens kijken hoeveel) en is ze papa&mama-fan.
Hebben wat van die Vie-drankjes in huis gehaald. Krijgt ze toch wat groente/fruit binnen, want ze laat eten gewoon staan.

Vind het zielig voor haar en als ik eerlijk ben, ook lastig voor ons zelf... vannacht was het weer raak, maar zijn zelf ook niet fit en dan is tig-keer je bed uit, niet bevorderend. Ze ligt dan even lekker tussen ons in en als ze rustig is, gaat ze weer naar haar eigen bed.

Toch maar in België gaan wonen, voor het gemak... zitten daar nog geen half uur vandaan. Maar het schilt dus best per huisarts. Ik kom hier 15 min. rijden vandaan en daar doet de HA veel huisbezoeken. Het is verder natuurlijk gewoon goed gegaan. Ze heeft weer eens wat anders gezien dan ons huis.

Allemaal bedankt!

Terug
Bovenaan