Weer werken na verlof

<p>Hoi allemaal, </p><p>wat zouden jullie doen, of hebben jullie als advies?</p><p>ik zit in de volgende situatie. Ik ben op 6 juni bevallen. Onze kleine man is een maand te vroeg geboren. Mijn bevalling was heel pittig. De placenta kwam niet en ik heb hierdoor bijna 1,5 liter bloed verloren. Ik heb hierdoor heel lang ijzer te kort gehad en me erg vermoeid gevoeld. <br />mijn kleine had lichttherapie gehad, dit ging gelukkig snel goed. <br />maar naar mate de weken thuis vorderde, bleef die kleine maar huilen en huilen. Ze hadden een flinke liesbreuk geconstateerd. Dus is hij geopereerd toen hij 2 maandjes oud was in het amc. Hier na bleef het huilen helaas door gaan dus is hij weer opgenomen in het ziekenhuis ter observatie. Nu gaat het eigenlijk net weer wat beter en moet ik bijna weer aan het werk. <br /><br /></p><p>ik heb dus niet echt kunnen genieten van mijn verlof en voel me helemaal uitgeput. Ben oververmoeid en heb veel stress klachten. <br />Ik wil dit bespreken met mijn baas, alleen eind dit jaar is mijn contract afgelopen… Ik ben bang dat als ik me ziek meld ze dit niet verlengen… </p><p>Wat zouden jullie doen? Kiezen voor je gezin/gezondheid? Of voor de stabiele financiële zekerheid? Liefs </p>

Jezelf en je gezin! Absoluut. Als je je zo voelt dan kan je toch niet werken… Maar financieel moet je het natuurlijk ook redden. Maarja, ziek is ziek en zoals je het nu omschrijft lijk je me niet in staat om te werken. Wel naar zeg dat jullie zo’n start hebben gehad. Hopelijk kunnen jullie nu wel genieten!

Ik denk dat ik het zou bespreken met mijn baas, zonder me direct ziek te melden. Overleggen en de situatie volledig open uitleggen, en zijn reactie afwachten, het gesprek aangaan.
Ik denk dat hij dat waardeert, meer dan een ziekmelding. Uiteraard heb je het recht je ziek te melden, begrijp me niet verkeerd, maar je hebt ook een eigen belang bij een goede afloop. Ziekmelden kan altijd nog, ook na het gesprek.

Als je het niet bespreekt, en je niet ziekmeldt, en dus gaat voor je stabiele financiële situatie, hou je dat niet vol. Je bent uitgeput, en kunt waarschijnlijk niet voor 100% functioneren. Je loopt dan alsnog het risico dat je contract niet wordt verlengd, en bent dan ook nog eens niet uitgerust of zelfs nog meer aan het eind van je Latijn dan nu. Dat zou voor mij eigenlijk geen optie zijn.

Misschien is minder uren, of aangepast werk, ook al een mogelijkheid. En zo niet, dan zou ik uiteindelijk, na het open gesprek met mijn werkgever, toch voor een ziekmelding gaan. Je krijgt eerst een ziektewetuitkering na een eventueel aflopend contract (Misschien zelfs van 100%, als je oorzaak vanuit je zwangerschapsverlof/bevalling te herleiden valt), en van daaruit een ww-uitkering. Dus dat is een periode van minimaal 70%, en daarna kun je weer solliciteren als je je weer goed voelt.

Heel veel succes! Je bent zelf het belangrijkst hoor!

Kan je niet (gedeeltelijk) ouderschapsverlof opnemen? Of is dat financieel niet haalbaar? In sommige gevallen krijg je een gedeelte van je salaris doorbetaald, maar vaak ook niet volgens mij. Zou je echt adviseren aan jezelf en je kindje te denken. Jullie hebben zo’n ruwe start gehad als ik het zo lees, dus stabiliteit lijkt me een noodzakelijk. Heel veel succes met je keuze! En hopelijk kan je lekker genieten van je gezin

Ziek melden! Echt! Ik heb mezelf ook ziek gemeld een paar weken voor mijn verlof eindigde. Ik zat er compleet doorheen. Ik was oververmoeid door de hormonen en mijn zoontje die veel huilde. Ik was er écht niet klaar voor om te gaan werken en mijn baby had mij nog hard nodig. Ik ben maanden later langzaamaan gaan opbouwen met uurtjes. Het wordt binnekort allemaal makkelijker. Je baby zal minder gaan huilen en beter gaan slapen waardoor het ook met jou beter zal gaan. Pas dan is er weer tijd en ruimte om aan andere zaken zoals werk te denken.
Als je vanuit je werk de ziektewet in gaat ben je ook beter beschermd. Het UWV betaalt de uitkering door dus het kost je werkgever niets. Want door zwangerschaps en bevallingsgerelateerde klachten wordt je beter beschermd. Als je weer gaat werken en het blijkt na een paar weken niet te lukken is het allemaal lastiger om de oorzaak te achterhalen. 
Dus.. echt ziek melden.. een goede werkgever begrijpt dat het belangrijk is om jou tempo hierin te volgen. En een goede werkgever zet in op duurzame inzetbaarheid. Dus beter nu aan de bel trekken. Nu heb je aan een paar maanden extra thuis waarschijnlijk genoeg. Maar als je dit gevoel negeert, je gaat gewoon werken en je raakt daardoor overspannen ben je echt veel verder en langer van huis. Daar help je jezelf niet mee, je kindje niet, je partner niet, je werkgever niet.

Bedankt voor de tips. Heb er zeker wat aan.. en ik ga zeker het gesprek aan met mijn leidinggevende. Misschien is rustig opbouwen een optie! Ik wil zeker meedenken. Wat dat betreft is het in nl echt ruk geregeld he zo kort verlof...

Geen idee of je nog uren hebt maar anders misschien in overleg met je baas wat uren opnemen? Dit heb ik ook gedaan om mijn verlof te verlengen en was geen probleem.. dan kom je elkaar tegemoet..

Ik weet niet hoe de band is met jouw werkgever, maar ik zou in overleg gaan. En wellicht kom je dan tot de conclusie om je ziek te melden. Maar ik zou eerst het gesprek aangaan zodat hij/zij ook weet wat er speelt en waarom je je zo voelt! En niet te bang zijn voor je contract, dat komt echt wel goed.

Terug
Bovenaan