Water leren drinken

Hoi mama's,

Wellicht een domme vraag, maar hoe leren/leerden jullie je baby water drinken?

Mijn zoontje is 7 maanden en krijgt nog steeds 5x per dag een fles. Ik probeer dit nu af te bouwen naar vier, door tussen de middag brood en water aan te bieden. Ik merk aan hem dat hij het heel 'raar' vindt om water te drinken. Ik heb het geprobeerd via zijn fles en vandaag met een tuitbeker. Dat ontdekken vindt hij wel leuk, maar hij drinkt bijna niet. Ik ben bang dat hij daarom te weinig vocht binnenkrijgt.

Zijn schema ziet er ongeveer zo uit:
08.00 fles 180+6
11.00 fruit
12.00 halve tot hele boterham met boter + water
15.00/15.30 fles 180+6
17.30/18.00 aardappel met groente
19.00 fles 150+5
22.00 fles 180+6

Hebben jullie tips voor mij?

Oefenen, oefenen, oefenen. Met 7 maanden is het helemaal niet gek dat het nog niet zo soepel gaat. Met mijn 2 dochters ging ik ook oefenen rond 7 maanden maar ze dronken erg weinig. Toch blijven oefenen en de hele dag aanbieden. Met 8.5 maanden ging het ineens beter en dronken ze zo'n 50cc per dag. Dat werd steeds meer.

Ik gaf eigenlijk wel altijd een klein drupje dixap erin. Ik ben daar niet op tegen en ze vonden het gewoon lekkerder. Maar dat is je eigen keuze natuurlijk.

Verder gaf ik de melk altijd in de fles en water/sap in een zachte tuitbeker van Nuby (Kruidvat) ik vond dat altijd een heeeele fijne beker om mee te beginnen omdat de tuit op de fles lijkt. Vanaf 12 maanden lukte de munchkin 360 beker, maar een zachte tuitbeker vond ik van 7-12 maanden onmisbaar!

Blijven aanbieden idd. Elke slok is mooi meegenomen. Ik deed water ook niet in de melkfles om verwarring te voorkomen. Dan verwachten ze melk.
Maar in een tuitbeker, 360 graden beker of rietjesbeker. Net wat ze eerder accepteren.

precies wat hierboven staat: blijven aanbieden en elk slokje is er één. Bij ons werkte een rietjesbeker het beste, toen ze die eenmaal door had kreeg ze er lol in en ging het water drinken steeds beter. 
blijven oefenen, dan komt het vanzelf!

bij ons thuis is mijn man op een gegeven moment (denk vanaf een maand of 10) het waterglas altijd gaan 'delen' met onze dochter, haha. Dus stond hij met haar op de arm tanden te poetsen en dronk hij water, kreeg zij altijd ook een slok. Zo sloop het er als gewoonte in en tot op de dag van vandaag kiest ze water als ik zeg: Wil je water of ranja? (ook gewoon voorkeur van smaak natuurlijk). Ik had dit zelf dus nooit bedacht, maar zie mijn man soms opeens dit soort dingen uit een soort automatisme bedenken en dan blijkt het helemaal niet zo gek te zijn en goed te werken :D.

wij hebben de eerste periode onze kleine water gegeven uit een gewone beker, we gaven het haar. je hebt verschillende soorten bekers, met 9 maanden kwam er bij ons iemand op vitite en die had z'n 360 graden beker mee zij begon er gewoon uit te drinken. Wij stonden met verbazing te kijken sindsdien drinkt ze daaruit. 
Wat wij deden was eerst boterham geven met water en dan een half uurtje na de boterham nog een klein fles melk. 
Ze is bijna 18 maanden en krijgt alleen melk 1x ochtend na d'r boterham als ze aan het spelen is en 1x avond papfles voordat ze naar bed gaat, voor de rest krijgt ze water aangeboden. Als ze naar het kdv gaat krijgt ze daar haar melk en bij ons alleen water.

Ik weet niet of jou kind naar de opvang gaat, misschien kan je vragen waaruit ze daar drinken. 

Mijn zoontje wilde een hele tijd geen water. We hebben het in veel verschillende flessen en bekers aangeboden. Uiteindelijk dronk hij uit een oude sportfles van zijn vader. Toen hij die doorhad, zijn we een tuitbeker gaan proberen. Nu (9,5 maand) drinkt hij sinds een week uit een munchkin beker.

Blijf het proberen, het gaat vanzelf een keer lukken ?

We blijven water aanbieden. Inmiddels in de beker van Nuby. Kleine beetjes drinkt hij, maar echt niet veel. Ik ben vooral heel bang dat hij hierdoor te weinig vocht binnenkrijgt. Sinds een paar weken is zijn ontlasting ook echt mega hard (net konijnenkeutsels) en ik ben bang dat dat niet beter wordt als hij minder vocht binnenkrijgt.
Iemand daar nog tips voor?

Terug
Bovenaan