Waterpokken

Kunnen jullie me misschien helpen? Ben nu 39+1 weken zwanger, dus bijna uitgerekend. Nu heeft mn zoontje van bijna 5 de waterpokken. Ik heb de vk hier over gebeld en ze zei dat als de waterpokken nog actief zijn als de baby geboren wordt, mijn zoontje uit logeren moet! Dit zou ik echt heel erg vinden natuurlijk. De blaasjes zijn besmettelijk en gelukkig zijn ze nu aan het indrogen. Dus hoop dat de baby nog even blijft zitten.

Maar nu heb ik nog een zoontje van 2,5 die nog geen symptomen heeft, maar ongetwijfeld wel besmet zal zijn. Maar hoe moet dat dan met hem? Moet hij uit voorzorg uit logeren? Maar stel dat hij het pas over 2 weken krijgt? En er komen straks meer kinderen op kraamvisite, misschien zijn ze ook wel besmet zonder dat we dat weten? Ik kan er op internet weinig over vinden. Heb ze zelf trouwens als kind gehad, dus zolang de baby blijft zitten is er geen gevaar.

Hebben jullie toevallig ervaring? Of weten jullie er meer van?
 
Mijn jongste dochter was al geboren (2 weken oud) toen mijn oudste dochter ook de waterpokken kreeg. Meteen ervoor gezorgd dat mijn oudste niet meer in de buurt van de baby kwam tot alle blaasje ingedroogd waren. Inmiddels zijn de waterpokken weg en heeft mijn jongste (8 weken) ze (nog?) niet gekregen. Volgens mijn huisarts heeft de pasgeboren baby vaak nog voldoende afweerstoffen van de moeder. Dit is niet altijd het geval hoor, maar in ons geval is het gelukkig tot nu toe goed gegaan.
Ik zou je zoontje niet uit voorzorg uit logeren laten gaan. Hij is pas besmettelijk 1 dag voordat de waterpokken zichtbaar worden.

Sterkte!!
 
Hoi,

Ik ken iemand waarvan de baby (net 2 weken oud) ook de waterpokken kreeg van zn zus. Het is helaas niet te voorkomen.
Is je zoon er erg ziek van? Mijn dochter had ze 2 weken geleden en die zat van top tot teen helemaal onder, 40 gr koorts en ruim 1,5 week ziek geweest. Ze slaapt nog veel voor haar doen en de vlekjes zijn nog niet helemaal weg.
Wel was ze erg goed. IPV krabben vroeg ze iedere keer of ik wilde smeren en dat werkte goed. Ook paar keer in bad met zemelen (bij de tuinen) zorgt dat de blaasjes snel indrogen. Bij mijn dochter begonnen ze al na 2 dagen in te drogen! Ik smeerde met Kidscline (bij etos e.d. te koop) en bij dr schaamstreek met zinkzalf.

Beetje lang verhaal, maar als je kind net zo ziek is als mijn dochter, dan hebben ze jou toch ook het liefst. Je moet dus doen waar jij je goed bij voelt. Het is echt een hele moeilijk beslissing. Maar uit voorzorg uit logeren? Wie weet krijgt hij het helemaal niet.

Succes

Reneke
 
Ik heb eerlijk waar geen advies, ik zou het goed in de gaten houden en doen wat Twiki zegt. Even afwachten en als je echt gaat bevallen het extra goed in de gaten houden. De kleine dagelijks checken op blaasjes.
 
hi,

waterpokken zijn voor een pasgeboren baby een zeer gevaarlijke ziekte, een baby krijgt van e moeder veel antistoffen mee, maar voor waterpokken niet! sinds 2007 is er een vccin tegen waterpokken. je zou er voor kunnen kiezen je zoontje die ze nog niet heeft te laten vaccineren en hopen dat je andere kindje ze allemaal ingedroogt heeft als de kleine geboren word.

er is kans voor besmetting vanaf 1dag VOORDAT de eerste blaasje zichtbaar zijn. je weet dus nooit wanneer dat is, tot ong 1week erna.

meer informatie hierover kun je ook vinden in de ggd mappen. deze kun je bij de bassisschool,peuterspeelzaal en kinderdgverblijven even vragen om in te kijken.
 
Nou, ik heb weer andere informatie gekregen van de huisarts. Mijn zoontje Joost was 4 weken toen we kraamvisite kregen, waarbij een dag later bleek dat het jongetje de waterpokken had. Ik heb gelijk de huisarts gebeld en als je als moeder de waterpokken als kind hebt gehad, dan krijgt je kind voldoende antistoffen mee, zeker omdat ik bv geef. dus dat is weer anders dan Broertje of zusje zegt. Wat nu uiteindelijk waar is, geen idee.

Ik moest het wel in de gaten houden. Uiteindelijk heeft Joost ze helemaal niet gekregen, maar goed, het had wel gekund. Mijn dochter van 2 1/2 heeft het ook nog niet gehad.

Ik vind het nogal vreemd wat de verloskundige zegt. De incubatietijd is dacht ik ongeveer 3 weken, dus je weet nooit wanneer je oudere kindje besmettelijk is. Je kan je andere kinderen moeilijk 4 weken uit logeren sturen.

Neem anders even contact op met de GGD.
 
Bekijk het anders per dag, de kleine is er nog niet en je intuitie is ook goed als moeder zijnde

Krijgt de jongste het alsnog en je baby is er net zou je kunnen kijken of hij bijv bij opa/oma wil logeren als hij dat leuk vindt. Of weghouden bij de kleine.

de kraamvisite hoeft niet perse vanaf dag 1 allemaal te komen, je kan ook kiezen om die eerste week lekker samen met je gezin van de kleine te genieten en dan verminder je ook het risico.

dit is onze eerste en we gaan in het zotel bevallen en slapen daar 2 nachten. Die dagen mogen opa/oma en ooms/tantes komen van de kleine maar verder niemand. Dat doen we later thuis wel.

Succes
 
Terug
Bovenaan