Weer aan het werk: BV kolven en bewaren

Beste allemaal,

Moet helaas binnenkort weer aan het werk voor 4 dagen per week. Ben nu aan het kijken welk kolfapparaat ik hiervoor ga gebruiken (heb er tot op heden een gehuurd van de thuiszorg, maar dit is een nogal zwaar apparaat). Hebben jullie goede of slechte ervaringen? Verder nog tips hoe de voeding te bewaren?

Groeten, Sandra

Hoi,
Ik heb zelf een kolfapparaat van Avent en die bevalt mij goed. Melk kun je in de koelkast bewaren (max. 3 dagen) of in de diepvries (max. 3 maanden) maar dan wel liefst dezelfde dag invriezen. Je kunt dan ijsblokzakjes gebruiken.
Succes, groetjes wendy

Hoi,
Ik heb zelf een kolfapparaat van Avent en die bevalt mij goed. Melk kun je in de koelkast bewaren (max. 3 dagen) of in de diepvries (max. 3 maanden) maar dan wel liefst dezelfde dag invriezen. Je kunt dan ijsblokzakjes gebruiken.
Succes, groetjes wendy

Medela heeft ook heel goede kolfapparaten. Je kan hier ook vele accesoires bij kopen, zoals een extra soft borstschild, dat erg comfortabel is tijdens het vele kolven op het werk straks.....

Ik heb de electrische kolf van Avent (de Isis IQ uno). Ik ben nu al weer ruim 3 weken aan het werk (3 dagen/week) en hij bevalt mij prima. Daar zit ook een koeltas enzo bij. Op m'n werk bewaar ik de gekolfde melk in de koelkast (en koelelementen gaan in de vriezer) en ik vervoer ze in de koeltas (met de koelelementen) naar huis (1,5 uur met ov). Thuis voeg ik de melk samen tot de juiste hoeveelheden en bewaar ze dan in de koelkast als ik ze binnen een paar dagen weer nodig heb of ze gaan de vriezer is als ik over heb.

Ik raad je aan om ook eens te kijken op www.borstvoedingsforum.nl
Daar kun je heel veel ervaringen vinden mbt borstvoeding, maar zeker ook over kolven.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Hoi,
ik heb de avent handkolf en dit werkt perfect. Ik kolf op mijn werk en bewaar het dan in de koelkast, thuis vries ik het in in ijsblokjes zakjes. Succes, groetjes

Hoi

Ik gebruik nu al zo'n 3 maanden de handkolf van Avent. Voor mijn gevoel gaat het goed, al hoewel ik niet zo veel melk eruit krijg als dat mijn dochtertje eruit zou drinken. In het begin was ik wel lang bezig met kolven en dat hoorde ik niet van vriendinnen die een electrische kolf hebben. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. De handkolf kun je heel snel uit- en in elkaar zetten en gaat ook makkelijk in de sterilisator. Ik gebuik verder de bewaarbakjes + deksels van Avent. Je kunt een pakket kopen met van die bakjes en deksels en adapter zodat je ze kunt draaien op de handkolf, al zit dat misschien nu al bij de handkolf zelf. Die bakjes vind ik ideaal. Ik kan ze steeds hergebruiken en elke keer weer opnieuw steriliseren in de magetronsterilisator. Ik maak de bakjes nu helemaal vol en dan heeft ze (ze is nu 4,5 maand) genoeg aan zo'n vol bakje. IJsklontzakjes vind ik niets, maar dat is natuurlijk wel goedkoper.
Melk binnen 24 uur invriezen en als je het eruit haalt heeft het wel 12 uur nodig om in de koelkast te ontdooien. Nooit melk toevoegen aan een al bevroren hoeveelheid in de vriezer (bijvoorbeeld om een bakje vol te maken). Dit is slecht, omdat de bevroren substantie dan door de warmere melk een beetje ontdooit en daarna weer invriest. In de koelkast mag je wel hoeveelheden melk bij elkaar voegen, maar pas afgekolfde melk moet eerst ongeveer 30 minuten koud worden in de koelkast en dan pas mengen met andere al afgekoelde melk.
Voor de hoeveelheid afgekolfde melk in een flesje gebruik ik de formule:
(150 ml x lichaamsgewicht in kg)/aantal voedingen per dag.
Ik zou wel gaan oefenen met kolven en het drinken uit een flesje voordat je gaat werken.
Veel succes!
Ik heb ook veel gehad aan de info van www.borstvoedings.com
groetjes,
Sabine

Terug
Bovenaan