Hoi
Ik gebruik nu al zo'n 3 maanden de handkolf van Avent. Voor mijn gevoel gaat het goed, al hoewel ik niet zo veel melk eruit krijg als dat mijn dochtertje eruit zou drinken. In het begin was ik wel lang bezig met kolven en dat hoorde ik niet van vriendinnen die een electrische kolf hebben. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. De handkolf kun je heel snel uit- en in elkaar zetten en gaat ook makkelijk in de sterilisator. Ik gebuik verder de bewaarbakjes + deksels van Avent. Je kunt een pakket kopen met van die bakjes en deksels en adapter zodat je ze kunt draaien op de handkolf, al zit dat misschien nu al bij de handkolf zelf. Die bakjes vind ik ideaal. Ik kan ze steeds hergebruiken en elke keer weer opnieuw steriliseren in de magetronsterilisator. Ik maak de bakjes nu helemaal vol en dan heeft ze (ze is nu 4,5 maand) genoeg aan zo'n vol bakje. IJsklontzakjes vind ik niets, maar dat is natuurlijk wel goedkoper.
Melk binnen 24 uur invriezen en als je het eruit haalt heeft het wel 12 uur nodig om in de koelkast te ontdooien. Nooit melk toevoegen aan een al bevroren hoeveelheid in de vriezer (bijvoorbeeld om een bakje vol te maken). Dit is slecht, omdat de bevroren substantie dan door de warmere melk een beetje ontdooit en daarna weer invriest. In de koelkast mag je wel hoeveelheden melk bij elkaar voegen, maar pas afgekolfde melk moet eerst ongeveer 30 minuten koud worden in de koelkast en dan pas mengen met andere al afgekoelde melk.
Voor de hoeveelheid afgekolfde melk in een flesje gebruik ik de formule:
(150 ml x lichaamsgewicht in kg)/aantal voedingen per dag.
Ik zou wel gaan oefenen met kolven en het drinken uit een flesje voordat je gaat werken.
Veel succes!
Ik heb ook veel gehad aan de info van www.borstvoedings.com
groetjes,
Sabine