Weer aan het werk: BV kolven en bewaren

Ondanks dat ik een elektrische kolf gebruik kolf ik net als Sabine niet zo veel per keer als m'n dochter drinkt.
Op mijn werkdagen drinkt m'n dochter vaak 3 flessen van (sinds vorige week) 180 ml. Per keer kolf ik zo'n 100 à 120 ml. Ik kolf altijd 's morgens thuis een keer voor ik weg ga (kwartiertje, heb dan vaak wat meer, 130/140 ml) en verder drie keer op m'n werk. Ik heb dan ook de 2 uur per dag opgebruikt die je er (doorbetaald) aan mag besteden. Het kolven zelf is ongeveer 20 min op m'n werk, maar met alles erbij (naar kolfruimte lopen die in ander gebouw zit, alles klaarzetten en weer schoonmaken, inpakken, teruglopen naar m'n eigen plek) kost het me wel een half uur per keer.
Ik gebruik ook al de neuspray (een kunstmatige versie van het hormoon oxyticine wat de toeschietreflex opwekt), daardoor kolf ik nu wat meer dan een paar weken terug (toen was het meestal 60 à 90 ml per keer). In totaal kolf ik dus 4x per dag en daarnaast ook op de dagen dat ik vrij ben kolf ik nog twee keer om zo nog een voeding per dag extra te kolven. Op deze manier kan ik toch genoeg kolven voor de voedingen die m'n dochter drinkt en hoef ik m'n vriezervoorraad niet meteen helemaal op te maken (wel handig voor regeldagen, want dan kan ik dus echt niet genoeg kolven...).

Die regel van 150 ml/kg lichaamsgewicht en dat verdelen over aantal voedingen is maar een richtlijn. Sommige kinderen kunnen hier behoorlijk van afwijken. Mijn dochter dus ook. Mijn dochter weegt nu (hopelijk, moet over twee dagen weer wegen op het cb) zo'n 4,3/4,4 kg. Ze krijgt 6 voedingen per dag, dus zou per fles zo'n 110 ml moeten drinken, maar drinkt met gemak 180 ml en houdt ook alles binnen. Gewoon uitproberen voor je moet gaan werken. Heb ik ook gedaan. Kolven, dat met flesje geven (of door iemand anders laten geven, vaak werkt dat beter) en als het niet genoeg is nog verder laten drinken bij jou. Dan later nog een keer proberen met wat meer voeding in de fles. Tot je kindje tevreden is na de fles en niet meer bij jou hoeft te drinken.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Hoi,
De ijsblokzakjes vond ik niet prettig om te gebruiken. Het was een enorm geklieder om de blokjes er uit te drukken (door de vettige melk erg glibberig). Daarnaast is de kans op het meekomen van plastic erg groot. Ik heb er al een keertje een stukje uit de fles moeten vissen.
Ik kolfde met de Medela mini electric. Hieronder "hing" ik de goedkopere flesjes en het ging per juiste dosering in de vriezer. Een stukje papiertape met inhoud en datum erop geplakt en invriezen maar. Op het KDV dronk ons zoontje uit een brede fles; het werd dus overgeschonken. Dit werkte prima!
Veel succes met het maken van een keuze/methode.

Ik heb een elektrische kolf van Medela. Bevalt op zich wel goed, je kunt er ook batterijen in doen als je geen stopcontact in de buurt hebt (zo heb ik al eens achterin de auto zitten kolven). Ook ik hang een grote, goedkope fles eronder, anders moet je op een gegeven moment de (kleine) fles die erbij hoort overgieten.
Ik gebruik ook ijsblokzakjes, maar ontdooi het hier ook in. Eenmaal ontdooid, knip ik er een hoekje van af en giet het in de fles.
Lynn is pas 10 weken en ik heb nog niet zo vaak gekolfd (wel bij mijn oudere dochter), maar het laatste flesje wilde ze niet! Dit kwam uit de vriezer, de flesjes ervoor uit de koelkast. Hoop dat ze nog went aan de ontdooide melk, anders moet ik de dag voor ik ga werken zoveel kolven...

Melk uit de vriezer schijnt idd anders te smaken dan uit de koelkast.
Wat je kunt proberen is de melk uit de vriezer (eerst ontdooien in de koelkast!) mengen met verse (afgekoelde) melk en de verhouding langzaamaan aanpassen tot je op volledig melk uit de vriezer zit. Zo kan je kindje wennen aan de smaak.

Ik hoop dat het werkt.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Hoi!

Ik had eerst de avent handkolf mee naar het werk - fijn ding! Maar toen mijn voeding terugliep heb ik maar mijn electrische van medela weer van zolder gehaald, niet zo comfortabel als de avent, maar dan krijg ik er wel meer uit! En ik heb ook de neusspray nu (Syntocinon), werkt ook goed!

Het klopt dat bv uit de vriezer anders smaakt (ik vind het vies - ik proef altijd een minislokje om de temperatuur te checken nl!) Wie weet of het klopt dat er ontdooide melk er ook altijd wat schilferig uitziet? Net of het bedorven is, terwijl dat absoluut niet kan. Heb ik het bv net twee dagen geleden er vers ingezet....
Als je de fles warm (lauw) maakt is het ook wel verdwenen hoor, dus het zal wel goed zijn!

Groetjes Edith

HALLO
ik heb niet al je reactie's kunnen lezen mijn zoontje word net wakker
veel info over borstvoeding en kolven kun je vinden op www.borstvoedingsforum.nl daar heb je een speciaal stuk over kolven
groetjes kelly

Terug
Bovenaan