Hoi Tobi
Moeilijk hoor. Je hoort natuurlijk wel eens over autisme en dat is altijd ver van je bed. Als het dan zo dicht bij je komt klinkt het afschuwelijk. Dit wil je niet bij je kind.
Ik werk met autistische kinderen.
Wij hebben dossiers van alle kinderen met info over hun diagnoses enz.
Als er een nieuw kind/jongere bij ons komt luister ik altijd naar de ouders hun verhaal. Ik vraag zoveel mogelijk informatie over hun kind aan hun. Zij houden van het kind en ik wil graag horen wat belangrijk is voor het kind.
Het dossier ligt er...ik kijk er altijd pas in na een aantal weken (of als het echt eerder nodig is, natuurlijk eerder)
Ik wil namelijk het kind eerst leren kennen en dat is gewoon het kind zoals hij is, de stoornis zit gerust in mijn achterhoofd, maar ieder kind blijft uniek.
Denk dat dat voor jou ook belangrijk is.
Stel dat je meisje een autistisch verwachte stoornis heeft....ze is gewoon sophie die een autistische stoornis heeft, het is niet autistische Sophie ....ze is net als voordat de onderzoeken kwamen....alleen kun je haar omgeving zo inrichten dat zij zich ook zichzelf kan zijn en daarin kan ontwikkelen.
Het is echt niet makkelijk om te horen dat je kind anders is, maar het geeft je wel handvatten om haar zo goed mogelijk te begeleiden in haar ontwikkeling.
Het gaat je zeker lukken, heb daar vertrouwen in.
Autisme is gerust niet makkelijk, maar met goede hulp leer je er goed mee omgaan.
Hou van haar zoals ze is, maar dat doe je al verschrikkelijk veel gelukkig
Succes en probeer vertrouwen te hebben.
Pascal